Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Compact, funktion och problem
#41
(2022-11-01, 16:11)Ljusne-Håkan Skrev: [quote pid="9283" dateline="1667313666"]
[quote pid="9282" dateline="1667310315"]
Här ser man hur shuntventilens röda spak är stängd. Med den öppen förblir den högra av de smalare golvvärmeslangarna kall

[/quote]

[/quote]

Mins jag inte fel så ska det finnas en ventil som stänger av golvvärmen i bakre delen på vagnen i den årsmodellen,
Kan det vara denna ventil tro?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#42
Jo det är ju en vanlig kulventil, men jag tror de kallar den shuntventil i instruktionsboken. Lite den funktionen får den ju iom att den styr över vattnet till golvet i stället.
Nu har jag tagit lite paus med husvagnen, har varit i den sex dar nu, ligger efter med en massa .annat
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#43
(2022-11-01, 16:11)Ljusne-Håkan Skrev: [quote pid="9283" dateline="1667313666"]
[quote pid="9282" dateline="1667310315"]
Här ser man hur shuntventilens röda spak är stängd. Med den öppen förblir den högra av de smalare golvvärmeslangarna kall

[/quote]

[/quote]

Ok alla tvivlare! Här är bevis på att de kallar avstängningsventilen för shuntventil. På två ställen tom.
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#44
(2022-11-01, 15:11)apersson850 Skrev: Titta på sidan 9 i den här manualen. Om din panel är tillräckligt lika i sin funktion finns beskrivningen av servicemenyn där. Den stämmer precis för min panel.
Det du ska titta efter är också beskrivet. Förkortas HS och PS.

Två andra värden kan också vara intressanta för dig. De är SH, som är varmvattentemperatur och HE, som är panntemperaturen (alltså temperaturen på det vatten som skickas ut till radiatorerna, om pumpen startar).

Nu har jag hittat det där
HS. 13
PS.  12
Det gick dessutom att stega fram fler grejer än som nämns i min instruktionsbok!
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#45
Version 13 och 12 - ja, det var ju lite skillnad gentemot 26 och 41 i min vagn. De verkar ha mixtrat rätt ordentligt med pannan de första åren. Min är ju från 2008, så bara några år äldre.

Jag tvivlade inte på att de kallar den för shuntventil. Men det är ingen shuntventil. En shuntventil ska möjliggöra lika mycket vattenflöde men blanda olika delar varmt och kallt vatten i flödet. Här förändras flödet när du öppnar eller stänger ventilen. Men det hade nog kostat lite fler komponenter om det skulle gjort det ordentligt, så de har tagit lite genvägar.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#46
(2022-11-01, 17:11)Hagbard Skrev: Mins jag inte fel så ska det finnas en ventil som stänger av golvvärmen i bakre delen på vagnen i den årsmodellen,
Kan det vara denna ventil tro?
Tydligen är det radiatorslingan man stänger av, så bara golvvärmen finns kvar. Vilket väl är rimligt, om man vill ha svalare där man sover, men ändå inte bli kall om fötterna om man ska gå upp.

Golvvärmen i min vagn är lika över hela ytan den täcker.
Svara
#47
(2022-11-01, 19:11)Ljusne-Håkan Skrev: Det gick dessutom att stega fram fler grejer än som nämns i min instruktionsbok!
Då har du kanske även hittat rubriken FA (finns på en av mina tidigare bilder på termostaten). Där visas ett värde som fladdrar lite. Det är hastigheten på fläkten. Om den visar noll är det helt säkert att gasbrännaren stannat.

Jag begriper fortfarande inte varför du inte skulle kunna få extra varmvatten när du kör på gasol. Du verkar ju få varmvatten även när du har väldigt svalt i vagnen, så det verkar fungera så långt.
Om nu det här med gasen som verkar stanna inte är något som hänger kvar från de tidigaste versionerna, som tycks ha varit konstigt programmerade, efter vad Hagbard redogjort för.
Själv har jag aldrig använt funktionen med extra varmvatten. Den har inte behövts. Men jag har inte duschat från varmvattenberedaren heller.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#48
Med nymonterade cirkpumsbrytaren är det inget problem längre. Upp med rumstermostaten några grader o slå av pumpen, då blir det snabbt hett så det ryker...
Lite mysko är att tappvattnet inte blir nämnvärt hett om jag låter cirkpumpen gå när jag med enbart gasolen värmer upp vagnen från bara 7 C.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#49
(2022-11-02, 16:11)Ljusne-Håkan Skrev: Med nymonterade cirkpumsbrytaren är det inget problem längre. Upp med rumstermostaten några grader o slå av pumpen, då blir det snabbt hett så det ryker...
Lite mysko är att tappvattnet inte blir nämnvärt hett om jag låter cirkpumpen gå när jag med enbart gasolen värmer upp vagnen från bara 7 C.

Vad ligger systemteperaturen på?

3010 brukar ha som normal systemtemperatur runt 50 grader.

Ett bra sätt är att lära sig alla inställningar och sedan välja det som passar en själv.

En snabbgauid för lite att fundera med:

https://products.alde.se/storage/media/1...NC4wLjAuMA..

Men håll med att en Alde typ 2923 är outstanding i alla lägen, bara går och går och inga krångliga maualer...  Rolleyes
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#50
(2022-11-02, 17:11)Hagbard Skrev:
(2022-11-02, 16:11)Ljusne-Håkan Skrev: Med nymonterade cirkpumsbrytaren är det inget problem längre. Upp med rumstermostaten några grader o slå av pumpen, då blir det snabbt hett så det ryker...
Lite mysko är att tappvattnet inte blir nämnvärt hett om jag låter cirkpumpen gå när jag med enbart gasolen värmer upp vagnen från bara 7 C.

Vad ligger systemteperaturen på?

3010 brukar ha som normal systemtemperatur runt 50 grader.


Ett bra sätt är att lära sig alla inställningar och sedan välja det som passar en själv.

En snabbgauid för lite att fundera med:

https://products.alde.se/storage/media/1...NC4wLjAuMA..

Men håll med att en Alde typ 2923 är outstanding i alla lägen, bara går och går och inga krångliga maualer...  Rolleyes

Jag tror displayen visade ungf 50 grader när jag rotade runt där. Ska kolla igen.

Jag hade inte samma tur med min Långe Jan, på Nibo bytte dom ut elpatron  kretskort, shuntkran mm, flera ggr.
Och på Caravan o marin i valbo några grejer i gasolpannan.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)