Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Compact, funktion och problem
#31
Är det till såna här modernare paneler man byter till?
I natt stog jag hemma på gårn med 230 volt ikopplat, klickade ner värmen till 5 grader o sov inne i kåken. Var ut nyss, det var typ 7 grader inne i vagnen, men varmvatten var det gott om. Alltså drar den lite ström i onödan till vattenuppvärmning om man bara vill så där 5 plus för att inte få frysskador.
Ska testa en gång till o se om det går att få bra med gasolvärmt hetvatten genom att bara koppla isär sockerbiten o höja termostaten. Funkar det bra så ska jag aptera den lampsladdsbrytare jag köpte på Jula i Borlänge för 29 kr. Lättåtkomligt i garderoben. Det blir ju billigare än att köpa ny panel. O kanske lite enklare än att gå in menyer o jiddra?
https://www.campingvaruhuset.se/sv/manov...3010-panna
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#32
Då bevisar det att du kör med normal pumpdrift, alltså att cirkulationspumpen bara går när värme behövs i vagnen.
Pannan håller då sin interna temperatur, men pumpar bara ut så mycket vatten som behövs för att hålla värmen i radiatorerna. Men du förlorar ingenting på att hålla varmvattnet igång, för den värmen som läcker ut direkt från pannan hamnar i vagnen, den också.

Min 3010 fungerar alltså likadant i detta fallet, vare sig man kör på gasol eller el. Eller båda delarna.
Har du kollat vilka mjukvaruversioner du har?

Du kan byta till en nyare panel, men en del av de funktioner som kan styras av de nya panelerna måste du ha en 3020HE för att få. I praktiken blir inte din 3010 bättre än den var bara för att du får en ny panel. Såvida du nu inte saknar något i din, på grund av dess ålder. Därav frågan om programversionerna?
Svara
#33
Ålrejt....
Utkyld vagn i morse, kopplade ur elkabel o drog ingång gasolpannan så den brölade på I kanske en halvtimme, med cirkpumpen igång. Mätte tappvattnet till 42 grader som mest. Med redan uppvärmd vagn på fricamping o pannan bara går korta stunder blir vattnet kanske bara 30 c?
Monterade brytare i garderoben, stängde av pumpen med densamma, satte rumstermostaten på max.
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#34
Mätte varmvattnet på toan dit slangarna är några meter, Ganska snart fick jag ut 63 C vatten. Det blev ju lyckat, kanske lägger jag de nästan 3000 kr en ny panel kostar på en ny cirkpump, den som sitter på pannan alltså.
   
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#35
Har du kollat vilka mjukvaruversioner du har?

Nä  har utan framgång försökt fatta hur jag hittar dom. Är själv nyfiken.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#36
Titta på sidan 9 i den här manualen. Om din panel är tillräckligt lika i sin funktion finns beskrivningen av servicemenyn där. Den stämmer precis för min panel.
Det du ska titta efter är också beskrivet. Förkortas HS och PS.

Två andra värden kan också vara intressanta för dig. De är SH, som är varmvattentemperatur och HE, som är panntemperaturen (alltså temperaturen på det vatten som skickas ut till radiatorerna, om pumpen startar).
Svara
#37
(2022-11-01, 14:11)Ljusne-Håkan Skrev: Det blev ju lyckat, kanske lägger jag de nästan 3000 kr en ny panel kostar på en ny cirkpump, den som sitter på pannan alltså.

Har du en sådan med två pumpar, en på expansionskärlet och en vid pannan?
Svara
#38
(2022-11-01, 15:11)apersson850 Skrev:
(2022-11-01, 14:11)Ljusne-Håkan Skrev: Det blev ju lyckat, kanske lägger jag de nästan 3000 kr en ny panel kostar på en ny cirkpump, den som sitter på pannan alltså.

Har du en sådan med två pumpar, en på expansionskärlet och en vid pannan?

Ja. Den på pannar surrar och går bara några sekunder om jag knackar på den, sen verkar den slå till. Så jag har ställt in PU12 i menyerna. Gjorde ett sista test idag staällde tillbaka till AUT, då ska den välja 230 voltspumpen när man är ansluten till 230 volt vilket jag var. Gasade på med både el o gasol. Ganska snart hörde jag hur gasolen slog av rören förblev kalla. Men i 12voltsläget funkar det.
230-voltspumpen är väl denna
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/art...-3010.html
Som inte finns längre, och har ersatts av denna 12 volt (!) pump!
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/art...spump.html
Hur kopplar man in en 12-volts pump när de tidigare anslutningarna är 230 volt?

Den nya pumpen kan ställas i olika grad av minutlitrar i fem steg. Man kan kanske klara sig med bara den lilla på expansionskärlet, men det är ett annat lite retfull problem med det här, (ska försöka infoga bild efter att jag postat) det är att golvvärmen är ojämn. Den består av två slingor en kort bak samt en som ser ut att vara mer än dubbelt så lång framåt. Det gör naturligtvis att vattnet rinner där det är minst motstånd, först o främst i radiatorröret runt sängavdelningen, som nr två i den korta bakre golvslingan. Den främre slingan blir bara varm om jag med vad dom kallar shuntspaken stänger av bak till radiatorerna runt sängarna. Det verkar ju vara en konstruktionsmiss. Kanske att det skulle kunna rättas till med en liten ballofixventil på slangen till den kortare golvslingan så man kan strypa den till hälften?
Eller det kanske inte behövs med en ny effektivare 12-voltspum på pannan?
En stor anledning till husvagnsköpet var just att få golvvärme, så det måste jag få till på nåt vis.
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#39
[quote pid="9283" dateline="1667313666"]
[quote pid="9282" dateline="1667310315"]
Här ser man hur shuntventilens röda spak är stängd. Med den öppen förblir den högra av de smalare golvvärmeslangarna kall    
[/quote]

[/quote]
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#40
Det du visar på bilden ser inte ut som en shuntventil, utan en avstängning. Har de gjort det så enkelt för sig att man ska strypa lite på radiatorslingan för att få golvvärme? Verkar lite märkligt. Rimligen borde det sitta en riktig shuntventil, så att det går att få en blandning av nytt varmvatten och det vatten som redan är i golvslingan. Det ska ju inte vara lika varmt, det som går ut i golvet, som det som går i radiatorerna. Annars blir det hett under fotsulorna.
Jag har bara elektrisk golvvärme, så jag behöver ingen shunt. Men jag kan förstås inte få golvvärme om jag inte har 230 V att tillgå.

Jag har dessutom bara en cirkulationspump, nämligen vispen i expansionskärlet. Förmodligen tyckte tillverkaren inte att det behövs någon större. Det gör det inte heller, så länge den pumpen håller. Den här går bra, men den i förra vagnen fick jag renovera.
Jag har dock två utgångar till 12 V cirkulationspump, som sedan är hopkopplade med en adaptersladd till att driva en och samma pump. Så oavsett vilken pump pannan väljer är det samma pump som går i min vagn. Jag kan kolla hur det är kopplat, om du vill. Det syns inte bra på Aldes bruksanvisning för pannan.
Jag har inte undersökt om det finns en 12 V utgång till "stora" pumpen, som sedan med relä görs om till 230 V, eller om det finns två utgångar, där man får ansluta efter den spänning man ska ha, eller om det är på något annat sätt i min vagn.

Hittade du programversionerna?

Här är en bild på hur en shuntventil ska fungera. Men den förutsätter att det finns en cirkulationspump separat för golvvärmen (i bilden är det ett växthus, men principen är densamma). Där kan man sedan reglera temperaturen på golvvärmen genom att justera läget på shunten. Görs shunten motordriven får man möjlighet att reglera den automatiskt.
Shunten ska alltså inte sitta i bara den ena grenen, utan mitt i förgreningen, där den ska blanda kallare och varmare vatten till något lagom och mata ut det.

[Bild: original.png]
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)