Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Compact, funktion och problem
#21
(2022-10-28, 14:10)Hagbard Skrev: I kontakt med tillverkaren så sa dom samma sak, sätt i kontakten.

Det svåra var att skaffa en skarvsladd som var 3 mil lång och det tyckte dom också var lite bökigt kanske.
Ja, det där känns som lite feltänk, även om det kanske är så att de flesta vagnarna faktiskt står på elplats större delen av tiden. Det vet jag inte.
Jag har i alla fall genom åren konstaterat att vi stått mest utan el, men på senare år har det blivit en större andel campande med el.

Jag har sett att i nyaste Alde 3020 HE kan man själv välja om den ska prioritera att köra på gas eller el, när temperaturen börjar sjunka. I min 3010 är det alltid el först.
Svara
#22
(2022-10-28, 15:10)apersson850 Skrev: Ja, det är så att när pumpen börjar gå, då kyler det pannan och då sätter den igång och värmer sig.
Du får samma effekt om du konsumerar varmvatten. Då svalnar pannan (fast lite långsammare, för det byter inte direkt ut pannvattnet) och så värmer den sig.
På sommaren, när det aldrig behövs någon värme i vagnen, då svalnar pannan långsamt när man inte använder något varmvatten heller. Men till slut så är den ändå så sval att den värmer sig ändå. När värmningen är klar är varmvattnet som varmast. Tanken med det där extra varmvatten är att den ska göra värmningen utan att behovet redan finns, och till en lite högre nivå, så att varmvattnet räcker längre.

Har du äldre versioner av mjukvaran? Det är programversioner i värmaren och displayen, ingen hårdvarurevision som visas. Hade fel för mig där.

HS Heater Software
PS Panel Software

Det kluriga var med den displayen som var monterad i den vagnen var att man som användare bara kom in i undermedyn men aldrig in i fabriksmenyn och det var den jag ville in i för att ställa om från 230V till 12V men det nekade dom att lämna ut så en ny display var det enda rätta.

Sedermera så har dom nog programerat om senare displayer och med det också skrivit om manualerna.

Men i övrigt så är nog 3010 pannan kanon, när allt fungerar. Det sorgliga är övergången till 3020 som är mer elektronisk där det krävs mer datakunskaper för att få allt att fungera med appar och allt som hör till.

Men det är väl för den nya generationen som inte klarar sig utan en smartphon...

Tacka vet jag en vanlig Alde 29xx helt outstanding som bara går och går och ingen elektronik.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#23
Nu är jag framme på raggarklubben där jag ska spela i morrn.  Och kopplat in mig på 230 volt.
Är rätt seg efter mörkerkörning så nu orkar jag inte tänja mer på det här idag
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#24
(2022-10-28, 15:10)Hagbard Skrev: Det kluriga var med den displayen som var monterad i den vagnen var att man som användare bara kom in i undermedyn men aldrig in i fabriksmenyn och det var den jag ville in i för att ställa om från 230V till 12V men det nekade dom att lämna ut så en ny display var det enda rätta.

Sedermera så har dom nog programerat om senare displayer och med det också skrivit om manualerna.
Min 3010 har fungerat utmärkt under de fyra år jag haft den.

Nu är det inga problem att komma in i systemmenyn. Flera av bilderna jag visat kommer därifrån.

Vore intressant att se vilka programversioner Håkan har.
Svara
#25
Hur vet man vilka versioner man har?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#26
(2022-10-29, 00:10)apersson850 Skrev:
(2022-10-28, 15:10)Hagbard Skrev: Det kluriga var med den displayen som var monterad i den vagnen var att man som användare bara kom in i undermedyn men aldrig in i fabriksmenyn och det var den jag ville in i för att ställa om från 230V till 12V men det nekade dom att lämna ut så en ny display var det enda rätta.

Sedermera så har dom nog programerat om senare displayer och med det också skrivit om manualerna.
Min 3010 har fungerat utmärkt under de fyra år jag haft den.

Nu är det inga problem att komma in i systemmenyn. Flera av bilderna jag visat kommer därifrån.

Vore intressant att se vilka programversioner Håkan har.

Om du kallar undermenyn för systemmeny kan vara bra för dig men om du försöker gå ett steg till, till fabriksmenyn så vore det ju kanon och då får du tala om hur du gjort.

För hur du än gör och du bladrar bort dig i både första menyn och i undermenyn så kan man göra en fabriksåterställning och det är dit de inte släpper några nördar.

Vid fabriksåterställningen återgår panelen till grundinställningarna som tillverkaren har bestämt och det är bara tillverkaren som kommer åt dessa inställningar, därför fick jag byta min panel mot en ny.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#27
Den meny jag syftar på beskriver de i manualen. Den kallas service där.
Det kan givetvis finnas fler hemliga menyer.
Men service räcker för att kolla programversion och se om gasbrännaren verkligen går eller ej, hur varmt vattnet och pannan är osv.
Dessutom kan vem som helst göra en fabriksåterställning med den här programversionen som finns i min panel.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#28
(2022-10-29, 03:10)Ljusne-Håkan Skrev: Hur vet man vilka versioner man har?
Det kan du se i servicemenyn.
Om du utgår från grundbilden, så på min trycker man vänster, upp, höger, höger och sedan upp fem gånger för att se pannans version HS. Ytterligare en upp för att se panelens PS.

Reset, höger tar dig tillbaka till grundmenyn.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#29
Jag kom att tänka på att om man kör pannan i konstant cirkulationspumpdrift, då kan man få dåligt med varmvatten, och det blir också beroende på hur man ändrar termostaten. Jag har aldrig använt det driftläget, just därför, så jag tänkte inte på det med detsamma. När jag nu tänkte lite mer på det är faktiskt symptomen du beskriver ett tecken på det. Utom att den tydligen inte vill gå på gas. Om nu nu är säker på det. Det hörs inte mycket från min 3010 när den går på gasol. Den förra 3000 väsnades mer från lågan.

Om skillnaden på driftsätten inte är bekant, så kan de sammanfattas så här:
Normal drift
Pannan hålls hela tiden varm, >50°C. Termostaten styr cirkulationspumpen, som pumpar om det är för kallt och står still när det är varmt nog.
Konstant pumpdrift
Cirkulationspumpen går hela tiden. Om det är för kallt värms pannan, annars är värmen avslagen.

Fördelarna med normalmetoden är att pumpen inte slits när den inte behövs och att pannan alltid är varm, så man har varmvatten.
Fördelen med konstant pumpdrift är att värmen blir jämnare, för det blir inte antingen/eller när värmen ska ut i radiatorerna. Nackdelen är att om vagnen är varm nog ändå får man inget varmvatten, för då värms inte pannan.
Svara
#30
(2022-10-30, 16:10)apersson850 Skrev: Jag kom att tänka på att om man kör pannan i konstant cirkulationspumpdrift, då kan man få dåligt med varmvatten, och det blir också beroende på hur man ändrar termostaten. Jag har aldrig använt det driftläget, just därför, så jag tänkte inte på det med detsamma. När jag nu tänkte lite mer på det är faktiskt symptomen du beskriver ett tecken på det. Utom att den tydligen inte vill gå på gas. Om nu nu är säker på det. Det hörs inte mycket från min 3010 när den går på gasol. Den förra 3000 väsnades mer från lågan.

Om skillnaden på driftsätten inte är bekant, så kan de sammanfattas så här:
Normal drift
Pannan hålls hela tiden varm, >50°C. Termostaten styr cirkulationspumpen, som pumpar om det är för kallt och står still när det är varmt nog.
Konstant pumpdrift
Cirkulationspumpen går hela tiden. Om det är för kallt värms pannan, annars är värmen avslagen.

Fördelarna med normalmetoden är att pumpen inte slits när den inte behövs och att pannan alltid är varm, så man har varmvatten.
Fördelen med konstant pumpdrift är att värmen blir jämnare, för det blir inte antingen/eller när värmen ska ut i radiatorerna. Nackdelen är att om vagnen är varm nog ändå får man inget varmvatten, för då värms inte pannan.

Nä pumpen går inte kontinuerligt. Jag brukar sätta fingret på pumpen axeln de så känns det när den snurrar. Dessutom syns det på en pumpsymbol på displayen om den går eller inte.
Man kan ställa in det hela så den går hela tiden men det har jag inte testat. Värmen i vagnen har ändå varit nästan extremt jämn, 0,5 grader upp eller ner kan man ställa den.
Kom hem från 5 dygn I vagnen igår em.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)