Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Compact, funktion och problem
#11
(2022-10-28, 11:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-10-28, 11:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-10-28, 11:10)Hagbard Skrev:
(2022-10-28, 10:10)Ljusne-Håkan Skrev: [quote pid="9246" dateline="1666947019"]
[quote pid="9245" dateline="1666941656"]


Förstår att du har läste manualen?

3010 som kom på marknaden 2006 var programerad för en liten speciell funktion och den "proriterade" Elpatron.

Förmodar du har den första "digitala" manöverpanelen som kom på marknaden då pannan kom ut.

Det man kan prova är att koppla bort elsladden (230 V) till vagnen och bryta huvudbrutaren (12 V) i vagnen.

Prova sedan att slå på huvudbrytateren (12 V) i vagnen (ingen yttre 230 V får då vara inkopplad till vagnen) och se när pannans display tänds upp. finns det en symbol i displayen som ser ut som en strömkontakt som blinkar så har du problem.

Då får vi ta det sedan.
Den har två brytare, antar att du menar den på den här bilden

Om jag med elsladden borta (jag fricampar i Vik) bryter den och slår på igen ser displayen ut så här

Längst till höger har du en symbol på en kontakt, blinkar den när du slår på systemet så kan enheten vara programerad  för 230V.

Dom första paneler som kom programerade Alde för 230V då dom trodde att "alla" står på stolpe.

Och är det så att symbolen blinkar så kan din panel vara av just den första serien.

I instruktionen till den pannan när den kom så står det lite luddigt i manualen, speciellt att systemet är prioritarat för Elpatron och som "kan" betyda att systemet är programerat för just 230V.

Årsmodellen är 2006, men vagnen är tillverkad 2005, så den är väl den allra första kanske
[/quote]

Ingen elsymbol blinkar när jag bryter o slår på.
Hemma ikopplad på 230 vet jag att 230voltsymbolen var tänd. Utan att blinka
[/quote]

Är inte det enklaste för mig att sätta en "lampsladdsbrytare" på kabeln till 12voltspumpen, lätt åtkomlig i garderoben? Jag tänkte ändå skaffa en sån till antennförstärkaren så den inte står o drar stret när tvn är undanplockad....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#12
Med tanke på eftermiddagens planerade aktivitet har jag faktiskt vagnen stående på parkeringen utanför arbetsplatsen. Så jag gick helt enkelt ut och provade.
Där den står nu har jag ingen 230 V. Kylen går på gasol och värmen är inte på. Men den gick ju att sätta igång.

Jag ställde in den på att gå både på gasol (som finns) och el (som inte finns) och så startade jag funktionen extra varmvatten.

Som syns på första bilden går gasolbrännaren (fläkten till brännaren är igång - den gör 130 r/min (det visade värdet gånger 2 är varvtalet)).
På andra bilden har temperaturen i pannan nått 27°C. Den började på 23°C, så värmer gör det. Den hann öka fyra grader under tiden jag mixtrade. Sen slutade jag, för då var det bevisat att den går på gasol även med extra varmvatten igång. Däremot står cirkulationspumpen still, för den prioriterar att värma själva pannan då, inte vagnen. Dessutom visas ingen stickpropp, vilket bekräftar att jag inte har 230 v utifrån.

   

   
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#13
(2022-10-28, 11:10)apersson850 Skrev:
(2022-10-28, 11:10)Ljusne-Håkan Skrev: Hemma ikopplad på 230 vet jag att 230voltsymbolen var tänd. Utan att blinka.
Den 3010, med samma display, som jag har sitter i en vagn från 2008. Där visas symbolen med stickproppen när pannan har 230 V utifrån.

I min fungerar el/gasprioriteringen så att när pannans egen temperatur (som man kan kolla via diagnosmenyn) sjunker under börvärdet slår pannan till 1 kW elvärme. Sjunker temperaturen lite till slår den på 2 kW elvärme. Ytterligare lite ner och det blir 3 kW elvärme. Fortsätter den sjunka drar den på 2,5 kW gasolvärme också. Sjunker den ännu mer går den upp till full effekt på gasolen, 5,5 kW.
Finns ingen 230 V blir det förstås gasol direkt.
Man måste förstås ställa in att den ska köra på el med 3 kW och gasol för att det här ska fungera automatiskt. Annars blir det el eller gas, vilket man nu väljer. Väljer man inte något av det går pumpen, men det blir ingen värme, när temperaturen är under önskad sådan i vagnen.

På den här bilden är min inställd på enbart elvärme (3 kW). Då blir det aldrig någon gasoldrift.

Utseendemässigt ser dom lika ut men det är olika generationer på dessa.
Manualen gjordes om första gången 2006 02, sedan  gjordes den om flera gånger om genom åren för att passa resp. generation sådet är bra om man har RÄTT manual till RÄTT system.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#14
Jag har förstått det. Det går att se vilka mjukvaruversioner man har på pannan i displayen. Jag kan gå ut och fotografera, så kan vi jämföra med Håkans.
Blinkande stickpropp har jag aldrig sett på min display, så det än nog ingen funktion som finns där. Fast Håkan har ju inte heller sett den, skriver han.
Finns alla dessa manualvarianter tillgängliga, eller är det bara den senaste som man ser på Aldes sida? Vet du det?
Svara
#15
Vagnen är som sagt 2006 prs modell, tillverkad 2005 enl transportstyrelsen och originalkvittot. Allt är original, inkl handböcker o manual, förvarat i original genomskinlig "portfölj". Hagbard vet nog hur jag ska göra. Jag siktar in mig på att montera en brytare på pumpen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#16
Här är versionerna på min. Pannans programvara 26, displayens programvara 41.

Det skulle vara om din är annorlunda då, för på min skulle en brytare separat på circkulationspumpen inte göra någon nytta. Pannan blir inte varmare för att jag ökar termostaten. Den håller pannan på en viss nivå (ja, den rör sig ju lite beroende på om den nyss eldat eller ej) och så styr den temperaturen i vagnen genom att köra pumpen mer eller mindre.
Den enda skillnaden jag känner till är att om inte pumpen går använder den inte mer än 1 kW el, för då ska den bara göra varmvatten.

Det märks tydligt när jag kör på gas. När termostaten tycker det ska värmas i vagnen börjar pumpen gå. Sen tar det en stund innan brännaren startar, för det måste först komma in kallare vatten i pannan.

   

   
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#17
Dubbelpost
Svara
#18
Nu har jag gjort följande experiment.
Var ute på promenad nån timme, 23 grsdrr i vangen, pannan går nästan inte alls då är 13C ute.
Känner på varmvattnet, snudd på för svalt för att diska grötkastrullen. Kopplar isär cirkpumpen o höjer rumstermostaten. Pannan tänder o ganska snart blir vattnet varmare, men inte så värst mkt varmare. Sänker termostaten
Kopplar sen tbax pumpen, och höjer termostaten igen. Nu jäklar blir vattnet riktigt hett snart.
Jag gjorde lika igår när jag duschade, fick lagom varmt med blandarspaken ungf i mitten. Och vagnen hann aldrig bli överdrivet uppvärmd så att bara höja termostaten den korta stund jag diskar eller tvättar mig får nog bli min melodi. Hellre än att köpa ny hård o mjuvara till pannan.
   
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#19
Bara som kuriosa då...

I början på 2006 så hade jag en ny vagn med 3010 i som vi bara körde på gasol, den pannan gick aldrig upp i temperatur och efter många försök hit och dit så observerade jag att den sista symbolen till höger som visade en kontakt bara blinkade både när panelen startade upp och när jag körde på gasol.
I manualen då så stog det "sätt i kontakten" när symbolen blinkar.

I kontakt med tillverkaren så sa dom samma sak, sätt i kontakten.

Det svåra var att skaffa en skarvsladd som var 3 mil lång och det tyckte dom också var lite bökigt kanske.

Det visade sig att panelen var programerad för 230V och pannan gick i typ "link home" om inte yttre ström fanns.

Efter en del dividerande så skickade dom en ny panel som var programerad för 12V och sedan så gick pannan kanon.

Både jag och dom lärde oss nog en del saker, speciell att Husvagnar oftast användes i skogen där tillgång på El inte finns så sedernera har nog utvecklingen på deras prylar mer anpassats till just Camping.

Med det så menar jag att vagnar tillverkade från slutet av 2005 och början på 2006 då 3010 kom ut på marknaden "kan" ha en panel som är programerad för 230V om den som sitter i fortfarande är original och inte utbytt.

Dom som köpt under denna tid och ligger standby på Elplats märker nog aldrig detta utan det händer först när någon tar över vagnen och inte står standby på elplats.

Lite från den ödmjuke Hagbard
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#20
Ja, det är så att när pumpen börjar gå, då kyler det pannan och då sätter den igång och värmer sig.
Du får samma effekt om du konsumerar varmvatten. Då svalnar pannan (fast lite långsammare, för det byter inte direkt ut pannvattnet) och så värmer den sig.
På sommaren, när det aldrig behövs någon värme i vagnen, då svalnar pannan långsamt när man inte använder något varmvatten heller. Men till slut så är den ändå så sval att den värmer sig ändå. När värmningen är klar är varmvattnet som varmast. Tanken med det där extra varmvatten är att den ska göra värmningen utan att behovet redan finns, och till en lite högre nivå, så att varmvattnet räcker längre.

Har du äldre versioner av mjukvaran? Det är programversioner i värmaren och displayen, ingen hårdvarurevision som visas. Hade fel för mig där.

HS Heater Software
PS Panel Software
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)