Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vintervanlife
#1
En guide för vintervanlife

"Vanlife på vintern – stor skillnad mot vanlife resten av året, särskilt om du vill fricampa. När temperaturen sjunker ner mot -10, -20, -25 grader, när det är vinterväglag och snöar konstant och när is och kondens som sällan är ett problem på sommaren helt plötsligt blir superviktigt att ha koll på.

Det är också väldigt stor skillnad med vanlife på vintern beroende på om du räknar med att fricampa eller stå inkopplad på ställplats.
"

explorista.se - 23 tips för vanlife på vintern – stor guide för vintervanlife!
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#2
"Ha en lång kabel" - mmm, i de här fallen är det lämpligt att begränsa sig till 25 meter 2,5 mm², så inte utlösningsvillkoren går helt åt pipsvängen.
Sen ska man passa sig för att hålla värmen i vagnen med gasolköket. Även om de avser som nödvärme, så kan nöden bli än större än man tänkte sig.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Min första tanke ang detta är: På vintern ska man naturligtvis ha en riktig husvang. Bättre värme, mera mysrys, bättre allt. Wink Snökedjor på bilen, sen så!
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#4
Äh, du kan ju inte ligga och köra några sträckor att tala med med kedjor pålagda. Bra vinterdäck och sen räcker det med den typen av "drift vid behov" fyrhjulsdrift som jag har i min Volvo XC70, för att du ska komma fram överallt där du behöver åka.

Men med tanke på hur de flesta husvagnar ser ut undertill är jag i alla fall inte sugen på att dra omkring dem i saltslasket. Jag tillhör dem som tycker att camping ska vara mysigt, vilket i min värld inkluderar att vädret är sådant att man kan vara ute utan och bylta på sig en massa, att man slipper krångla med snö och annat sånt skit.

Det får räcka med att det ibland är snö och/eller frost när vi arrangerar våra orienteringstävlingar och har husvagnen där.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#5
(2022-11-21, 19:11)apersson850 Skrev: Äh, du kan ju inte ligga och köra några sträckor att tala med med kedjor pålagda. Bra vinterdäck och sen räcker det med den typen av "drift vid behov" fyrhjulsdrift som jag har i min Volvo XC70, för att du ska komma fram överallt där du behöver åka.

Men med tanke på hur de flesta husvagnar ser ut undertill är jag i alla fall inte sugen på att dra omkring dem i saltslasket. Jag tillhör dem som tycker att camping ska vara mysigt, vilket i min värld inkluderar att vädret är sådant att man kan vara ute utan och bylta på sig en massa, att man slipper krångla med snö och annat sånt skit.

Det får räcka med att det ibland är snö och/eller frost när vi arrangerar våra orienteringstävlingar och har husvagnen där.

Kedjorna har jag bara behövt när jag kört upp hemma på min egen gård. Annars har det funkat bra även längre färder vintertid med bara framhjulsdrift, om bara dubbdäcken är bra. Är det plogade vägar och bra väder, det kan ju vara riktigt stabilt i många dar på vintern så är det hur mysigt som helst att sticka iväg en eller två nätter. Är det snöväder då snudd på vägrar jag att åka bil även utan husvagn. Risken att bli ihjälkörd av nån nonchalant [censurerat ord] är allt för stor tycker jag.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)