Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde 2772
#1
Hej Alla. Jag har problem med min Alde 2772 elpatron . Den är inköpt 2013 men väldigt lite använd. Problemet är att jag har en kortslutning i ena värmeslingan . Jag har varit i kontakt med Alde men dom säger att dom inte reparerar dessa elpatroner. SYND . Det är inga fel på elpatronen för övrigt och den har gått väldigt få timmar . Är det någon som känner till om man kan köpa lösa värmelement till den här patronen eller någon som tar åt sig att reparera. 

Mvh. Liljansnäsarn
Svara
#2
Själva elpatronen (alltså värmelementet) reparerar man normalt sett aldrig, utan man byter ut den. Alde har då förmodligen inte så gamla patroner i lager.
I villapannor/ackumulatortankar har man en standardanslutning med 2" gänga, men i varmvattenberedare av olika slag, särskilt i specialgrejor som i husvagnar, men ofta även i villor, har man specialkonstruerade elpatroner, med sina egna fästen. Där måste man ha något som passar för att det ska bli tätt.

Ibland kan Backer i Sösdala ha någon modell som passar, om de har gjort elpatronen från början.
Begagnad från en husvagn kan ju fungera, men dels ska man ha tur att hitta rätt och dels ska den vara i tillräckligt bra skick för att det ska vara meningsfullt att sätta dit den.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Liljansnäsarn, Sokrates
Svara
#3
(2022-05-17, 11:05)apersson850 Skrev: Själva elpatronen (alltså värmelementet) reparerar man normalt sett aldrig, utan man byter ut den. Alde har då förmodligen inte så gamla patroner i lager.
I villapannor/ackumulatortankar har man en standardanslutning med 2" gänga, men i varmvattenberedare av olika slag, särskilt i specialgrejor som i husvagnar, men ofta även i villor, har man specialkonstruerade elpatroner, med sina egna fästen. Där måste man ha något som passar för att det ska bli tätt.

Ibland kan Backer i Sösdala ha någon modell som passar, om de har gjort elpatronen från början.
Begagnad från en husvagn kan ju fungera, men dels ska man ha tur att hitta rätt och dels ska den vara i tillräckligt bra skick för att det ska vara meningsfullt att sätta dit den.

Hej apersson850. Tack för tipset om Backer. Jag kontaktade dom men dom hade inget sådant på hyllan . Jag fick bita i det sura äpplet och köpa en ny elpatron men hittade en utan cirkpump vilket gjorde priset lite överkomligare.

Mvh. Liljansnäsarn
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Liljansnäsarn för detta inlägg:
  • apersson850
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)