Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Solifer Artic 560 MH
#11
(2022-10-05, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev: Kom hem nya husvangen idag, har troligen covid 19 o feber, helt orkeslös.

Tråkigt att höra att du har dragit på dig influensa. Du får glädja dig över att du har fått tag på en mycket fin vinterbonad husvagn. Förr eller senare kommer influensan att ge vika.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#12
(2022-10-05, 21:10)Sokrates Skrev:
(2022-10-05, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev: Kom hem nya husvangen idag, har troligen covid 19 o feber, helt orkeslös.

Tråkigt att höra att du har dragit på dig influensa. Du får glädja dig över att du har fått tag på en mycket fin vinterbonad husvagn. Förr eller senare kommer influensan att ge vika.

Värmen verkar vara extremeffektiv... Det roliga överträffar ju förstås det med influensa.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#13
(2022-10-05, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-10-05, 19:10)Sokrates Skrev: En riktigt fin vagn. Är det en fullbreddsvagn?

Ser fram emot bilder från insidan.
Nej inte fullbredd. Jag hade två stenhårda krav, dels att det INTE ska vara fullbredd, sen att den måste ha trelågig spis, lika som gamla Cabbyn nyss fått. Dom Solifer som heter Artic (har ni sett att en del folk som säljer sina skriver Arctic i annanonerna!) Artic är icke fullbredd.Heter dom Finlandia är dom fullbredd. 650 tex finns bägge varianterna, o med både dubbelsäng, eller med långbäddar som i min, den heter Artic MH, vad nu förkortningen bygger på.

Solifers beteckningar…

MH. Två separata bäddar med fönster på båda sidor, ger en ljus och trevlig vagn. Välj till fasta överbäddar eller fällbart sängskåp.

MHE. Dubbelbädd med fönster på båda sidor. Två extra skåp ovan-för sängen. Välj till fasta överbäddar eller fällbart sängskåp.

MHP. Skön dubbelbädd tvärs över i vagnens bakre del, vilket ger dig extra mycket utrymme!

E. Här sitter dörren i bakre delen av vagnen! Där är också sittgruppen placerad. I främre delen finns en härlig dubbelsäng på tvären.

NS. Dubbelbädd längs ena väggen, kombinerat med en liten dinette (sittgrupp) mitt emot. Kan också utrustas med överbäddar bak.

LK. Barnkammarvagnen. Dubbelbädd med fällbart sängskåp, som kan användas till förvaring om sängen inte behövs. Dessutom en mysig våningssäng. Välj till ett stort draperi eller ett till varje säng.

TBR. Med WC/duschrum i hörnet och en dubbelbädd bak skapas en öppen och luftig planlösning. Stort kök med ordentlig köksbänk.

TBX. Utnyttja utrymmet maximalt – med WC/duschrum i hörnet bak och dubbelbädd, med möjlighet till fast överbädd eller fällbart säng-skåp ovanför. Mitt i vagnen finns en extra sittgrupp (frukostgrupp) som kan utrustas med överbädd eller bytas mot våningssäng.

PH. Vagnsbrett WC med duschkabin bak. Bekväm dubbelbädd ger bra utrymme. Kan utrustas med en överbädd på vänster sida bak
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates, yngrot
Svara
#14
Allt kan fastna om det saknar vård. Var med ena bonusdottern i somras och hämtade en husvagn som hon köpt. Där hade tidigare ägare helt försummat handtaget som lossar stödbenet. Det gick så trögt att plasthandtaget gått av på mitten. Säljaren sa att det var svårt att dra åt så hjulet inte trillade ner. Tror jag det, när gängan var torrare än inre Sahara. Jag har ett precis likadant handtag på min vagn, men det fungerar hur bra som helst. Så får det också lite smörjning ibland.

Nej, kulan ska inte fettas in när man har friktionsdrag, men det påverkar förstås inte själva dragets förmåga att släppa taget om kulan.
Efter att ha provat båda köper jag inget smalare än 2,5 meter. Det finns inga nackdelar med bredden som inte uppvägs av fördelarna med bredden.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates, yngrot
Svara
#15
Köpte två 80 amp marinbatterier, den hade bara ett 72. Som var slut. I gamla cabbyn hade jag satt in en ctek 15 amp  i solifern en äldre 20 amp  beslöt o behålla cteken.        
Det blev hårdkörning, sprungit i kalsongerna mellan waffarna. Fått dit dubbla nya batterier i Finnen, och även bytt plats på laddarna. Gamla laddaren laddar nu 14,5 volt i gamla waffen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara
#16
Jag o frun hade en one-nights-stand resa till Edsbyn i helgen, för henne var det första sovningen i vagnen. 19 mil tor. Måste säga att den känns enormt lyxig att vara och bo i. Rejält kök, trelågig spis. Nåt som är helt suveränt i Solifer, dom mkt äldre har lika, man ställer in disken blöt i ett skåp så får den droppa av ner på en liten plåt. O där kan den sen stå kvar också. Knepigt att inte andra tillverkare snott iden, o den är ju inte ny heller, i hyreshuskök från typ 50 o 60 talet kunde samma finess finnas ovanför diskbänken.
Ska försöka få till några foton inifrån den nu om en stund.
Nästa helg ska jag iväg lite längre o spela på en raggarklubb i Nyhammar Dalarna, då tar jag med vangen förstås. Delar upp resan dit på minst en övernattning. Ibland om jag säger det till nån ser jag att dom inte fattar, o tänker för sig själv; "vad kan han få ut av det? Bättre att bara stå på full gas dit, spela och sova över inne hos fyllsskallanrna, sen börna hem igen" Typ så i alla fall, haha. Jag själv tycker en sån höstutflykt är rena lyxen. Fixar hellre mat själv i vangen än att äta pizza efter vägen. Vi tänkte gå på en pizzeria igår, men handlade lite hamburgare o grejs o kockade i vangen i stället. Jordgubba physillusfrukter o glass efteråt. Kolade på TV sen, både direkt från antennen, och sen nån serie via ¤G o smarttvn. Kan man ha det mysigare? Sov utanför Edsbyns stora bandyhall, där får man stå med både husbil o husvagn. Edsbyn är fint att knata runt i, Voxnan slingrar sig rakt igenom byn.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian
Svara
#17
Köket är riktigt fint med bra avställningsytor, diskar man kan ha spislocket nerfällt o vice versa. I förra Cabbyvagnen satt kylskåpet lite högre, och jag tror det är lite större, men det här funkar det med. Det verkar vara termostatstyrt även vid gasoldrift, det är jag inte van vid.
Diskstället i skåpet är en höjdare.
Det finns även en spisfläkt som drar ut stekoset riktigt bra. 
Mycket belysning också, har snart bytt allt till led.            
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#18
Spis och diskho verkar identiska med de som sitter i den Tabbert jag har idag. Årsmodell 2008.

   


Även luckorna har lite snarlik stil som fanns i tidigare modeller av Tabbert. Här syn en bakom Amandas fötter. Den vagnen var av årsmodell 1990.

   

Något annat än termostatstyrning vid drift med 230 VAC och gasol har jag aldrig varit med om (sen 1980). Däremot att kylen bara går så mycket den orkar vid matning med 12 VDC.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#19
Det är en väldigt fin vagn som du har skaffat.

Jag har en kluven inställning till diskställ i köksskåp. I Spanien är det vanligt med diskställ i köksskåp. Problemet är att träfibermaterialet som skåpen är tillverkade av inte tål vatten och fukt, vilket visar sig över tiden Sad
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#20
Soffavdelningen. Man sitter riktigt skönt, tyget känns dyrt o snyggt. På några år ännu nyare Solifer är det ett grått tyg som både frun o jag tycker ser anings tråkigt ut.
   
Jag provade att släppa ner bordet och bädda ut, det gick väldigt fort, man får då en säng på 204 ggr 134 cm.
   
Jag hittade en plywoodbit som jag listade ut var till för att få till en extra slaf där framme och ändå ha bordet uppfällt. Et barn skulle få plats bra där utan att ta bort ryggkuddarna. Man skulle kunna ha så hela tiden (sista bilden) och få en lite längre soffa på tvärn att ligga på vid tv-tittning. Den ena soffan är ju annars kortare än den i gamla Cabbyn
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)