Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Solifer Artic 560 MH
#1
   
Huxflux for jag 44 mil till Umeå o köpte drömvagnen, en Solifer Artic 560. Årsm 06, men där är i nyskick,  man får känslan att den aldrig använts öht. Finnishen på inredningen är nåt helt otroligt, det ser ut som båtinredningar i Hallberg Rassy Orustbyggda segelbåtar.
Lyckades bli förkyld så ini he när jag for så nätterna har inte varit kul. Åker hem i morron. Ovisst om jag kommer upp på går med den utan att ta bort grindstolparna.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 5 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, Hagbard, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
Grattis till en fin vagn
Svara
#3
Grattis till ett fint bygge...Den kommer du trivas i.
Svara
#4
Lite grejande blir det. 230 v cirkpumpen verkar bara gå en stund när jag knackar på den. Googlade lite o den verkar ha ersatts .ed en 12 volts man kan ställa flödet på?
12voltaren i garderoben funkar så tyst o bra att jag knappt kan höra den
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Grattis! Fin vagn.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#6
(2022-10-05, 02:10)Ljusne-Håkan Skrev: Ovisst om jag kommer upp på gården med den utan att ta bort grindstolparna.

"Bra fart så brukar det gå", brukade min far säga när han drev åkerirörelse. Fast han levde riktigt som han lärde. Även om han vid något tillfälle kommenterade brakandet och smällandet av trädgrenar som bröts av mot timmerlasset med "Här behöver köras med bredare bilar".

Ja, Alde har bara 12 V pumpar numera. Därför behöver man inte ha både "gräddvispen" i expansionskärlet och den större pumpen vid golvet längre.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
En riktigt fin vagn. Är det en fullbreddsvagn?

Ser fram emot bilder från insidan.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#8
Hittade följande om Solifer Arctic:

www.husvagnochcamping.se - Klassiker: Solifer arctic
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
(2022-10-05, 19:10)Sokrates Skrev: En riktigt fin vagn. Är det en fullbreddsvagn?

Ser fram emot bilder från insidan.
Nej inte fullbredd. Jag hade två stenhårda krav, dels att det INTE ska vara fullbredd, sen att den måste ha trelågig spis, lika som gamla Cabbyn nyss fått. Dom Solifer som heter Artic (har ni sett att en del folk som säljer sina skriver Arctic i annanonerna!) Artic är icke fullbredd.Heter dom Finlandia är dom fullbredd. 650 tex finns bägge varianterna, o med både dubbelsäng, eller med långbäddar som i min, den heter Artic MH, vad nu förkortningen bygger på.

Kom hem nya husvangen idag, har troligen covid 19 o feber, helt orkeslös. På dagarna har det inte märkts mycket alls, men två nätter har jag blivit dålig så ini h-e, panik o dödsångest precis som att det även slår sig på psyket på natten! Frun som haft bevisad covid nu i sju dar säger samma sak, i natt blev hon skitdålig hemma här.
När jag kom hem skulle jag först hänga av vagnen på gatan, det visade sig vara ett helvete pga säkerhet/friktions-draget! Höll på som en [censurerat ord] med det, läste manualen trettio ggr, låg på knä o tittade efter hur skulle göra exaktringde på hos grannen som haft många bilar o släp, det var omöjligt trots bruksanvisning: "Lyft upp, dra och för samtidigt ner säkerhetsspärren" Den spärren var omöjlig att röra på. Vagnen satt där den suttit sen Umeå. 

Såg en USA film nyss om en kvinna som flyttade till en stad efter skilsmässa o tog husvagnen med för att bo i till en början. När hon kom fram blev det att hon åkte runt i stan med vagnen påkrokad i typ över en vecka. Den gick inte att ta bort helt enkelt. Jag tänkte att i såna här filmer ska man förlöjliga kvinnor på vilket fånigt sätt som helst. Nu förstår jag att det är så här det kan vara med säkerhets/friktions-dragen. Vi gick helt med detta idiotenkla, vi har bägge renoverat motorer byggt hus, kakelugnar o [censurerat ord] allt vi gjort, men att ta lös husvagnen från bilen det gick inte. Grannen hade en kommentar som jag visste sen tio år; "Man får inte ha fett på kulan" och det stämmer ju, och det hade vi noga torkat bort också. Men det kan ju inte påverka möjligheten att ta lös vagnen om det nu skulle varit fett kvar på kulan.

Sen for jag till min bilverkstad. Där hjälptes alla tre "mina" mekar åt, till slut lyckades dom. Utan att peta på nån spärr" men genom att veva som i en styrketävling, då släppte fanstyget sakta om man hjälpte till att vicka på handtaget. Bilen följde nästan med upp i luften. Dom som konstruerat det där måste vara värsta dårarna, fy [censurerat ord] vad jag hatar sån skit.
Om jag skriver det här i ett par husvagnsgrupper, hur många tror ni då kommer att berätta och lära mig att "Man får INTE ha fett på dragkulan? Wink
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#10
Grindstolparna var borta, jag ringde åkeripolare i morse som kom med stortraktor o drog bort dom. Nu har jag i stället två mindre jordbävningshål där och muren de stod i riskerar att rasa. Men det blev god plats att svänga upp....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)