Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Däck på husvagn
#1
När jag köpte den husvagn jag har nu såg handlaren till att den fick nya däck. Jag vet inte hur de förra såg ut, men de hade själva kommit fram till att nya däck skulle på.
De bytte till däck av dimensionen 205/70 R15C 106. Fabrikatet var Imperial, ett som jag aldrig hört talas om tidigare. Uppenbarligen så billigt som möjligt.
Med en bärighet på 1900 kg och en vagn på 1700 kg tänkte jag mig att däck som inte ens var fyra år gamla skulle vara bra nog för att inte orsaka problem. Men icke.

På väg på den senaste resan kom vi bara 2,5 mil innan det small. Att får punktering där E4 är 2+1-väg och semestertrafiken är igång är inte direkt angenämt. Trots två varningstrianglar, en 170 meter bort och en andra 40 meter från husvagnen, en bit ut på körbanan som ar delvis blockerad, samt två illgula flaggor på vagnen var det ändå en del bilförare som var så usla att de inte såg ekipaget förrän de måste bromsa så att de fick stanna, för de kom inte ut i det icke blockerade körfältet annars.

Snåla inte med däcken! Några tusen extra för bra däck är värt varje krona. Nu har jag bytt både det exploderade och det ännu hela till Continental i samma dimension. Förhoppningsvis är de bättre. På den förra vagnen hade jag Pirelli med motsvarande lastmarginal. De hade jag aldrig några problem med.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
Låter som sunda värderingar som vanligt. Såhär skriver ABS-wheels om Imperialdäck:

IMPERIAL DÄCK GER DIG EN KUNGLIG KÖRUPPLEVELSE
Imperial däck är vad vi skulle vilja kalla ett högklassigt budgetmärke. Däcken är utformade så att de lever upp till de standarder som gäller i de länder som däcken exporteras till.

Du kan alltså känna dig helt trygg när du köper ett par snöflingemärkta vinterdäck från Imperial. De kommer att hålla dig trygg på vägarna även här i Skandinavien.

Du hittar däck från detta märke för passagerarbilar, SUV:ar, maskiner och lastbilar. Sortimentet är med andra ord väldigt brett. Det här är ett företag som redan funnits ett bra tag på marknaden. De har nöjda kunder i en lång rad länder. Deldo Autobanden NV, en belgisk distributör, står bakom Imperial däck. Visionen är att Imperial däck ska vara ett bra alternativ oavsett om du kör en Porsche, en enkel familjebil eller en skördetröska.

Man får anta att en "Kunglig körupplevelse" står för olika saker för olika personer Nu tror jag inte du körde på snöflingemärkta däck mitt i sommaren men jag har svårt att tänka mig att de gör kungliga däck för en säsong och värdelösa för den andra.
De kanske syftar på att man genom däckhaveri kan orsaka vägavstängning likt ett kungabesök.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 3 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Nej, snöflingor sätter jag inte på husvagnen. Jag har ingen lust att släpa omkring den i saltslasket på vintern.
På min flaksläp har jag däremot snöflingedäck året om. Den vill jag kunna köra med även på vintern. I och med att jag ändå kör odubbade vinterdäck på bilen går det bra. Men där tog jag i med däck som bär 550 kg mer än vagnens totalvikt, så det vore ju själva f-n om inte det ska klara sig. Däcken jag köpte är vinterdäck tänkta för mindre terrängbilar, så de ska vara rätt tåliga. Kungliga är de däremot troligtvis inte.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#4
Finns nog inte många däck som är kungliga men det är kul om de åtminstone håller för angiven last. Känns lite som om kvaliteten varierar ganska mycket. Köpte en bil för några år sedan med kinesdäck. En av de billigare sorterna. Har för mig de hette Goodride eller något liknande. Godkända egenskaper och varade i flera år och många mil. Köpte två likadana till nästa bil. De tog slut förvånansvärt snabbt.
Vet inte om premiumsegmentet av däck har så stora differeser.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#5
Däcken på flaksläpen är Kumho. De är egentligen avsedda för att vara vinterdäck till mindre terrängbilar. Ska vara tåliga.

På personbilarna kör jag med Michelin och Pirelli. Där har jag haft tid att välja själv. Michelin är aldrig speciellt billiga, och sällan allra bäst. Men de är alltid nära toppen och jag tror aldrig det inträffat, varken för mig själv eller min far (som drev åkeri i mer än tre decennier) att något däck från Michelin inte varit som det skulle. Andra fabrikat har vi råkat ut för däck som inte var runda från fabrik, exempelvis.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)