Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trasig stalldörr
#1
Jag har en sån där tvådelad dörr, där man kan stänga underdelen och ha överdelen öppen, eller koppla ihop delarna som en dörr.
Dörr insida
Jag upptäckte att de två delarna inte hängde ihop längre. Efter demontering av dörren visade det sig att bygeln i den övre dörren, som den undre delens låskolv ska gå in i, den bygeln hade spruckit. Inte går den att köpa som reservdel heller, åtminstone inte av Tabbert. Blev rekommenderad att kolla husvagnsskroten i Sjöbo. Men det tar en stund att åka dit, så jag provade en annan väg istället.

Noggrannare inspektion visade att en anledning till att den spruckit var att någon klant monterat bygeln med kullerförsänkt skruv, trots att hålen inte var försänkta. Det ger ju en påkänning när den koniska skallen försöker knäcka sig ner i det cylindriska hålet. Det gick ju lätt att byta till skruvar som var av rätt typ, men en ny bygel måste till ändå.
Beslöt att försöka 3D-printa en. Först gjorde vi en exakt kopia av originalet, men tyckte den kändes lite vek. Efter uppmätning av var det gick att lägga till material, utan att det var i vägen, kom nästa modell. Den känns mycket stabilare. Nu har jag skruvat dit den i vagnsdörren, så får jag se om det håller.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
Bygeln höll hela 5-dagars. Vi var säkert lite försiktigare än vanligt, men med tiden lär vi glömma det. Då får vi se vad som händer.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)