Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tankning i taket
#1
När man betalar med kort på en vanlig bensinstation görs en reservation på kortet först, för att stationen ska förvissa sig om att det finns pengar. Den reservationen ersätts sedan med det verkliga belopp som man tankar för.
Reservationen är vanligtvis på 1500 kronor. Under årets midsommarutflykt råkade jag för första gången ut för att reservationen tog slut innan bilen var mätt. För mina 1500 kronor fick jag 58,69 liter diesel. Tanken rymmer ungefär 75 liter, om man tankar riktigt fullt. Jag hade mycket bra koll på var vi befann oss och var det gick att tanka, så jag lät nivån sjunka så lågt att lampan i bilen lyste för att påminna om att det var hög tid att fylla på tanken.

Det går givetvis att stoppa in kortet en gång till och tanka vidare, men det är inte det som är poängen i historien. Den är att det gick i taket.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#2
När jag tidigare har tankat i Sverige med ett svenskt kort har man tidigare gjort en 1kr reservering före tankning för att verifiera att kortet är aktivt.

I Danmark däremot har man reserverat ett stort belopp som skall kunna täcka vad man kan tänkas tanka och dessutom reserverat det belopp man har tankat för. Under någon dag har man det funnits två reserverade belopp fram till dess beloppet har belastat kontot.

Har vi nu en situation i Sverige där man reserverar två stora belopp, likt i Danmark, när man tanker med svenskt kort i Sverige?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
Tydligen kräver Mastercard/Visa numera att man reserverar 1500 kronor, eller i alla fall minst så, för att vara säker på att kortet inte bara är aktivt, utan att det finns pengar att hämta.
Efter tankning hänger den reservationen kvar, men bara den, tills den ersätts med den faktiska kostnaden. Har man otur hänger 1500 kronor kvar flera dagar, innan det rättas till. Spelar ingen roll normalt sett, men kan ju göra det för folk med klen ekonomi.
Om man måste stoppa in kortet ytterligare en gång, för att få det bränsle man vill ha, lär ju två reservationer finnas där, tills de är korrigerade.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)