Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ökad kostnad för el och dess konsekvenser
#11
Letade efter spotpriset för elen och såg hur priset på el har dragit rejält under augusti. 

Så här ser det ut i elprisområde 3:

www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm

Längst ner på sidan kan man växla mellan de olika elprisområdena.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#12
(2022-09-07, 10:09)Ljusne-Håkan Skrev: Ett alternativ är kanske att ha tre plusgrader i huset runt vattenledningarna och bo i husvagnen, o värma den med gasol? Gasolpriserna skenar väl också. Allt går åt helvete.

Detta får mig osökt att tänka på en idé som jag har haft om att bygga ett glashus i vilket man kan parkera och bo i en vinterbonad husvagn inne i glashuset. Då får man en också en trevlig miljö utanför vagnen soliga dagar. Gäller dock att man har tillräcklig ventilation för att inte "äta upp" syret, samtidigt som ev. läckande gasol också måste kunna vädras ut.

Letade lite och hittade följande glashus som är byggt med standard växthusdelar. Garage-glashuset skall naturligtvis bli betydligt mindre.

unitark.se/projekt/glashus
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#13
Lämpligen får du förlänga skorstenen från pannan, så den mynnar utanför glashuset.
Ventilation för övrigt måste du förstås också ha.

Men annars är det rätt. Augusti månad var den dyraste elmånaden någonsin för mig, där "någonsin" definieras som sen jag fick mätare som går att läsa av elektroniskt varje timme.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#14
Ett väldigt intressant föredrag!

Professor Jan Blomgren: Så här uppstod elkrisen i Sverige

”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#15
Vindkraften är volatil och förutsätter att det finns reservkraft när det inte blåser.

Finlands stamnätsbolag Fingrid har startade i morse upp två kraftverk som hör till landets reservkraft. Situationen ska nu vara normal, uppger bolaget.

Det handlar om två turbiner på reservkraftverket i Huutokoski i Norra Karelen och en turbin i Forssa i Egentliga Tavastland.

Det som orsakade situationen var att Olkiluoto 3 kördes ner under natten samtidigt som produktionen vid vindkraftverken nu är rekordlåg. Kärnkraftverket körs på testeffekt fram till jul och nu avbröts alltså produktionen under natten. Följden blev att de elbolag som får el från Olkiluoto 3 inte hann reagera på situationen.

Fingrid meddelar att kraftverken startades vid halv åttatiden på torsdagsmorgonen för att balansera upp Finlands elnät.


(svenska.yle.fi - Olkiluoto 3 låg nere fram till lunchtid - stamnätsbolaget Fingrid togs på sängen)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#16
Endast Sverige svenska dårar hava?

Trots rekordhöga elpriser och risk för akut elbrist står två av landets modernaste och största kraftverk – byggda för över 5 miljarder kronor – nedsläckta och overksamma.

Öresundsverket i Malmö är stängt och ska skeppas till Asien. Ryaverket i Göteborg är olönsamt på grund av höga gaspriser och görs redo för att kortvarigt kunna köras på olja vid hotande energibrist.


(www.di.se - Toppmoderna jättekraftverk står stilla mitt i elkrisen)

Öresundsverket

Öresundsverket i Malmö var ett kombikraftverk som producerade värme och el från naturgas. Verket ägdes av Sydkraft Thermal Power AB som ingår i den svenska delen av Uniper-koncernen.[1]

Verket byggdes 1953 [2] och har därefter byggts ut 1957 och 1964 men lades i malpåse 1993.

I början av 2000-talet byggdes verket om till naturgaskombi som ett svar på det ökande behovet av el i Sydsverige som nedläggningen av Barsebäcks kärnkraftverk medförde. Det ombyggda verket invigdes i december 2009.[1]

Det naturgaseldade kraftvärmeverket hade en produktionskapacitet på 440 MW el och 250 MW värme. Det betyder att kraftverket kunde leverera upp till 3 TWh el till det nordiska elsystemet, vilket kan jämföras med dagens elanvändning i Malmö som uppgår till cirka 2 TWh per år. Förutom el kunde Öresundsverket leverera cirka 1 TWh värme per år till Malmös fjärrvärmenät. Normalt sett var dock kraftverket inte tänkt att vara i drift hela året utan att startas upp när fjärrvärme- eller elbehovet ökar, främst under vinterhalvåret.[1]

Vid en krissituation med brist på naturgas kunde Öresundsverket även eldas med dieselolja.

I mars 2017 meddelade ägarna att kraftverket tills vidare inte kommer att vara i kommersiell drift p.g.a. marknadsläget[3] med låga elpriser och bristande avsättningsmöjligheter för producerad fjärrvärme. Under perioden 2017 - 2019 lämnade ägarna till verket vid flera tillfällen anbud till Svenska Kraftnät om att låta Öresundsverket ingå i effektreserven, men Svenska Kraftnät har i samtliga fall avböjt dessa.[4]

Från och med juni 2018 sökte Uniper ny ägare till Öresundsverket (alternativt köpare till utrustningen i verket), efter att Energiberedskapsmyndigheten gett sitt godkännande.[5]. Den 19 augusti 2021 meddelade Uniper att avtal om försäljning av kraftverkets komponenter tecknats med det nederländska konsultbolaget Belangen-en Beheersmaatschappij (Paco), verksamma inom infrastruktur för energi och vatten.[6][7]


(sv.wikipedia.org - Öresundsverket)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)