Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Utan TV-mottagning
#1
Jag upptäckte vid årets första campingtillfälle att min TV kunde inte ta in någon kanal alls. Förra året hade den svårt att hitta kanaler med någon kvalité värd att glo på. Nu talar jag alltså om teknisk kvalité, inte programinnehåll...
Efter en del grävande i vad som var fel kom jag till sist fram till att den aktiva antennen på taket, som har en samarbetande antennförstärkare inomhus, var inte i något gott skick. En del av komponenterna var så anfrätta att de snarast skramlade omkring på botten av antennkapslingen än att göra någon elektroteknisk nytta.

Jag skaffade en ny antenn, och plötsligt var det möjligt att ta in en massa kanaler, som den inte hade en aning om tidigare.
Men i år var det tvärdött. Inte lite sämre och tveksammare, utan helt dött. Vid första campingtillfället var det orienteringsarrangemang på gång, så jag hade inte mycket tid för TV och än mindre för felsökning, så det fick vara. Andra gången var TV:n inte bättre, men då stod vi hos dottern, och hade bara vagnen som sovavdelning, så det kvittade.

Nu är det ju midsommar på gång, så igår gjorde jag en insats för att grunna ut varför det slutat fungera igen. Det hade gått från jättebra till tvärstopp, så jag misstänkte att något helt enkelt gått av någonstans. Först inspekterade jag antennuttaget vid TV:ns plats, men det såg helt och rent ut. Andra stället jag kollade på var i elkopplingsutrymmet som min vagn har i en låda överst i garderoben. Där inne huserar överbliven kabel mellan Calira-systemet i garderoben och manöverpanelen innanför dörren, bland annat. Samt antennförstärkarens innerdel.
Där visade det sig att sladden ut från antennförstärkaren helt enkelt glidit ur densamma. Inte konstigt inga signaler hittade fram. Nu är den säkrad med buntband, så nu får jag nog åtminstone välta med vagnen för att det ska gå galet med antennsladden. Men efter en sådan vurpa har jag nog andra bekymmer...

Sens moral: Installerar du sånt här så tänk på att inget sitter stilla i ett fordon. Allt måste säkras med buntband eller tuggummi.
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)