Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elverk för backup vid strömavbrott
#21
Det räcker att det är rökigt för att den ska vara bättre än ingenting.
Idag har Skyddsmask m/90 ersatt m/51. Jag antar att det är modell 51 som skrotats, men det vet jag inte.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#22
Ja rent spontant känns något bättre än inget.

Aftonbladet är kanske inte säkraste källan men ger intressant läsning: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdE...iktsmasker
Det var för tidsödande att inventera och få koll på vad som var dugligt och inte så det beslutades att det var enklare att kassera rubbet. Lustigt sätt att se på skattepengar.
Hoppas de inte gör likadant med vägnätet eller järnvägarna. "Nä [censurerat ord], nu är många vägar slitna och det är jobbigt att åka ut och kontrollera vad som funkar så vi harvar upp alltihop..."

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#23
Ja, just det, det var den där "folkskyddsmasken" man gjorde sig av med. Inte samma som vi soldater hade på 80-talet, med andra ord. Undrar var de har tagit vägen? Skyddsmask m/51 menar jag alltså nu.
Svara
#24
Göran Persson satte kanske fyr på dem också

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#25
Här har Johan Antus mer information om folkskyddsmaskerna.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#26
Det är tydligt att vi hade en betydligt bättre beredskap tidigare, i alla avseenden. Blev ändå rejält förvånad att det mesta förstördes utan vidare inventering. Sen var det nog så att gemene man tog ett större ansvar för sig själva tidigare. Idag tror många att staten eller kommunen ska hjälpa en vid krig/kris. De möjligheterna är begränsade till de svagaste i samhället och inte någon "allmän utdelning".
MSB uppmanar medborgarna att ha mat och andra viktiga förnödenheter som kokmöjlighet, vattenförsörjning etc för att klara sig 1-2 veckor. Inte många som lever upp till det. Det har inte jag heller men man bör nog se över den biten. En bra början är ett mindre "rotationslager" som de pratar om. Att man helt enkelt har en del basvaror som pasta, ris, konserver som man fyller på efterhand som man förbrukar det äldsta är ju en början. Sen ska man nog inte snöa in på några extremlager. Det sitter nog många som torkar rumpan med papper från början av covidoandemin Så ska det inte vara

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#27
Vi som har en husvagn, och har den hemma på gården när den inte används, har automatiskt ett litet "beredskapslager". Sitter det gasoltuber med någon gas i kan vi hålla värmen några dagar, och laga mat, även om strömmen försvinner. Exempelvis.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#28
Ja det är nog så man får tänka, att man jobbar med det lilla. Blir knepigt när folk ska "preppa" utan kunskap. Jag kan tänka mig att man inte blir lycklig av att ha garaget fullt av toapapper när inget annat fungerar.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#29
Särskilt inte om bilen då får stå ute bara för det...
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)