Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Matbrist och skenande matpriser
#1
Bristen på mat hos befolkningen i Shanghai och andra kinesiska städer blir allt mer allvarlig. Situationen leder nu till ökad irritation bland befolkningen och sporadiska protester på gatorna – vilket är högst ovanligt i Kina. Globalt rusar nu priserna på mat, enligt en ny FN-rapport.
(www.di.se - Vreden växer i Kina – matsituationen allt värre)

Det råder redan matbrist i delar av Afrika. Svält är en grogrund för revolution och kraftiga migrationsströmmar.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#2
Av och till har det rått matbrist i Afrika, och på andra ställen också för den delen, i många år. När läget är som det är nu är det alltid den fattigaste som går hungrig först.

I Kina har jag förstått att det inte är brist på mat i sig, totalt sett, utan den befinner sig på fel ställen i landet. Men man blir ju lika hungrig av logistikproblem som av produktionsproblem.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#3
Priserna i mathyllorna är på väg uppåt. Nu säger även uppstickaren City Gross att kedjan ser framför sig rejäla prishöjningar.
(www.di.se - City Gross ser rejäla prishöjningar: ”Matpriser vi inte har sett tidigare”)

För egen del räknar jag med att priset på mat i stort sett kommer att ha fördublats om ett år jämfört med matpriserna före alla "Covid-lockdowns".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Inte omöjligt. Jädra kineser!
Svara
#5
Suck... Man får gå tillbaka till nudlar och te som när man var student!
Idrekille bosatt i Falun sedan 88
Drar en Cabby 620 f2c -10
Svara
#6
(2022-04-27, 10:04)Bobofalun Skrev: Suck... Man får gå tillbaka till nudlar och te som när man var student!


Eller så blir det till att gräva upp gräsmattan och odla potatis. Att odla egen potatis var något som mina föräldrar gjorde och som bidrog till att dom höll kostanderna nere. 

Enligt uppgift innehåller potatis nästan allt som vi behöver. Det lär ha varit en skotte som under ett år levde på en bart potatis och med lite tillskott av matolja för att visa att så är fallet.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
(2022-04-27, 15:04)Sokrates Skrev:
(2022-04-27, 10:04)Bobofalun Skrev: Suck... Man får gå tillbaka till nudlar och te som när man var student!


Eller så blir det till att gräva upp gräsmattan och odla potatis. Att odla egen potatis var något som mina föräldrar gjorde och som bidrog till att dom höll kostanderna nere. 

Enligt uppgift innehåller potatis nästan allt som vi behöver. Det lär ha varit en skotte som under ett år levde på en bart potatis och med lite tillskott av matolja för att visa att så är fallet.

Haha ja kanske inte en dum idé! Då slipper man dessutom klippa gräset! Smile
Idrekille bosatt i Falun sedan 88
Drar en Cabby 620 f2c -10
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Bobofalun för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#8
Det är "sen gammalt" välkänt att om man har en gräsmatta i sämre skick, då kan man med fördel gräva upp den, sätta potatis och sedan så gräs igen året efter. Gräset gillar tydligen att växa där det varit potatis året innan.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Bobofalun, LMC400, Sokrates
Svara
#9
Ukrina har sedan lång tid tillbaka betraktats som "Europas kornbod". Jag har en uppgift i bakhuvudet om att Ukrina och Ryssland står för ca 30% av världens veteproduktion.

Vetepriset har trissats upp rejält sedan invasionen av storproducerande Ukraina och på torsdagen kom nya prognoser som tyder på ett dåligt år för grödan. Enligt Financial Times kan 2022 bli första gången på fyra år som den globala veteskörden sjunker.
(www.di.se - Veteproduktionen minskar – med över fyra miljoner ton)

Betänk även att Ukrina är en stor producent av solrosor. Priset och tillgången på solrosolja har påverkats kraftigt.

I sammanhanget bör man också ha i åtanke att Ryssland står för en betydande del av produktionen av konstgödsel i världen. Detta är en av anledningarna till att Brasilien har motsatt sig att inför sanktioner mot Ryssland, då det kunde äventyra deras matproduktion och i förlängningen skapa svält och upplopp.

Det är således tyvärr mycket som talar för att vi bara har sett början på prisuppgången på mat Sad
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#10
Terminer för vete stiger kraftigt efter att Indien förbjudit export
Chicago-terminerna för vete stiger med den dagliga gränsen 6 procent efter att Indien förbjudit export på grund av en värmebölja som minskat produktionen. Det skriver Reuters.
(www.di.se - Terminer för vete stiger kraftigt efter att Indien förbjudit export)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)