Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bolåneräntorna förväntas dra iväg rejält
#1
Alla galna fest tar förr eller senare slut. Priset för Centralbankernas vansinniga penningpolitik med krisränta över brinnande högkonjuktur, samt galenskapen med sanktioner som redan har givit upphov till oreparabla skador i världsekonomin, är dramatiska kostnadsökningar för folk. Resultatet är en kraftigt försämrad levnadsstandard. Värst blir det för de högbelånade hushållen som inte har bundit räntan långt in i framtiden.

Swedbank räknar med ”en historisk upprevidering” av inflationsprognosen vilket kommer leda till en omsvängning av penningpolitiken.

Resultatet: ”En kraftig uppgång av räntor med kort bindningstid”, enligt prognoschefen Andreas Wallström.


(www.di.se - Storbankens räntevarning: Nära dubblad boränta väntar)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Sanktionernas möjliga galenskap överträffas i alla fall i hög grad av Putins galenskap.

Men för övrigt är det rätt. Många har nu vant sig vid en ränta nära noll, och har därför lånat belopp som ligger på en klart ohälsosam nivå, sett till dessa personers ekonomiska situation för övrigt. Stiger räntan några procentenheter är snart halva Sverige till salu.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#3
Om boräntorna stiger med 1,5 procentenheter måste priserna falla med 25 procent för att månadskostnaden ska vara oförändrad.
(www.di.se - Swedbank: Ännu tuffare att köpa bostad)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#4
Vilket är ett annat sätt att uttrycka vad jag skrev i inlägget ovan ditt.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#5
Upp som en sol ner  som en pankaka

Hushållen kan vänta sig en bolånechock om Riksbanken höjer räntan lika mycket som marknaden nu prissätter. Det säger Danske Banks chefsekonom Michael Grahn, som räknar med ett tvåsiffrigt boprisfall.

”Det skulle kunna slå lika mycket mot hushållen som inflationen – om inte ännu mer”, säger han.


(www.di.se - Varningen: Bolånechocken kan slå hårdare än inflationen)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#6
En av de få fördelarna med att bli gammal är att man hinner städa av lånen.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)