Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trelågig spis.
#1
Har alltid varit sugen på en trelågig spis t husvagnen. Väldigt ofta blir det för lite med de vanliga två plattorna. Men de jag kollat på har varit lite väl stora så mycket av den lilla bänkytan runt spisen gått åt. Men förra veckan fick jag korn på en jag missat förut, köpte den genom Fogas för knappt 4000. Den är bara ett par cm större än den gamla på bägge ledderna.
Gamla spisen är skabbig med trasig emalj, så det ska bli mysigt med en ny 3-lågig i rostfritt. Kopplar jag dit 12 volt så tänder den själv också.
Återkommer med före o efter bilder Smile

http://www.fogas.se/shop/3890---smev-3-l...haell-913/orded this one! Let us know if you like or hate it? Smile
https://campout.se/husvagn-husbil/ugn-sp...-lagig.php


https://youtu.be/c6yid1177Y0?list=UULhx6...FN8Tu8j95Q

Just recorded this o

https://youtu.be/c6yid1177Y0?list=UULhx6UrJUi3J3FN8
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#2
Man får gissa vilken som är gammal o kantstött o vilken är ny i rf med tre lågor.[Bild: dcb6f5b45ab1dda5cc51556c8b7fe595.jpg][Bild: 3da1324831e3eef42c35529de5c07101.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 6 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Adrian, Hagbard, LMC400, Månsson, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Nåt uppfällbart lock finns inte, det skulle väl bli i vägen när man ställer en stor stekpanna på stora bakre brännaren. 1,8 kw, lite mer än gamla spisen. De andra är på bara 1 kw, räcker bra till det mesta

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#4
Glöm nu bara inte att limma anslutningarna om det är rör hela vägen.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#5
(2022-03-30, 10:03)JOCKE.F Skrev: Glöm nu bara inte att limma anslutningarna om det är rör hela vägen.

Lim? Det är gasolkoppling man drar åt. Ska t stan nu o leta en ny eftersom jag min korkskalle missade att beställa en sån samtidigt med spisen. Att kleta in lim i såna blir väl helt fel?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#6
Tre lågor är praktiskt. Vagnen jag har nu har haft det från början. Inklusive glaslock som man kan fälla ner, eller upp, efter behag.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
(2022-03-30, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-03-30, 10:03)JOCKE.F Skrev: Glöm nu bara inte att limma anslutningarna om det är rör hela vägen.

Lim? Det är gasolkoppling man drar åt. Ska t stan nu o leta en ny eftersom jag min korkskalle missade att beställa en sån samtidigt med spisen. Att kleta in lim i såna blir väl helt fel?

Nä kolla med Fogas,man limmar med rött loctite lim när man drar åt dom.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#8
(2022-03-31, 12:03)JOCKE.F Skrev:
(2022-03-30, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-03-30, 10:03)JOCKE.F Skrev: Glöm nu bara inte att limma anslutningarna om det är rör hela vägen.

Lim? Det är gasolkoppling man drar åt. Ska t stan nu o leta en ny eftersom jag min korkskalle missade att beställa en sån samtidigt med spisen. Att kleta in lim i såna blir väl helt fel?

Nä kolla med Fogas,man limmar med rött loctite lim när man drar åt dom.

Hörde mig för med hydraulmeken nu, köpte insticks stödhylsor, man ska bara dra åt rejält så skärringen kryper in o deformerar kopparröret lite. Själva röret var typ tejpat efter väggen med samma sorts träliknade fusktapet som sitter på skåp o väggar i hela vagnen.  Plus nån klamma. Nu ska jag skrida till arbete, håll tummarna så jag inte dör av giftgazen. Wink
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#9
En reflektion:

Ja, det är en skärringskoppling och genom att använda en stödhylsa så blir kopparröret stummare där skärringen kniper åt röret, varvid den pressas in hårdare i kopparröret. Tätningen erhålls, dels genom skärringen som förminskas och biter åt och skär in i kopparröret, dels genom skärringens yttre sfäriska form tätar mot kopplingens vägg.

Det finns olika slags loctite-lim för olika ändamål. Vill minnas att det finns ett lim som används för gastuber.

När man har applicerat lim har man ingen möjlighet att efterdra kopplingen om behov skulle föreligga.

Tanken med att limma skärringskopplingen kanske bl.a. är för att unvika att kopplingen lossar något p.g.a. vibrationer i en mobilinstalation.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
[Bild: 1ebda089735225dab2ec6d1b9fce7350.jpg][Bild: 2e96467174c40a14ed61acd585934ff8.jpg][Bild: 32498c2f48ae439ec66b2c93e968c276.jpg]
Nu sitter den där, den utsågade biten ger en hint om hur pass lite mkt större den är än den gamla 2-lågiga. Alla andra 3-lågs har varit större och skulle gjort slut på det mesta av den lilla bänkyta som finns till annat grejs när man kockar. Och jag försköt den här lite både åt v o framåt så då blev det knappast trängre varken bakom eller till hö. Smile
Ena plattan är på 1,8 kw, lite mer än 1,6 som på gammeln. Två är på bara 1 kw, men det räcker fint att tex koka ägg på som jag gjorde sent igår.
Rörtätningen gick fint, jag drog åt som [censurerat ord] bara enligt hydraulkillarnas recept.
Är barnsligt nöjd o glad. Känns lite lyxigt att tända med knapp o slippa leta långskaftade tändaren.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)