Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veckans bild 2022
#61
(2022-05-09, 00:05)Sokrates Skrev: En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

LMC400! Du koras till vinnare för veckans bild V17, med bidraget "Fiskelycka med attityd".
Tack! Hård konkurrens om förstaplatsen denna veckan

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#62
Ja, när konkurrensen är låg är vinstsannolikheten hög!

Jag får bättra mig genom att glädja åtminstone mig själv, förhoppningsvis även er andra, med en påminnelse om att åtminstone delar av världen närmar sig något slags normalt läge igen. Bilden är tagen vid Sydsvenska mästerskapen för ungdomar den här våren.

   
[-] Följande 5 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, BEAN, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#63
Fricamping?

Nej, inte riktigt, men går man ut i skogen för att förbereda orienteringstävlingar kan man hitta lite av varje. Här ett jakttorn som påminner lite om hur det brukar se ut när man försöker få upp förtältet trots att det blåser för mycket.

   
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, yngrot
Svara
#64
Där blev jag ånyo två på bollen!

En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V19, med bidraget "Skånsk framryckning".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#65
Jippii! Och nu finns det i alla fall något slags bild till den här veckan, även om den är skapad med telefonen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#66
En ny vecka har tagit vid och det är dags att utse förra veckans bild.

apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V20, med bidraget "Vindpinat jakttorn".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#67
Tackar!

Den här veckan har det om möjligt ännu mindre med camping att göra. Men mojängen är rätt häftig, så när de nu står tvärs över gatan där jag bor var jag ju tvungen att avbilda den.
Någon som sett en sån i arbete? Rätt intressant maskin.

   
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, Sokrates, yngrot
Svara
#68
Gör den någon slags räls-underhåll?
Svara
#69
Det är en spårriktare. Den mäter och justerar höjdläget på rälsen, så skenorna ligger jämnt och fint, utan gupp. Vid vägövergångar justerar den in så man inte får en puckel över vägen, utan jämna anslutningar dit.

Just nu står den på det som är kvar av Skåne-Smålands järnväg. Det finns en museijärnvägsförening i Strömsnäsbruk, där SSJ hade sitt högkvarter. De har järnväg mellan Timsfors och Traryd att åka på. Men spåren har förfallit och var inte längre godkända för trafik. Nu görs en upprustning för att återigen tillåta tågtrafik på den sträckan, även om man nöjt sig med ambitionsnivån 70 km/h. När järnvägen var i kommersiell drift fick man åka 100 km/h.

I den här etappen rustas banan Strömsnäsbruk - Traryd upp, med sextusen utbytta slipers, ny makadam, renoverade vägövergångar och lite annat krafs. Tanken är att det ska vara färdigt i juni. Sen kan ni åka dit och campa och samtidigt prova att åka rälsbuss på nyfixade spåret.
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#70
Tack för lektionen. Man lär så länge man lever...
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)