Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bränslepriser i Europa
#11
Tankning i samband med Stockholmsresa slog nytt personligt rekord (för personbil): 1874,46 för en tank diesel.
Svara
#12
Min resa till Biltema Bollnäs idag gjordes på rekordlåga 0,39 liter milen. (utan husvagn) Det är 49 km dit. Först snåltankade jag endast 20 liter diesel, det gick på 662 kr tror jag, full tank hamnar väl på 2000 nånting. Biltemaresan gick på 107,78 kr fick jag det till. Väntar att tanka fullt, har jag tur ramlar priset ner lite nån dag. Eller också blir det bara högre o högre från och med nu.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#13
(2022-10-11, 15:10)Ljusne-Håkan Skrev: Min resa till Biltema Bollnäs idag gjordes på rekordlåga 0,39 liter milen. (utan husvagn) Det är 49 km dit.

Riktigt låg bränsleförbrukning. 

Är det Volvo-kombin som du åkte med? Är förbrukningen enligt färddatorn? Vad höll du för hastighet? Vad sitter det för motor och växellåda i bilen? Två eller fyrhjulsdrift?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#14
Frågan var förstås till Håkan, men när han svarar kan vi jämföra med mina siffror, som är från färddatorn. Nu i efterhand tar jag uppgifterna från körjournalen i Volvo on Call.

Till Stockholm 470,9 km på 5:15 med en förbrukning på 0,64 l/mil. 89,7 km/h i snitt.

Från Stockholm 474,6 km på 5:23 med en förbrukning på 0,75 l/mil. 88,2 km/h i snitt. Ihärdig motvind stora delar av sträckan samt en regenerering av sotfiltret.

Bilen en Volvo XC70 D5 AWD automat. Två personer och skuffen full.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#15
(2022-10-11, 18:10)Sokrates Skrev:
(2022-10-11, 15:10)Ljusne-Håkan Skrev: Min resa till Biltema Bollnäs idag gjordes på rekordlåga 0,39 liter milen. (utan husvagn) Det är 49 km dit.

Riktigt låg bränsleförbrukning. 

Är det Volvo-kombin som du åkte med? Är förbrukningen enligt färddatorn? Vad höll du för hastighet? Vad sitter det för motor och växellåda i bilen? Två eller fyrhjulsdrift?

V70 2,4D med 5-cyl D5 motor. Manuell och framhjulsdrift. Från kusten in till Bollnäs lutar det emot lite, när jag stannade där visade det 4,4 i snitt, sen sjönk det på hemvägen, mer utförslut då. Ingenstan är det några brantare backar, mest platt. Jag körde typ 75, när det lutar utför kan man ju öka farten till 85 o ändå drar det mindre än 0,3. När det blir uppför pickar jag ner farten eftersom på farthållaren så det går i bara 65 på backkrönen. Glömde o nollställa snittfarten så vad den blev vet jag inte. Färddatorn brukar visa ganska rätt. Nån gång har den faktiskt dragit lite mindre mätt vid pumpen o kilometerräknaren.
Med husvangen på släp brukar det dra 0,8, men då kör jag aldrig över 80. Med de bensindrivna Volvo 945 jag haft har det dragit över 1,5 liter fast jag testat att köra ännu försiktigare. Det är så enorm skillnad i vridmoment. Nuvarande D5 har ett väldans vridmoment. Redan vid 1750 varv är det max vridmoment, så jag kan åka på sexan med vagnen på i tom under 70 utan att behöva växla ner. Det finns nån sajt som visar vridmomentsiffran på just min bil, hittar den inte nu, DJK980 är regnr för den som orkar vill o kan leta. Hästkrafterna är lika som på den förra V70n från 2007; 163 hkr, men vridmomentet är en bra bit högre.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#16
(2022-10-11, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev: V70 2,4D med 5-cyl D5 motor.
Ska vi vara petiga så är i Volvovärlden 2,4D och D5 inte samma motorvariant.
Den Håkan har heter på internspråk D5244T5++. Den är specificerad till 163 hk vid 4000 r/min och 340 Nm vid 1750-2750 r/min.
Handelsbeteckningen D5 stod år 2009 för motorn D5244T4, med 185 hk vid 4000 r/min och ett max vridmoment på 400 Nm vid 2000-2750 r/min.

Som jämförelse är min alltså en D5 från 2012, med motorkoden D5244T15. Den är alltså inte samma som en D5 från 2009. Max effekt 230 hk vid 4000 r/min, max vridmoment 470 Nm vid 1750-2250 r/min. Den levererar minst 400 Nm vid 1200-4000 r/min, så flexibiliteten överstiger Håkans modell rätt rejält. Men så vill den alltså också ha mer mat. Fyrhjulsdrift, automatlåda och större frontarea (karossen sitter 60 mm högre upp) gör sitt till. Men luftmotståndet påverkas inte speciellt mycket när man drar husvagn, för då är det vagnen som dominerar. Jag ligger typiskt på 1,1-1,2 l/mil när husvagnen är bakom. Men jag kör som majoriteten av lastbilarna, för då går det smidigast på landsvägarna. I praktiken innebär det att jag sätter farthållaren på 90 km/h. Bilen överdriver lite, så det är sådär 87 eller nåt i verkligheten.

Om inget annat så visar detta att vad jag brukar säga, alltså att hur man kör har större betydelse än vilken bil man har, det stämmer.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#17
Bilen heter 2,4D, men motorn heter D5. Om man lyfter på huven o tittar på den.
Och ja, ökar jag tio knyck i fart med husvangen på kroken drar det nog nästan 2 dl mer.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#18
Då har de satt på ett lock som det står D5 på. På senare modeller försvann beteckningarna på locken, så samma lock gick att ha på flera modeller.
Det jag syftade på är att bilen fanns som 2,4D och D5, men de var inte lika. Specifikationerna gav jag i inlägget.
På min bil står det D5 på bakluckan. Fast på den tiden stod det D3, inte 2,4D, om det var en 163-hästars.

Det spelar bara roll om någon läser tråden och blir förvirrad om vilken modell du egentligen har.

Effektbehovet för att övervinna luftmotståndet ökar med 42% om farten ökas från 80 till 90 km/h.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#19
Kan tillägga att den vanligaste anledningen till att motorn har fel lock är att de plastsnäppen som håller fast locket på fästena är notoriskt sköra. De går lätt sönder när locket tas av. I de första modellerna gick det inte att byta snäppen. De var en integrerad del av locket. Gick de sönder sattes ofta vilket lock som helst som passade dit istället.
På senare modeller (typ min 2012:a) hade man ändrat konstruktionen så att det gick att byta ett enstaka snäppe (av de fyra som sitter under locket) om det gick sönder.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)