Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bränslepriser i Europa
#1
I nedanstående länk finner man en tabell med bränslepriser i Europa.

Bränslepriserna i tabellen nedan är för 95 oktan och Diesel och uppdateras två gånger i månaden (i början och i mitten av månaden). Kostnaden anges i SEK. Tabellen ska enbart användas som riktmärke då den bara uppdateras två gånger varje månad. Växlingskursen för EUR / SEK som används i tabellen är den aktuella växlingskursen den dag informationen inhämtades. Dessa uppgifter kan därför variera mellan uppdateringarna.

www.frakttransport24.se - Bränslepriser
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, yngrot
Svara
#2
Vad roligt att vi leder dieselligan. Nu kommer luften i världen att bli markant mycket bättre. Troligen är norrlänningarna med sina avstånd extra stolta att bidra till detta. Det har kommit många bra tips, som tex, att alla ska ta tunnelbanan istället gör dieselbilen. Eller, fritt tolkat, säger de att norrlänningarna är korkade som inte tar tunnelbanan. För varför välja bilen när kollektivtrafiken fungerar så bra.
Kanske någon representant för de norra delarna kan kanske lägga ut en bild på tunnelbanekartan för den delen av landet. Ensamstående mamma i Norrland med ett vanligt lönejobb och några barn är troligen inte de som dricker Amarone till oxfilen varje dag.
Spårar ur lite som vanligt men börjar bli trött på största delen av politiska beslut har sin grund i att vi alla bor i storstockholm.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 3 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Adrian, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Ja, det var inte oväntat att vi efter nyåret leder dieselligan.
Finns inte mycket till tunnelbana här i södra delarna av landet heller. Järnvägen finns på andra sidan gatan, men där har det inte gått några persontåg sedan 1968, så den är jag inte hjälpt av.
Järnväg som faktiskt fungerar finns det på 2-3 mils avstånd. Men det är så klabbigt att ta sig dit, om jag inte ska köra bil till stationen, vilket för det första förfelar hela tanken och för det andra inbjuder till att vandaler ska kasta blickar på bilen när den står vid stationen, så jag har slutat försöka resa med de tågen. Jag har försökt ta tåget till Köpenhamns flygplats, exempelvis. Att ta sig till och från järnvägsstationen var dock för komplicerat. Själva tågresan, tur och retur, är 34 mil. Det fanns förstås inga bussar när jag skulle åka (knappt annars heller), så jag fick ta taxi. Det visade sig att för att jag skulle åka de här 34 milen med tåget fick taxin köra 40 (!) mil totalt för att lämna och hämta mig på stationen. Trots att det bara är 25 km till stationen. Snacka om framkörning.

Numera kör jag bil till flygplatsen. Det är 36 mil tur och retur. Ska man ta tåget vidare och kommer med flyget till Köpenhamn på kvällen, och blir lite försenad, går det dessutom inte att ta sig därifrån heller. Inte förrän nästa morgon.

Numera ställer ju SJ in en hel drös med tåg också, av den enkla anledningen att de kan inte räkna ut när de ska gå, så de kan inte ha personal på plats vid rätt tillfälle. Det är ju inte speciellt förvånande. Att köra tåg i tid måste ju vara en aktivitet så främmande från kärnverksamheten i ett järnvägsbolag att man får ha förståelse för att de inte klarar av det.
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#4
Dom som bor i Skåne tjänar nästan på att köra till Danmark och tanka. Tankade diesel för 14,20 sek litern. Så det skiljer mycket på Världsmarknadspriserna mellan Sverige och Danmark Angry
[-] Följande 3 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#5
Bra tips. I fortsättningen ska jag passa på att tanka när jag ändå är i Köpenhamn.
Svara
#6
Jag antar att den diesel som man tankar i Danmark inte innehåller lika mycket bio-diesel och att bilens bränsleförbrukning även blir lägre.

Blir nog att ta en tur då och då för att tanka diesel och pilsner Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#7
Jag har brukat passa på att tanka pilsner om jag landat på Kastrup när det varit öppet i butiken. Får ta en sväng om macken också i fortsättningen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Skiljer onekligen en hel del på "världsmarknadspriset"

https://bilresa.se/bilresa/bensin-och-di...-i-europa/

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#9
Synd att Iran inte ligger lite närmare Sverige. Där kostar diesel bara 10 öre/l Angry
Svara
#10
Vi får göra som Amos Persson, bygga en pipe line.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)