Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lufta värmesystemet?
#1
Hej.

Ny här och har en fråga direkt.

Jag får inte upp värmen i min vagn och framdelen och bakdelen har olika temperatur samt att golvvärmen bara märks fläckvis,
Är det då dags att lufta värmesystemet eller kan det vara något annat som är vajsing???
Svara
#2
Hej. Kul att fler hittar hit.
Vad är det för vagn och panna?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
Har värmen i vagnen fungerat bättre tidigare?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Det är en Kabe Safir 590 XL 1987 med Aldepanna.

Och jag vet inte personligen om den funkat bättre förut då det är första vinter med denna.

Men jag vill minnas att min förra som var en Kabe safir 540 1989 klarade ända ner till -20 utan problem på 2Kw elpatron och nu får jag inte upp värmen till mer än +15 vid -10 grader.
Svara
#5
Här finns personer som vet mycket om både Kabe och Alde, så du lär snart få en analys och många värdefulla tips när det stora erfarenhetsarkivet öppnas
Har tyvärr ingen erfarenhet själv om dessa.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#6
Vad är det för modellbeteckning på pannan?
Räcker värmen om du kör på gasol?

Ja, prova att lufta på något lättåtkomligt ställe. Finns det luft där får du gå vidare.
Svara
#7
Jag tror men är inte 100% att det är en Alde 2921och har inte provkört den på gasol ännu.

Jag ska prova gasolen i morgon för jag bor i Mora och vagnen står i Hamar, Norge där jag jobbar.
Svara
#8
Förmodar du har en Alde 2921 med varmvattenberedare på baksidan.
Under beredaren sitter det en "shunt", som kan vara märkt med ett "s" och ett "V".
S betyder sommar, endast varmvatten, inget vatten till radiatorerna.
V betyder vinter, både varmvatten och värme i radiatorerna.

Kontrolera så inte shunten sitter lite mitt emellan för det händer ibland om någon varit där.
Är det så så får radiatorerna bara en liten del av cirkulationen det övriga går tillbaka via bypasen yill pannan.

När du ändå är där så kan du kontrollera så det inte läcker där för det brukar Elpatronen inte tycka om.

Det kan vara en möjlighet till felsökning...
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, Tee_08
Svara
#9
Det är samma system i 1990 och där har du en bild på sidan 39 hur shunten sitter.

https://www.kabe.se/documents/manuals/In...990-se.pdf
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, Tee_08
Svara
#10
(2021-12-04, 23:12)Hagbard Skrev: Förmodar du har en Alde 2921 med varmvattenberedare på baksidan.
Under beredaren sitter det en "shunt", som kan vara märkt med ett "s" och ett "V".
S betyder sommar, endast varmvatten, inget vatten till radiatorerna.
V betyder vinter, både varmvatten och värme i radiatorerna.

Kontrolera så inte shunten sitter lite mitt emellan för det händer ibland om någon varit där.
Är det så så får radiatorerna bara en liten del av cirkulationen det övriga går tillbaka via bypasen yill pannan.

När du ändå är där så kan du kontrollera så det inte läcker där för det brukar Elpatronen inte tycka om.

Det kan vara en möjlighet till felsökning...

Aldepannan är EXAKT som du beskriver, medn beredare baktill.

Jag har varit inne där och tittat efter shunten men kunde inte se den så då får jag väl gå lite mera handgripligt tillväga och använda mobilen som kamera.

Har varit och är fortfarande LIIITE handikappad för jag gick in i närkamp med ett retrocykelställ för ett par veckor sedan som resulterade i en spricka eller spräckt revben.

Det positiva jag kan säga om den kollen där inne är att golvet är snustorrt, men i morgon så ska jag försöka ta mig in i Norge igen (Nya regler för inresa) så ska jag ta upp matchen och kolla efter vredet minutiöst.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)