Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byte av stötdämpare på äldre Kabe
#1
Hej

Har en Kabe 590 GDL (dubbelaxel) från 1987 som jag funderar på att byta de 34 år gamla stötdämpare på. Den gungar friskt i gupp och sidovindar är inte heller så roliga. Besiktningen har inte sagt något om byte heller utan det är mer komfort vid körning jag är ute efter. Men frågan är var får man tag på stötdämpare till vagnen?
Funderade på AL-KO Octagon men är inte säker på om de passar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svara
#2
Välkommen till Forumet!

Om du söker på "stötdämpare" så finns det några trådar där vi har pratat om stötdämpare och där kanske du kan finna något matnyttigt i väntan på att någon delar med sig av sina tankar och erfarenheter. 

Här är två exempel:

”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Ragnarok
Svara
#3
Tack, kollade på de trådarna tidigare men insåg att den första diskuterar vem som har patent, gummi eller ståltorsion och den andra är lite mer ”flummig” kring om det är enkelaxel eller dubbelaxel. När jag tittar under min vagn så har jag tydligen en längre och en kortare stötdämpare. Har försökt med Kabes ÅF i Stockholm och Kabe själva ingen kan svara på mina frågor vilket jag förstår då de förmodligen vill göra jobbet själva.
Svara
#4
Vad är det för tillverkare och modell på den boggiaxlel som sitter på vagnen?

Om du har möjligt kan du med fördel lägga upp några bilder där vi kan se hur det ser ut.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Ingen aning vilka tillverkare de hade i Tenhult 34 år sen. Försökte fota undertill men det är inte helt lätt.
https://ibb.co/QD0B1J0
https://ibb.co/BCnV507
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ragnarok för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Sitter det någon typskylt kvar på vagnen med uppgift om axel och broms?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
(2021-09-08, 20:09)Ragnarok Skrev: Tack, kollade på de trådarna tidigare men insåg att den första diskuterar vem som har patent, gummi eller ståltorsion och den andra är lite mer ”flummig” kring om det är enkelaxel eller dubbelaxel. När jag tittar under min vagn så har jag tydligen en längre och en kortare stötdämpare. Har försökt med Kabes ÅF i Stockholm och Kabe själva ingen kan svara på mina frågor vilket jag förstår då de förmodligen vill göra jobbet själva.

Det är ju tråkigt om du tycker att trådarna är flummiga då det mest är av karaktären information till sådana som kanske inte förstår hur principerna fungerar.

Men vad jag förstår så har du en Kabe Safir med dubbelaxel och parallellstag av tillverkaren Peitz.

T numret på den axel borde vara T 014 PS som du kan söka på hos bl a RINAB.

Mycket nöje med ditt sökande och hoppas inte alla tycker att svaren i trådarna är flummiga,

Vänligen Hagbard
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Ragnarok, Sokrates
Svara
#8
Såg nu att det kan ha skett ett byte av axel runt 1987 så det kan vara ett annat T nummer som då bör vara T 087 PS och då borde det vara stötdämpare som klarar upp till 1500 kg och som är till tandemaxel.

Typ 31-820089 hos RINAB á 495 kr st.  För både enkel och tandemaxel.

Ögla-ögla M12.
Min cc 250 mm
Maxx cc 420 mm.
Fästhål 12 mm.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ragnarok, Sokrates
Svara
#9
(2021-09-11, 08:09)Hagbard Skrev: Såg nu att det kan ha skett ett byte av axel runt 1987 så det kan vara ett annat T nummer som då bör vara T 087 PS och då borde det vara stötdämpare som klarar upp till 1500 kg och som är till tandemaxel.

Typ 31-820089 hos RINAB á 495 kr st.  För både enkel och tandemaxel.

Ögla-ögla M12.
Min cc 250 mm
Maxx cc 420 mm.
Fästhål 12 mm.


Aha strålande tackar för infon. Ska kolla på RINAB och försöka hitta typskylten (som borde sitta kvar på bommen)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svara
#10
(2021-09-11, 08:09)Hagbard Skrev:
(2021-09-08, 20:09)Ragnarok Skrev: Tack, kollade på de trådarna tidigare men insåg att den första diskuterar vem som har patent, gummi eller ståltorsion och den andra är lite mer ”flummig” kring om det är enkelaxel eller dubbelaxel. När jag tittar under min vagn så har jag tydligen en längre och en kortare stötdämpare. Har försökt med Kabes ÅF i Stockholm och Kabe själva ingen kan svara på mina frågor vilket jag förstår då de förmodligen vill göra jobbet själva.

Det är ju tråkigt om du tycker att trådarna är flummiga då det mest är av karaktären information till sådana som kanske inte förstår hur principerna fungerar.


Mycket nöje med ditt sökande och hoppas inte alla tycker att svaren i trådarna är flummiga,

Vänligen Hagbard

Tråden är bra för den som vill veta skillnaden. För min del handlar det om att byta stötdämparna, jag har gjort det på en enkelaxel men aldrig på en dubbelaxel, och det är vad min fråga handlar om.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ragnarok för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)