Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det finns två olika motorer o cirkpumpar till Alde Långe Jan. Risk att köpa fel motor
#1
Jag har kört i flera år nu på samma 12-voltare, av den äldre smalare motorn. Men så la den av till slut efter att först snurrat saktare. Ingen fara, jag hade tvåmed pump o allt  i reserv, den ena har jag fått från nån av er här i forumet. Satte dit den ena, en nyare (?) variant med lite grövre motor. Men den funkade bara nåt dygn sen fick jag knacka igång den. Ur med den o dit med sista reserven, också en äldre med lite kondingar o jox ovanpå motorn. Störningsskydd kanske? Den surrade på fint, men nu var jag helt utan reserv, o sa kan man ju inte ha det.
Kastade mig iväg till Bollnäs o letade en ny motor på dom tre husvagnsverkstäderna där, men alla hade bara komplett med pump fär typ 1900 kr, enbart motorn är förstås billigare, och pumphjulet håller nog många motorer.
Skickade efter en motor från Campingvaruhuset. Jag trodde då att det skulle komma en motor av den nya knubbigare modellen, men den hade samma mått som de gamla, fast utan motstånden/kondingarna ovanpå. När jag skulle montera den såg jag att även pumpens motorfäste har ett annat mått än till de gamla motorerna, nya motorn passade inte på den pump jag sist kört på. Den här motorn störde ändå inte varken tvn eller radion.
Nu hade jag ju två till pumpar av gamla storleken så jag fick fippla dit motorn på en sån i stället. Kan ju säga att det var ganska fippligt att få ihop det hela med smala axeln.
Men det kan nog bli fel om man beställer enbart en motor. Kolla här, det finns två olika kompletta pumpar, på den ena anings billigare sitter den smalare motorn. Som lös motor finns enbart den smalare.
Alde 12v cirkulationspump med skruvanslutning (campingvaruhuset.se)
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#2
Kom på att den motorn jag fick hem kallas "Alde standard motor". Vad den knubbigare motorn kallas har jag inte kommit på i alla fall. Men dom har olika artikelnummer.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
(2021-08-07, 12:08)Ljusne-Håkan Skrev: Jag har kört i flera år nu på samma 12-voltare, av den äldre smalare motorn. Men så la den av till slut efter att först snurrat saktare. Ingen fara, jag hade tvåmed pump o allt  i reserv, den ena har jag fått från nån av er här i forumet. Satte dit den ena, en nyare (?) variant med lite grövre motor. Men den funkade bara nåt dygn sen fick jag knacka igång den. Ur med den o dit med sista reserven, också en äldre med lite kondingar o jox ovanpå motorn. Störningsskydd kanske? 

Den motor som ser ut som en julgran är en 24 V motor nedtagen till 12 V och några droppar 5.56 gör underverk på denna motor. I min duttar jag i ett par droppr 5.56 varje vår och den bara går och går (ta i trä) men efter 33 år så får man nog inte klaga på kvalitéten, motorn har ju också ädelstensborstar så den är nog outslitlig om man sköter den väl.

Att den saktar av beror oftast på oxid/smuts som 5.56 tar bort och samtidigt smörjer axeln i lagret som gör att den går lättare.

Lite tips bara...
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#4
(2021-08-07, 12:08)Ljusne-Håkan Skrev: det finns två olika kompletta pumpar, på den ena anings billigare sitter den smalare motorn. Som lös motor finns enbart den smalare.
Alde 12v cirkulationspump med skruvanslutning (campingvaruhuset.se)

De två kompletta pumparna med både skruvanslutning (sockerbit) och snabbkoppling (på sladden) är till för Compactpannorna typp 3000, 3010, 3020.

Den lösa motorn är till för Comfortpannorna och är numera på 12 V och även störningsskyddad.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Jag smorde motorn, men det hjälpte inte...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Då blev det sista smörjelsen, kan man anta?
Svara
#7
(2021-08-12, 16:08)Ljusne-Håkan Skrev: Jag smorde motorn, men det hjälpte inte...

Beror ju på vad du smörjde med?

Använde du sista smörjelsen så förstår jag att den la av.

Använde du WD 40 så förmodar jag också att den la av för WD 40 är inget smörjmedel utan vattenträngande.

Använde du däremot CRC 5.56 som innehåller parafinolja som ger en fin vaxfilm så borde den fungera.

Om inte annat så skall den snurra sakta och inte fort, men prova att kasta om polerna och köra den både fram och baklänges så kanske den kommer igång (om du använt CRC 5.56.

Har du använt något annat så bör den rengöras med typ CRC 2-26 (elektronikrengöring).
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#8
Det var symaskinsolja. Blev varken sämre eller bättre. Så länge termoststen var till så snurrade den, men när den slog av o sen på igen fick jag knacka igång. Som när kolen är slut.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#9
(2021-08-14, 12:08)Ljusne-Håkan Skrev: Det var symaskinsolja. Blev varken sämre eller bättre. Så länge termoststen var till så snurrade den, men när den slog av o sen på igen fick jag knacka igång. Som när kolen är slut.

Finns inga kol i denna utan ädelstensborstar.

Symaskinsolja har den benägenheten att den oxiderar lite och blir trögflytande (lite mer fettlikt) bara för att den inte skall rinna i t ex en Symaskin så den är nog inte bra till en liten DC motor.

Skulle förmoda att om du gör ren den med elektronikrengöring så kan du nog få den att fungera igen, ganska flödigt så det som du sprutat i rinner ut.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)