Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hittar inget chassinummer
#11
(2021-05-21, 17:05)LMC400 Skrev:
(2021-05-21, 15:05)Hagbard Skrev: 2013 uttagen 2017?

Fyra (4) år, vad har hänt med vagnen under denna tid?

Kan det vara som så att den ev råkat ut för en transportskada och återförts till fabriken där dom bytt högra balken och missat att sätta dit chassinumret?

Eller att den blivit skadad hoss ÅF som gjort likvärdigt och glömt något?

Något är troligvis gjorts men vad???  Huh

Har aldrig själv testat men på bilar går det att köpa en "Carfax" rapport där det möjligen kan gå att få ledtrådar. Bara en tanke. Vet inte hur eller om det funkar

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Eftersom den tydligen var besiktigad 2019 så borde den vara utrustad med en registreringsskylt och då funkar Carfax.

Men då den nu saknar chassinummer och det tydligen fanns 2019 (chassinumret) så kan det ju ha hänt någonting däremmellan. Besiktningen kollar "alltid# chassinummer på släpvagnar (även bilar) så ingen förändring har skett.
Svara
#12
Ja så känns det rent spontant. Jag hade nog gått på Sokrates kompis lösning och tagit reda på var chassinumret ska sitta och vilken storlek på stansarna man behöver. Kanske går det att hitta en liknande vagn så man kan studera placering, mellanrum mellan siffror etc. Sen hade jag köpt en uppsättning och själv knackat in numret på rätt ställe. Det skadar nog inte att "smutsa ner" märkningen efteråt så det inte ser nystämplat ut. Stämmer chassinummer överens med registreringsuppgifterna så lär ingen ifrågasätta det på besiktningen. Kan ju vara klokt att välja en annan station för första besiktningen.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#13
Ger en carfaxrapport någon mer information teknisk information om fordon än vad man får fram när söker på registreringsnumret hos Transportsyrelsen (fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon)?

Jag antar att Carfax tar de tekniska uppgiftern från Transportsyrelsen och att dom kompleterar med information om finansiering så man kan se i vilken grad fordonet "ägs" av säljaren.

Det dokument som den gode Hagbard länkade till var uppysande:

Fordon av årsmodell 1969 eller senare måste ha ett instansat chassinummer.
Om chassinumret saknas, är skadat eller inte tydligt går att utläsa måste det stansas in på nytt.
Alltid när ett chassinummer stansats in på nytt måste en registreringsbesiktning utföras.
Fordonets registreringsbevis kommer då att beskriva att det gjorts och var chassinumret placerats.

(www.bilprovningen.se - Chassinummer)

Alltid bra att få lära sig något nytt.

Innan man ger  sig i kast med att stansa in ett nytt chassinummer, så kan det vara klokt att kolla upp husvagnens historik.

Kan undra vad man får fram om man slår på husvagnens registreringsnummer hos Transportsyrelsen?

Där går det även att få ut tidigare ägare en tid tillbaka. Via hitta.se kan man förhoppningsvis få fram telefonnumen till de tidigare ägana och då kan man alltid slå dem en signal och höra om dom vet om något speciellt har hänt med husvagnen.

Jag vet inte hur det förhåller sig efter att fordonsbesiktningen blev konkurrensutsatt, men tidigare kunde man begära ut tidigare besiktningsprotokoll i enlighet med offentlighetsprincipen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#14
Nu är allt fixat, nyreggad och chassinummer instansat.
Tidigare ägare var känd av firman och inga tidigare skador registrerade.
Den var känd i fordonsregistret, fanns typskylt i skuffen och chassinummer finns även på regbeviset, saknades bara på rambalken.
En rättelse: uttagen 2015.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig lokeriksson för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#15
Gott att det löste sig på ett smidigt sätt.

Av händelsen kan vi lära att det är bra att kolla att såväl chassinumret stämmer och att det finns när man köper ett fordon Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)