Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Antennförstärkare
#1
Köpte en begagnad kabe på senhösten i fjol, varit lite strul med pannbyte mm.
Påtalade att det bara gick att se på tv när 220V var inkopplad.
Nu hittar den inga kanaler alls, tror dom har monterat en annan antennförstärkare.
Tror jag blir tokig
Någon som har några idéer
[Bild: 356aba1c1d8d808057278b702687af7f.jpg]

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Svara
#2
(2021-05-15, 13:05)lokeriksson Skrev: Köpte en begagnad kabe på senhösten i fjol, varit lite strul med pannbyte mm.
Påtalade att det bara gick att se på tv när 220V var inkopplad.
Nu hittar den inga kanaler alls, tror dom har monterat en annan antennförstärkare.
Tror jag blir tokig
Någon som har några idéer
[Bild: 356aba1c1d8d808057278b702687af7f.jpg]

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Kan det vara så att strömmatningen till förstärkaren kommer via en omvandlare 230V till 12 V? Mät på kontakten till förstärkaren både med 230 V anslutet och utan så vet du. Om det går via omvandlare kan du ta bort den och i så fall koppla direkt på 12 V så får förstärkaren ström från batteriet även om du inte har 230 V inkopplat.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#3
Förstärkaren till min antenn har ingång både för 230 VAC och 12 VDC. Jag har satt dit en strömbrytare på 12 V, så den inte ska stå och äta lite ström hela tiden, om 12 V är påslaget men ingen är i vagnen.
Svara
#4
(2021-05-15, 19:05)apersson850 Skrev: Förstärkaren till min antenn har ingång både för 230 VAC och 12 VDC. Jag har satt dit en strömbrytare på 12 V, så den inte ska stå och äta lite ström hela tiden, om 12 V är påslaget men ingen är i vagnen.

Av bilden att dömma ser det ut som att antennförstärkaren endast strömförsörjs med 12-24v DC. 

Har du mätt så att du har 12v in till antennförstärkaren?

Det ser också ut att sitta en strömbrytare på samma sida (On/Off). 

Gör det någon skillnad i bildkvalitén om strömbytaren står i On respektive Off?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Det sitter ju en sladd där, och det ser ut som att vi ser återskenet av en röd LED till vänster om förstärkaren.
Svara
#6
Att ha den kopplad på laddaren kan vara smart så man inte glömmer att slå av den ifalla den är kopplad direkt på batteriet.
Men mindre smart om man inte alltid står kopplad på 230 V.

Har du sedan den tillhörande antennen som är lågbyggd och plåttak (aluminium) så har det visat sig (i husbilsförhållanden) att det blir störningar från jordplanet så anetennen inte får riktig signal in, brukar hjälpa att höja den med någonting så avståndet mellan antenn och tak blir högre.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
Jag har min aktiva antenn på ett vanligt teleskoperande antennrör. Så jag kan hissa den en meter. Borde vara tillräckligt vid de våglängderna.

Men det är rätt att plåttaket kan påverka. Det som händer är sällan att det blir störningar, utan snarare motsatsen. Jordplanet "äter upp" signaler nära planet, så ligger antennen lågt över taket dämpas både störningar och de signaler man vill ta emot.
Det här är ett trick som vi som konstruerar elsystem i maskiner använder för att minska störningar, och öka störtåligheten, i elsystemen. En sladd som ligger tätt på jordplanet (montageplåten) stör mindre och är tåligare än en sladd som sitter 20 cm från plåten. Detta utan att sladden har någon elektrisk förbindelse med plåten.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Synd att trådskaparen lyser med sin frånvaro...

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#9
Sorry för min frånvaro, har pratat idag med verkstan på Forsbergs och jag ska söka på analoga kanaler och dtv eller något ska testa detta när jag kommer hem.
Läste något om att man skulle söka på digital antenn så jag snöade in på detta.
Tack för era engagemangSmile
Återkommer med en uppdatering

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig lokeriksson för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#10
Bytte ut antennförstärkaren som dom monterade till en annan, nu funkar allt perfektSmile[Bild: 44fe9907f55a81c324792f98166c5c75.jpg]

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig lokeriksson för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)