Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kylskåpsproblem...igen
#11
(2021-05-08, 16:05)Hagbard Skrev: Kan det vara, avbrott, att termoelementet är slut, den skall ge en lite allstrad ström som dels håller gasen öppen samt att den ser till så visaren på instrumentet går upp till det gröna fältet.
Då känns det som vi hamnat rätt. Visaren rör sig väldigt svagt också. Visaren bråkade när kylen strulade förra gången och fortsatte strula även sen kylen tände och funkade. Kanske termoelementet som varit boven i dramat hela tiden.
Den styr väl bara gasolventilen utan att själv vara i kontakt med gasen? Jag menar om jag skruvar loss den och byter så kommer ingen gas ut det hållet?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#12
(2021-05-05, 22:05)Sokrates Skrev:
(2021-05-05, 19:05)LMC400 Skrev: Får den inte att tända mer ett ett kort "poff" som inte blir en låga ens med knappen där jag flödar gasolen intryckt.

Ett kort "poff" får mig att tänka på hur min gasolvärmare har betett sig när den har slagit ifrån och "kastat ut" en felkod. Min värmaren förefalller vara käslig för korrekt gasoltryck. Till en början var det tillräckligt att knacka på regulatorn för att värmaren skulle fungera, men efter ett tag var det bara att byta till en ny regulator. Anledningen till varför gasolregulatorn inte arbetade perfekt kan ha berott på att det i gasolen kan förekomma lite olja som medför att gummitätningarna i regulatorn sväller som leder till bristfällig funktion.

Jag är en novis på gasol, men det kanske kan vara som så att vämare och kylskåp kan vara mer känsliga för korrekt gasoltryck än vad som är fallet för gasolspisar.

Missade att svara på ditt inlägg. Bättre sent än aldrig.
Den tanken slog mig också att det kunde vara regulatorn men eftersom tre spisplattor och gasolpanna kan gå för fullt så borde det vara både tryck och flöde. Kylen har ju så låg förbrukning så det lilla den använder borde nå fram när allt annat är avstängt känns det som.
Däremot har jag också hört talas om föroreningar i gasolen som kan ställa till bekymmer som du skriver samt att jag fick en påminnare. Det är samma regulator och slang som suttit sen vagnen var ny 2012. Dax att byta för säkerhets skull. Gamla slangar är inget bra även om de ser fina ut.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#13
Livslängden på Gasolslang är 5 år efter det datum som är skrivet på slangen.

Det sorgliga med gasolslangar är att de oftast torkar innifrån som kan ge ifrån sig små smullor som sätter igen dysorna till brännarna både spis panna och kyl (t ex till ditt kylskåp så sitter det en dysa vid kopplingen till brännare och tappar man bort den och inte vet vilket nummer den har så fungerar inte kylen sedan (om man nu skulle skruva den brännare från gasolröret som en del gör inte vet vad dom gör).

Dysor spisar:
https://www.nettoparts.se/shop/b-smeg-dy...tChanged=1

Dysor kylskåp:
http://www.fogas.se/cw_ordlista/dysa.html
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#14
(2021-05-08, 17:05)Hagbard Skrev: Livslängden på Gasolslang är 5 år efter det datum som är skrivet på slangen.

Det sorgliga med gasolslangar är att de oftast torkar innifrån som kan ge ifrån sig små smullor som sätter igen dysorna till brännarna både spis panna och kyl (t ex till ditt kylskåp så sitter det en dysa vid kopplingen till brännare och tappar man bort den och inte vet vilket nummer den har så fungerar inte kylen sedan (om man nu skulle skruva den brännare från gasolröret som en del gör inte vet vad dom gör).

Dysor spisar:
https://www.nettoparts.se/shop/b-smeg-dy...tChanged=1

Dysor kylskåp:
http://www.fogas.se/cw_ordlista/dysa.html

Jag lossade röret från brännaren och tittade på dysan. Allt såg ut som nytt. Ingen smuts eller annat där heller. Bra att du skrev en varning om att inte tappa bort dysan. Den är väldigt liten

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#15
Skruva inte för mycket nu, ju mer man skruvar ju mer fel kan det bli...

Men för att återgå till grundproblemet, tidigare sa du att galvanometern inte gav rätt utslag, gick inte upp på det gröna fältet.

En orsak med det kan vara att termoelementet inte ger den svaga ström som dels skall hålla hållspolen i gasreglaget öppen efter max 30 sek. när du trycker in gasvredet.
Den andra funktioenen är att ge lite ström till galvanometern så den går upp till det gröna fältet, gör den inte det så får den ingen ström från termoelementet.

Händer inget av detta så är sannolikt termoelementet dåligt eller att det inte sitter monterat så lågan träffar spetsen på termoelementet. Men förmodligen så är det dåligt.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#16
(2021-05-09, 08:05)Hagbard Skrev: Skruva inte för mycket nu, ju mer man skruvar ju mer fel kan det bli...

Men för att återgå till grundproblemet, tidigare sa du att galvanometern inte gav rätt utslag, gick inte upp på det gröna fältet.

En orsak med det kan vara att termoelementet inte ger den svaga ström som dels skall hålla hållspolen i gasreglaget öppen efter max 30 sek. när du trycker in gasvredet.
Den andra funktioenen är att ge lite ström till galvanometern så den går upp till det gröna fältet, gör den inte det så får den ingen ström från termoelementet.

Händer inget av detta så är sannolikt termoelementet dåligt eller att det inte sitter monterat så lågan träffar spetsen på termoelementet. Men förmodligen så är det dåligt.

Så brukar det kunna bli när man famlar i blindo och inte vet vad man gör. Då är det lätt att skruva bort sig som du skriver.
Eftersom lågan slocknar och galvanometern bara "darrar till" utan att ge korrekt utslag och båda dessa fel går att relatera till termoelement så beställer jag ett nytt. De är inte så ruskigt dyra. Ska ut idag och se om jag kan komma underfund med hur jag kommer åt ventilen ovanpå kylskåpet. Misstänker att jag får lossa kylskåpet och dra ut det. Det har jag aldrig gjort så det kan bli spännande
Tack för hjälpen så långt. Ha en fin söndag.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#17
Har Googlat termoelement och gasolkylskåp som en tok denna helgen i hopp om att lära mig hur allt hänger ihop. Det slutade med att jag hittade ett inlägg på ett husbilsforum med en lösning som jag testade och som gjorde att skåpet tände, lågan fortsatte brinna och hör och häpna, även galvanometern ger perfekt utslag. Det var för en liten stund sedan och jag har en tendens att ropa hej innan jag är över bäcken men det ser väldigt lovande ut efter en mycket enkel åtgärd.

Han som drabbades av liknande bekymmer kontaktade Lööfs gasol för köp av termoelement. En Leif på Lööfs gasol kom med tipset att testa detta innan byte av några delar. "Vrid vredet för el/12V/gasol 30 gånger on/off"
Kostar ju inget att prova tänkte jag utan större hopp om att det skulle funka. Det gjorde det.
Tappade hakan, så den får jag se om jag kan hitta på golvet i vagnen

Lägger en skärmdumpad bild från det forumet.

Ett stort coronaanpassat tack och bock för alla tips jag fått här av Sokrates och Hagbard. Ni är en ovärderlig tillgång. Ha en fin vecka.



[Bild: 5a1978aeb6532d262214913794b637a4.jpg]

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#18
De va ju smart, nu har jag lärt mig något nytt.

Men kan det bli rost/oxid inuti reglaget?
Svara
#19
(2021-05-10, 07:05)Hagbard Skrev: De va ju smart, nu har jag lärt mig något nytt.

Men kan det bli rost/oxid inuti reglaget?
Ja lite fiffigt var det. Oxid kan det kanske bli och frågan är hur länge det funkar med att köra on/off-30 gånger-metoden
Får väl funka till det inte går längre. Man ska ju inte laga något som inte är trasigt men det hade varit intressant att se om det gick att göra rent istället.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#20
I helgen skickade jag ett mail till Fogas:

"Hej
Söker ett termoelement till mitt gasolkylskåp, Dometic RML 8550.
Finns det hos Er?
Med vänliga hälsningar......."

Fick följande svar idag:

"Hej
Tror inte du har termofel, jag gissar på pos.492, stort sett alltid fel på den.
Kortslut pos.444, funkar det då vid start, beställ 492."

Positionerna de hänvisar till är positioner i reservdelslistan och skiss och 492 är "väljare strömställare komplettservice". Alltså det vredet för energislag el/12V/gasol.

Ganska pricksäker gissning från Fogas medarbetare!




.pdf   P00023052378.pdf (Storlek: 279,39 KB / Downloads: 13)

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)