Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varför betala fordonsskatt för avställt fordon?
#1
I takt med allt högre fordonsskatt kan man undra varför man skall behöva betala fordonsskatt även för tid när fordonet är avställt. Vägavgiften för tunga lastbilar betalas bara för de dagar som lastbilen är påställd. Så borde det även kunna fungera för alla andra fordon.

För fordon där fordonsskatten maximalt uppgår till 4.800 kr/år gäller följande:

Fordonsskatt tas ut månadsvis (. . .). Det innebär att den skatt som återbetalas omfattar alla hela kvarvarande månader. Om fordonet ställs av i samband med ett månadsskifte, är det viktigt att anmälan har kommit till oss senast den första dagen i månaden. Om anmälan kommer in senare så tas skatt ut för hela den månaden.
(www.transportstyrelsen.se - Om avställning: Återbetalning av fordonsskatt)


För fordon där fordonsskatten överstiger 4.800 kr/år gäller följande:

. . . vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen
(www.transportstyrelsen.se - Om avställning: Återbetalning av fordonsskatt)

Förutom fordonsskatt utgår även vägavgift för lastbilar med en totalvikt på minst 12 ton eller lastbilar med en totalvikt på minst 7 ton som är försedda med draganordning. För en biltransportlastbil från 1997 med 18 tons totalvikt (ANZ803) uppges följande avgifter: Årsskatt 300 kr, Vägtrafikregisteravgift 50 kr och Vägavgift 16.011 kr/år. Det är således Vägavgiften som utgör den stora kostnadsposten.

Beloppet som betalas tillbaka beräknas på det antal dagar som återstår av avgiftsperioden, med början från den dag då din avgiftsplikt upphörde. Beloppet per dag är beräknad på 1/360 av vägavgiften för ett helt år. Belopp under 50 kronor återbetalas inte.

Vid varje återbetalning av vägavgift dras 239 kronor av i administrationsavgift.

(www.transportstyrelsen.se - Vägavgift för tunga fordon)

Eftersom det är praktiskt möjligt att enbart ta ut Vägavgift för de dagar som en tung lastbil är påställd skulle man även kunna tillämpa samma modell för andra fordon.

Årsskatten för min VW-buss (PB1) är 7.503 kr/år. Den måste vara avställd i minst 15 dagar för att jag inte skall behöva betala fordonsskatten även för de dagar när bilen är avställd. För en 15-dagarsperiod erlägger jag således 312,64 kr i fordonsskatt, vilket är mer än den administrationsavgift (239 kr) som tas ut vid avställning av tunga lastbilar. Jag skulle således tjäna på att omfattas av den återbetalningsmodell som gäller för tunga lastbilar.

Eftersom jag bor på landet behöver jag använda bilen för att åka och handla. Det är 10 km till närmaste matvaruaffär och 3 km till närmaste busshållplats. Turtäthet mellan bussarna är ganska gles. Vanligtvis har man behov att handla och uträtt andra ärenden ca 1 ggr/vecka. Varför skall man behöva betala en massa i fordonsskatt för alla de dagar som bilen kan vara avställd, men där avställningsperioden är mindre än 15-dagar. Dessa 15-dagar är knappast någon naturlag!

Budskapet från landets politiker är att fordonsskatten kommer att ökas alltmer för att rädda miljön och klimatet. När ett fordon är avställt och inte brukas utgör det inte någon belastning på miljön eller klimatet. Borde man inte då ändra så att fordon som är avställda inte behöver betala fordonsskatt under avställningsperioden oavsett hur länge de är avställda?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Meddelande i denna tråd
Varför betala fordonsskatt för avställt fordon? - av Sokrates - 2019-02-15, 15:02

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)