Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 1 Vote(s) - 1 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Passiv radioantenn
#1
I vissa länder i Europa (t.ex. Tyskland) har jag bättre FM-radiomottagning än i andra (t.ex. Frankrike och Spanien). Förra året ersatte jag den aktiva antennen som är integrerad i vindrutan med en OEM teleskopantenn som sitter utanför vänster A-stolpen. Bytet föranleddes av att kontakten för antennen i hade brustit och jag inte ville byta vindruta bara av denna anledning. Dessutom ville jag prova om teleskopantennen gav bättre radiomottagning. Radiomotagningen förbättrades något, men blev fortfarande inte helt bra. I somras bytte jag bilstereon till en Pionner som också har DAB+ radiofunktion. I stället för att montera Pionners glasantenn för DAB-radion köpte jag en DAB/UKW-Splitter hos Conrad i Tyskland, som gör att man kan använda en passiv radioantenn även för DAB-radion. Med splittern på plats fick jag in DAB-radiokanaler i Tyskland. DAB-radion fungarde bra när bilen stog still, men när jag körde med bilen verkade det som att "databitar" föll bort. Gick i stället över till FM-radion som fungerade bra i Tyskland. I Frankrike fungerade FM-radion dock mindre bra när jag körde med bilen. Däremot fungerade FM-radion riktigt bra när stog still, men när vi började köra blev det inte så bra igen. Jag provade att koppla från USB-laddare och en del annat som jag har i bilen, men det gjorde inte någon skillnad. I Spanien upptäckte jag att FM-radiomottagningen förändrades när jag körde runt i en cirkel på en lastbilsparkering.

Teleskopantennen sitter vid vänster A-stolpe och följer dess lutning. I "bodelen" sitter det termomattor med aluminiumfolie på fönstrena hela tiden, vilket kanske kan påverka radiosignalerna när dom inte kommmer frammifrån. I bilen har jag också en stor transportbur för katter som går ända upp till innertaket. Buren är försedd med ett stålnät. Ev. kanske buren också påverkar radiosignalerna. På taket sitter två stora takboxar och ovanpå dem har jag två antenner för mobiltbredband (3/4G) som sitter fast med magnetfötter på en stålplåt ovanpå takboxarna. Kabeldragningen från antennerna för mobiltbredband är enkel och går in via listen på dörren. Vidare bör nämnas att det också sitter en Wifi-router i bilen.

Jag har funderingar att sätta en passiv FM-radioantenn, som även kan fungera för DAB-radion med splittern, ovanpå en takbox. Antenner för DAB-radio lär fungera bäst när dom är monterade vertikalt och så verkar också vara fallet för FM-antenner. Hittade följande i en annan tråd på ett annat forum när jag sökte efter information:

Nu kommer lite från en radio-ingenjör: Den idealiska bilradioantennen är ett 75 cm (1/4 våg) spröt som står rakt upp. Lutar man en sådan till 60 grader så förlorar man 40% signal.
På personbilarbilar runt årsmodell 2005 sitter ett lutande 1/8 våg spröt som i foten har en förstärkare och störningsfilter. Den fungerar bra och har nu börjat monteras på nya helintegrerade HB. Exvis Carthago från 2015.
Skall ni eftermontera en bra antenn så är en 1/8 våg med förstärkare ett alternativ. Trickigt att ta hål i taket och säkra ett jordplan. Ett 1/8 el 1/4 spröt högt upp på väggen kan vara enklare att montera. 12V matning tar man från bilradions utgång för motorantenn.
Har ni en halvintegrerad Fiat så är det ofta en 1/8 inknölad i höger Backspegel och det funkar skapligt.
På helintegrerade HB har man ofta lagt en 1/8 under instrumentbrädan vilket är kass.
En enkel lösning är att klistra på en 2x1/8 dipolantenn på insidan av vindrutan. Funkar bra om FM-sändaren ligger framför bilen.
Själv har jag en bredbandig TV-antenn med förstärkare som har en radioutgång. Fungerar skapligt. Kommer att montera en Hirchman 1/8 på taket. Kostade ca 600 kr på Conrad.
Fråga er HB verkstad om dom kan montera ett 1/4 el 1/8 våg spröt uppe på väggen.... Blir nog minst krångligt. Pust

(Husbilskompisar.se - Aktiv antenn)

Ovanstående får mig att tro att det optimala vore att ha en passiv antenn med ett 75 cm långt spröt (1/4 våd) monterat ovanpå en av takboxarna, eller en antenn med hälften så långt spröt (1/8 våg) som ett något sämre alternativ. Jag utgår från att antennen behöver ett jordplan som kan bestå av en stål- eller aluminiumplåt av en viss minimistorlek. Hur fungerar det med jordplan för antenner? Bör dom även vara förbundna med bilens chassijord?

En nackdel med att sätta en antenn på bilens högsta punkt kan vara att antennsladden blir betydligt längre än med den nuvarande placeringen. Antennkabeln måste dessutom vara tunn för att jag skall kunna "baka in" den med antennsladdarna för antennkablarna för mobiltbredband som går ut via dörrlisten. Vilken betydelse har antennkabelns längd för passiva FM-antenner?

Eftersom jag redan har två antenner för mobiltbredband uppe på takboxarna funderar jag på om dessa riskerar störa den passiva antennen för FM/DAB och hur långt avstånd man minst behöver ha mellan antennerna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-13, 12:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-13, 13:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-13, 14:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-16, 22:10
RE: Passiv radioantenn - av Ljusne-Håkan - 2018-10-18, 12:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-18, 14:10
RE: Passiv radioantenn - av Ljusne-Håkan - 2018-10-20, 22:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 14:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 14:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 15:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 18:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 19:10

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)