Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Besiktas gasolkontroll
#1
En naturlig del av besiktning av husvagnen är gasolkontroll. Jag vill gärna att allt ska vara 100% tätt även om det (förvånansvärt nog) är ett valfritt tillägg. Eftersom det trots allt är ganska få av årets dygn som vi använder husvagnen så vill jag att allt ska fungera. Framför allt ur säkerhetssynvinkel men även att man ska slippa spendera sina få, surt förvärvade semesterdagar med utrustning som strular.

Är det fler än jag som får känslan av att personalen som utför täthetstestet på Besikta inte vet vad de gör?

Enligt dem hade jag en gasolläcka. En liten läcka påstod de. Jag såg när mätaren gick i botten på någon sekund. Min första tanke var att här rör det som om en skada eftersom det trycket försvann så fort. Det var ingen liten läcka. De ifrågasatte om mitt kylskåp hade mycket problem. Svarade att vi aldrig haft problem med det. 
Körde till husvagnsfirman och pratade med dem. När jag var där köpte jag en Gas Guard att montera på flaskan samt fick tydliga instruktioner hur jag skulle gå tillväga. Skruvade dit den när jag kom hem och kunde konstatera att jag absolut inte har någon läcka. Jag fick inget tryckfall på flera timmar.

Jag tror att besiktningsmannen gjort allting rätt och ställt alla förbrukare på max. Det som sen hände när trycket plötsligt dalade misstänker jag var att han tryckt in knappen på kylen som ska flöda fram gas när man ska tända den.
Visst är det bättre att man får åka till husvagnsfirman en gång för mycket och konstatera att allt är ok än att man åker runt med läcka. Problemet är väl mer att det skapar en massa onödigt arbete och extra kostnader för den som är drabbad. Det kan ju faktiskt vara så att det är knepigt att få tid för test och åtgärd hos husvagnsfirman mitt i säsongen. Man ställer kanske in resan man planerat för att åka på verkstad bara för att konstatera att allt är ok. 

Fler som har erfarenheter, bra eller dåliga?
Svara


Meddelande i denna tråd
Besiktas gasolkontroll - av LMC400 - 2018-06-02, 07:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av BoUte - 2018-06-02, 09:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av LMC400 - 2018-06-02, 09:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av BoUte - 2018-06-03, 19:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av Stig K - 2018-06-02, 13:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av LMC400 - 2018-06-02, 14:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av LMC400 - 2018-06-03, 20:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av BoUte - 2018-06-03, 21:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av Ljusne-Håkan - 2018-06-04, 09:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av LMC400 - 2018-06-04, 12:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av Ljusne-Håkan - 2018-06-04, 16:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av apersson850 - 2018-06-04, 12:06
RE: Besiktas gasolkontroll - av LMC400 - 2018-06-04, 16:06

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)