Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VW-buss som med enkla medel kan konverteras till en praktisk campingbil
#1
Här kommer det lite information om min VW T4 Caravelle som med enkla medel kan konverteras till en praktisk campingbil.

Det hela började med att jag tyckte att det skulle vara trevligt att kunna åka genom Europa och upptäcka nya platser, utan att spendera en massa pengar på övernattningar. Jag tyckte att en mini-buss skulle kunna göra jobbet. Till en början med tittade jag på ett antal MB Vito, men de var inte i tillräckligt bra skick. Av en tillfällighet sprang jag på en nyare VW-buss med 5-cylindrig TDI motor fram, som jag fastnade för. Det är en Caravelle med säten för 8-personer och som har två sköna pilotstolar fram. Bilen är från början extrautrustad med AC, centrallås, el-fönsterhissar, farthållare, färddator, mörktonade rutor, gummimattor och extravärmare för passagerarkupén. Ryggstöden på baksätena kan fällas och kommer då i nivå med hatthyllan, som jag tyckte skulle kunna fungera som säng. Bilen har sedan jag köpte den 2006 stegvis utvecklats till en praktisk Campingbil som enkelt kan återställas för persontransport för 8 personer.

Så här ser bilen ut när man kan åka åtta personer i den. 

[Bild: g7s7Xgc.jpg]

På följande bild kan man skönja två strandstolar som förvaras på baksidan av förarstolen. På fotsteget får en 10 liters Dunken Donje precis plats.

[Bild: jjKOJdI.jpg]

Bakom den främre passagerarstolen finns ett fällbart bord. Bordet sitter fast med fyra skruvar och kan enkelt plockas bort. Till vänster i bild, bakom förarsätet, ser man de båda strandstolarna och en iläggsskiva till bordet.

[Bild: Cq8ZNej.jpg]

Jag hade ett liknande bord i bilen tidigare, men då gick det inte att flytta tillbaka framsätet tillräckligt långt bak varför det var jobbigt att sitta där. Det nya bordet fick jag till bättre, så nu stjäl det endas de sista 2 cm av sätets skjutmån, vilket man kan se på följande bild. Där syns även den mobilabredbandsroutern som jag har i bilen och som är fastsatt vid bordet.

[Bild: lqYzlaE.jpg]

Iläggskivan vilar på två svängbara armar.

[Bild: ITX8gzf.jpg]

Så här ser det ut när iläggskivan är på plats.

[Bild: Jx2Ozs1.jpg]

Sängen utgörs av en plywoodskiva som läggs ovan på de fällda ryggstöden i passagerarkupén och eftersom hatthyllan utgör en del av sängen kan plywoodkivan dras tillbaka varvid ryggstödet på 2-sittssoffan i mittenraden kan fällas upp, så två personer kan sitta vid bordet när illäggsskivan är på plats. 

[Bild: 9qQIWNy.jpg]

[Bild: Xy6nXif.jpg]

På tvåsitts-soffan i mitten finns en låsmekanism som låser ryggstödet i horrisiontellt läge, men det finns inte på den bakre tresitts-soffan. Jag har därför en vajer med krokar på vardera sida som hänger i klädkrokarna och som ger stöd för ryggstödet i fällt läge, som ger stöd för plywoodskivan så den hålls tämmeligen rak. På den vänstra sidan sitter det även en rumstermostat för styrninga av den bakre kupéfläkten när den används som parkeringsvärmare. Dessa båda stöd kan enkelt lossas och placeras i förvaringsutrymmet på sidan i bagagutrymmet.

[Bild: q0TZeWL.jpg]

Så här ser det ut när plywoodskivan ligger på plats på den mittre tvåsitts-soffan och då utgör hatthyllan en del av sängen. Jag har skurit till två bitar av hårt liggunderlag som fyller upp de båda håligheter som finns i hatthyllan.

[Bild: 21KDc3C.jpg]

[Bild: w1p0nax.jpg]

På plywoodskivans baksida har jag klistrat tunt liggunderlag för att skona klädseln på dom nerfällda ryggstöden.

[Bild: GbxdN9r.jpg]

Ovanpå plywoodskivan och hatthyllan placeras en madrass. Till en början med använde jag en madrass som var 90 x 200 cm, men en 100 cm bred madrass hade passat bättre. Hos IKEA i Tyskland fick jag tag på en madrass som är 100 x 200 cm, som nu används i bilen. Vi sover två i sängen utan några större problem. Det är praktiskt att sängen inte tar extrasätet vid skjutdörren i anspråk eftersom det är perfekt att kunna glida ner i sätet innan man går ut. 

För att bättre utnyttja utrymmet för förvaring till höger vid sidan av sängen gjorde jag en "lasthylla" som skruvas fast i fästet som låser fast ryggstödet när det är uppfällt. 

[Bild: nJSUae5.jpg]

En gasolgrill sitter i mitten och fungerar som en avdelare mellan det främre och det bakre lastutrymmet.

[Bild: kh6RxT9.jpg]

Så här ser det ut med madrassen på plats och då sängen är bäddad. På bilden syns vid sängens fotända den stora transportburen som vi nu har i bilen för att ta med de båda katterna vid resor.

[Bild: fb34sNX.jpg]

Med transportburen i bilen går det tyvärr inte att resa upp ryggstödet på tvåsitts-soffan i mitten och det finns inte heller plats att sätta dit bordets illäggsskiva.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, yngrot
Svara


Meddelande i denna tråd
VW-buss som med enkla medel kan konverteras till en praktisk campingbil - av Sokrates - 2018-05-03, 11:05

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)