Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Viktberäkning
#11
(2017-10-14, 13:10)apersson850 Skrev: Nej, att du hoppade förbi behörigheten är ju största bristen. Den är ju oftast den som är svårast att ändra så där lite snabbt, när man står där. Flytta runt last kan man däremot göra.

Därför tar jag alltid behörigheten först. Eftersom den går på totalvikterna, som du inte kan ändra när du står där och ska åka iväg, så är den fix för stunden.

Men får man ett problem med överskriden bruttovikt kan man ibland lösa det genom att flytta runt saker, från släp till bil, eller ur bil till huset (fick inte följa med) eller vad man nu behöver.

Att här blanda in enskilda vägar eller andra perifera begrepp hjälper ingen. Max totalvikt har jag överhuvudtaget inte nämnt, så jag vet inte varför du refererar till det. Din text blir inte ett dugg mer begriplig än vad man hittar i olika myndigheters regelverk när du tar med alla detaljer som är i det närmaste oväsentliga.


Får nog förklara lite då...

Mitt syfte med min text i sådana här forum bygger enbart på att man skall vara förutseende och planera i tid.

Den dag någon "står där" så har nog denne person helt saknat det som sägs i de grundläggande reglerna, Ansvar, omdöme och hänsyn. Men framförallt att ta reda på "vad" som gäller så man inte "står där" och börjar trixa för att försöka lösa en dåligt uppkommen situation som egentligen bygger på dålig planering eller dåliga kunskaper.

Att i ett sådan läge "helt plötsligt komma på" att man står där och kombinationen inte är laglig eller ens säker i sitt framförande tyder på dålig självbevarelsedrift och inget annat.

Och att ta med "alla detaljer" innebär ju, anser jag, är ett måste då det i speciellt sådana här forum sägs så mycket som egentligen inte är relevant med vad som egentligen gäller.

Mycket tyckanden och vad andra gör eller inte gör.

Min förhoppning är att ifall "någon" börjar titta på vad man själv har och börjar fundera i dom banorna att det kan vara läge att se över det man har, till en mer riktig kombination så anser jag att då har vi vunnit mycket speciellt när det gäller trafiksäkerheten och inte minst för dom som den förare tar med sig "som står där" när det inte är så där riktigt lagligt. 

Vad säger man till dom ifall det händer något?

En förare av personbil bedöms inte lika allvarligt som en Kapten på sjön, kan det vara något tro?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Viktberäkning - av Hagbard - 2017-08-30, 14:08
RE: Viktberäkning - av Hagbard - 2017-08-30, 17:08
RE: Viktberäkning - av apersson850 - 2017-10-12, 15:10
RE: Viktberäkning - av Hagbard - 2017-10-12, 16:10
RE: Viktberäkning - av Ljusne-Håkan - 2017-10-12, 21:10
RE: Viktberäkning - av apersson850 - 2017-10-13, 10:10
RE: Viktberäkning - av Hagbard - 2017-10-14, 12:10
RE: Viktberäkning - av apersson850 - 2017-10-13, 16:10
RE: Viktberäkning - av Hagbard - 2017-10-13, 20:10
RE: Viktberäkning - av apersson850 - 2017-10-14, 13:10
RE: Viktberäkning - av Hagbard - 2017-10-14, 17:10
RE: Viktberäkning - av apersson850 - 2017-10-16, 11:10
RE: Viktberäkning - av Hagbard - 2017-10-16, 17:10
RE: Viktberäkning - av apersson850 - 2017-10-16, 21:10
RE: Viktberäkning - av Hagbard - 2017-10-28, 10:10

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)