Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Centalbankerna och deras vansinne
Man får nog vara glad så länge det totalt ökar. Räntor på sparkonton har legat på noll i många år under tiden börsen tuggat på.
Antalen aktieköp som jag räknar som klipp är också få. Några tuggar på sakta men säkert. Tror man ska ha någon eller några stabila utdelningsaktier i botten med lite mer investerat kapital. I tex Investor sitter det ett gäng som vet vad de sysslar med. Man är säker på att de hela tiden gör sitt bästa för att öka vinsterna i bolagen de engagerar sig i. Då kan man chansa, med lite mindre pengar, på lite osäkrare kort. En del går bra. Andra sämre. Då kan man köpa och sälja mindre poster i stöten.
Då jag valt att sälja en aktie med vinst har jag plockat ut vinsten för att på sätt minska antalet "egna" pengar som roterar på börsen på sikt. Om det då blir en längre period när allt går söderut kan man sitta lugnt i båten. Hoppar aldrig på trender som bitcoin och liknande. Låter det FÖR bra är det oftast det.
Däremot är en aktie för säg 100-200 kr som delar ut 10 kr varje år en ganska bra sparform. Då behöver man inte hänga upp sig så hårt på hur kursen svänger.
Som med allt annat bör man läsa på och följa med om det ska resultera i värdeökning

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara


Meddelande i denna tråd
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2019-05-12, 12:05
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-01-27, 09:01
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-01-28, 15:01
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-01-29, 10:01
Centalbankerna och deras vansinne - av LMC400 - 2023-09-18, 05:09

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)