Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moderna CTEK V/S Mascot laddare
#1
När jag köpte nyare Solifer i höstas satt det en Mascot 20 amp laddare i den, en norsk batteriladdare som laddar i tre steg, och kan vara ansluten permanent som underhållsladdare. Den sattes väl i på 2006 års årsmodell kan jag tänka. Tyckte den var lite omodern så jag bytte plats på den och min 15 amp CTEK jag köpte 2015. För nån vecka sen såg jag att spänningen i Solifern sjunkit lite mot det normala, efter att ha kollat lite var det bara att konstatera att den "exklusiva" CTEKen pajat, luktade lite lätt brända kablar ur lufthålen. Att öppna den gick inte, en skruv var limmad med nåt 2-komponent klet.
Började kolla lite i diverse forum anf CTEK kvalitet: Lite grovt generaliserat så tyckte de flesta att CTEK var dyr skit de aldrig mer skulle köpa, deras CTEK hade också pajat ganska snart. I min fd segelbåt satt jag in en 25 amp CTEK som utan att gå sönder laddat fem batterier i snart 30 år. Dom batterier som sitter i den nu är säkert tio år, men funkjar bra än enligt Örjan som köpte båten av mig. Har CTEKs kvalitet gått från topp till sämre än Biltema/Jula? 
Jag kommer i alla fall aldrig att köpa nån mer dyr CTEK. En sak jag vill minnas med min var att den alltid var rejält varm, även när batterierna var fullladdade o spänningen gått ner
Jag satte tillbaks den gamla norska MASCOT laddaren i Solifern, den funkar helt perfekt med sina tre steg, jag har ju en digital voltmeter så jag ser vad den gör. Plus att den lyser rött, gult o grönt. Jag har nästan nyss köpt två nya Tudor Marin Blybatterier o kommer inte att skaffa varken litium eller annat, kan det ändå finnas nån nackdel med den "gammalmodiga" MASCOT laddaren? Ser ut att sitta rejäla spolar o prylar i den. Helt sval när den laddat klart, aldrig riktigt het vad jag märkt.
När jag kollade runt lite såg jag att man fortfarande säljer likadana MASCOT laddare överallt, och ganska dyrt, så dom anses kanske fortfarande bra. Vad säger ni campingvänner?
https://www.campingvaruhuset.se/sv/batte...cot-12v20a
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Meddelande i denna tråd
Moderna CTEK V/S Mascot laddare - av Ljusne-Håkan - 2023-03-08, 10:03

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)