Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Underligt beteende
#1
Råkade i somras ut för ett fenomen jag inte tidigare varit ute för.
Vi gav oss iväg på vår italienresa. Bilen kämpade på utan några som helst problem hela dagarna.
Det som hände var att, vid varje start på morgonen efter att bilen stått och svalnat ner under natten, gick väldigt ojämt. Ungefär som om den gick på tre cylindrar istället för fyra. När jag, efter några sekunders ojämn gång, stängde av för att därefter starta direkt igen, gick den helt som den skulle. Hela dagen drog den sen utan protester och gick jämt och fint. Inga problem vid start av varm motor.
I Italien lämnade jag den på verkstad.
Där läste de felkoderna men kunde konstatera att det inte fanns några. De hällde i en flaska rengöring i dieseln. Provkörde och allt kändes fint. De behöll bilen på verkstaden under natten för att kunna göra en kallstart. De konstaterade att bilen gick utan att visa tecken på ojämn gång. Jag lät dem för säkerhets skull byta dieselfilter. Detta bara för att utesluta smuts. Bilen gick utan större protester. När vi sen skulle hem fick vi samma fenomen igen. Bilen gick ojämt på morgonen, dagen efter vi dragit husvagn.
Har nu kört ett halvår hemma utan vagn och inte fått fram felet en enda gång.
Nån som har nån ide?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#2
(2020-01-18, 17:01)LMC400 Skrev: Råkade i somras ut för ett fenomen jag inte tidigare varit ute för.
Vi gav oss iväg på vår italienresa. Bilen kämpade på utan några som helst problem hela dagarna.
Det som hände var att, vid varje start på morgonen efter att bilen stått och svalnat ner under natten, gick väldigt ojämt. Ungefär som om den gick på tre cylindrar istället för fyra. När jag, efter några sekunders ojämn gång, stängde av för att därefter starta direkt igen, gick den helt som den skulle. Hela dagen drog den sen utan protester och gick jämt och fint. Inga problem vid start av varm motor.
I Italien lämnade jag den på verkstad.
Där läste de felkoderna men kunde konstatera att det inte fanns några. De hällde i en flaska rengöring i dieseln. Provkörde och allt kändes fint. De behöll bilen på verkstaden under natten för att kunna göra en kallstart. De konstaterade att bilen gick utan att visa tecken på ojämn gång. Jag lät dem för säkerhets skull byta dieselfilter. Detta bara för att utesluta smuts. Bilen gick utan större protester. När vi sen skulle hem fick vi samma fenomen igen. Bilen gick ojämt på morgonen, dagen efter vi dragit husvagn.
Har nu kört ett halvår hemma utan vagn och inte fått fram felet en enda gång.
Nån som har nån ide?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Låter som luft i dieselrören. Det kan ju försvinna helt av sig självt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
Tanken har slagit mig men... Det händer bara dagen efter husvagnskörning. Aldrig samma dag. Bara när bilen stått över natten och svalnat ner helt. Den tappar heller inte orken eller går ojämt när jag pressar den i kraftiga backar med vagnen efter (vid maximal dieselförbrukning).
Utan husvagn kan jag gasa på hur hårt som helst och det händer aldrig.
Jag var också inne på det med luft i bränsleledningarna kanske kunde komma av att motorn jobbat hårt och att dieseln kanske kunde "koka bort" någonstans på vägen i rören men det känns inte helt logiskt. Vart skulle det kunna ta vägen?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#4
(2020-01-19, 10:01)LMC400 Skrev: Tanken har slagit mig men... Det händer bara dagen efter husvagnskörning. Aldrig samma dag. Bara när bilen stått över natten och svalnat ner helt. Den tappar heller inte orken eller går ojämt när jag pressar den i kraftiga backar med vagnen efter (vid maximal dieselförbrukning).
Utan husvagn kan jag gasa på hur hårt som helst och det händer aldrig.
Jag var också inne på det med luft i bränsleledningarna kanske kunde komma av att motorn jobbat hårt och att dieseln kanske kunde "koka bort" någonstans på vägen i rören men det känns inte helt logiskt. Vart skulle det kunna ta vägen?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk

Förmodar du har kvar Kian som du modifierade med en KCR box?

De första av den modellen med dieselmotorn hade man problem med spridarna men det vet du kanske?

Det andra är att oavsett system insprutning av bensin eller diesel så har systemen två sidor en sugsida och en trycksida.
Läcker det in luft från sugsidan så blir det problem med gången men läcker det på trycksidan så ser man det där det blir blött och även problem med gången.

Det senare felet brukar registreras i feldiagnosen med för lågt tryck.

Det andra problemet med trycksidan just när bilen stått en natt kan vara att den tappar trycket i systemet vilket blir dålig gång de första minuterna tills den byggt upp trycket igen.

T ex att backventil eller tryckregulator inte håller det de ska.

Detta fel kanske inte registreras i feldiagnosen.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#5
(2020-01-19, 10:01)LMC400 Skrev: Det händer bara dagen efter husvagnskörning. Aldrig samma dag. Bara när bilen stått över natten och svalnat ner helt. Den tappar heller inte orken eller går ojämt när jag pressar den i kraftiga backar med vagnen efter (vid maximal dieselförbrukning).
Utan husvagn kan jag gasa på hur hårt som helst och det händer aldrig.

Kan det vara så att det är KCR-boxen som bidrar till problemet? Är det dessa boxar som man kan deaktivera med en plugg?

Om det är enkelt att deaktivera KCR-boxen vore det intressant att göra det vid tillfällen när problemet uppstår och se om det blir någon förändring när man kör utan KCR-boxen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#6
(2020-01-19, 11:01)Hagbard Skrev: Förmodar du har kvar Kian som du modifierade med en KCR box?

De första av den modellen med dieselmotorn hade man problem med spridarna men det vet du kanske?

Det andra är att oavsett system insprutning av bensin eller diesel så har systemen två sidor en sugsida och en trycksida.
Läcker det in luft från sugsidan så blir det problem med gången men läcker det på trycksidan så ser man det där det blir blött och även problem med gången.

Det senare felet brukar registreras i feldiagnosen med för lågt tryck.

Det andra problemet med trycksidan just när bilen stått en natt kan vara att den tappar trycket i systemet vilket blir dålig gång de första minuterna tills den byggt upp trycket igen.

T ex att backventil eller tryckregulator inte håller det de ska.

Detta fel kanske inte registreras i feldiagnosen.

Japp. Det är samma Kia. Jag råkade ut för samma fenomen en gång även innan KCR-boxen monterades.
Det är en 2012:a så den bör inte vara bland de tidigare modellerna. De har funnits ett bra tag med dieselmotor.
Svårt att veta om det är problem på sugsidan i så fall. Det är torrt på trycksidan. Det finns inga läckor av vare sig diesel eller motorolja. Allt är torrt och fint.
Det låter intressant med backventil eller tryckregulator.
Vet du var i systemet man hittar dessa?
Kia och Hyundai är ganska snåla med att registrera felen i datorn tyvärr så det är nog anledningen till att de inte hittade något där.
Det är lite på gott och ont det där. På VW som jag haft ett antal tidigare registrerades så mycket att det ofta var svårt även för mekanikerna att veta vad ursprungsfelet var. Hade en ärjad kontakt i en dörr en gång. Detta ledde till att allt som gick över en s k "komfortmodul" registrerades. Alltså blev det felsvar för elspeglar, elhissar, eluppvärmda stolar och en del annat. Som tur var, var detta ett fel de kände igen och kunde hitta.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#7
(2020-01-19, 11:01)Sokrates Skrev: Kan det vara så att det är KCR-boxen som bidrar till problemet? Är det dessa boxar som man kan deaktivera med en plugg?

Om det är enkelt att deaktivera KCR-boxen vore det intressant att göra det vid tillfällen när problemet uppstår och se om det blir någon förändring när man kör utan KCR-boxen.

Ja det är den typen som är lätt att avaktivera. Kan inte svära på att det INTE är boxen som orsakar det men vill minnas att bilen gjort så här vid husvagnskörning vid ett tillfälle innan jag monterade boxen.
KCR påstår att den inte ska störa de andra systemen i bilen då den endast är kopplad på common rail- röret där den känner av bränsletrycket. Den "lurar" signalen så att bilen tror att den får för lite bränsle och ökar mängden.
Övriga säkerhetssystem ska vara opåverkade.
Men man ska aldrig säga aldrig. Verkstaden där jag brukar lämna på service sa att det "nästan var bättre för bilen att ha box". När sen detta felet uppstod och jag frågade om det kunde vara orsakat av boxen svarade de "man vet ju aldrig. Allt är möjligt".


Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Jag tror att bränslet runnit illbaks till tanken när bilen stått över natten pga läcka på sugslangen.
Alltså om luft slipper in på sugsidan rinner bränslet tillbaks, luftläckan är antagligen vid filtret eller annan högt pläderade del av bränslerören så lite luft slipper in men bränsle kommer ej ut pga undertryck.
Jag hade liknande problem med en omega och hade man parkerat bilen så den lutade bakåt var den nästan omöjlig att starta.
Svara
#9
Jag tror att bränslet runnit illbaks till tanken när bilen stått över natten pga läcka på sugslangen.
Alltså om luft slipper in på sugsidan rinner bränslet tillbaks, luftläckan är antagligen vid filtret eller annan högt plaserad del av bränslerören så lite luft slipper in men bränsle kommer ej ut pga undertryck.
Jag hade liknande problem med en omega och hade man parkerat bilen så den lutade bakåt var den nästan omöjlig att starta.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#10
(2020-01-19, 15:01)Kullke Skrev: Jag tror att bränslet runnit illbaks till tanken när bilen stått över natten pga läcka på sugslangen.
Alltså om luft slipper in på sugsidan rinner bränslet tillbaks, luftläckan är antagligen vid filtret eller annan högt plaserad del av bränslerören så lite luft slipper in men bränsle kommer ej ut pga undertryck.
Jag hade liknande problem med en omega och hade man parkerat bilen så den lutade bakåt var den nästan omöjlig att starta.

Jag hade varit beredd att köpa det...MEN...varför händer det enbart de gånger husvagnen har varit med dagen innan. Det borde också hända utan vagn tycker jag. Dessutom fick jag ett nytt filter lonterat i Italien. KIA original dessutom, för att eliminera ytterligare felkällor.
Men som sagt tidigare, det är inte omöjligt.
Jag funderar själv på vad som händer just när jag drar vagnen. Om det kan ha något med elen att göra när man har vagnen kopplad eller om bilen blir varmare än normalt vid husvagnskörning. Känns inte som om det skulle ha med värmen heller att göra. Jag har försökt provocera fram felet genom att köra bilen väldigt hårt. Men, så länge vagnen inte varit med startar bilen jämt och fint dagen efter. Hade den vanliga släpen efter med cementplattor i. Totalvikt ca 1000-1100 kg och körde på för att se vad som skulle hända dagen efter. En tur på ca 10 mil. Bilen startade som vanligt, jämt och fint, dagen efter.
Vill ha det till att det hänger ihop med husvagnen, men hur kan jag inte komma på.


Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)