Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drastisk ökning av fordonsskatten
#1
I fjol införde Sverige det skattesystem som kallas bonus-malus där syftet var att uppmuntra bilköpare att välja fordon som släpper mindre koldioxid.
Problemet för husbilsköparna är att det knappt finns några bonusfordon att välja på just nu på marknaden.
Och från 1 september börjar husbilar dessutom att beskattas med WLTP-värdet (nya mätmetoden som ger bilarna mer verkliga siffror på förbrukning och CO2-utsläpp). När koldioxidvärdet stoppas in i b[o]nus-malus-formeln blir skatten betydligt högre för husbilar.
Husbilsbranschen är bedrövad och kallar det för ”en oskälig dubbelsmäll”.
– Ja, nu får vi en smäll till som är väldigt tuff, säger Mikael Blomqvist som är talesperson för Husvagnsbranschens Riksförbund.
– Det blir en skattehöjning på uppemot 100 procent för de populäraste husbilsmodellerna. Efter 1 september kommer skatten vara 25 000 kronor och gå upp till 33 000 kronor för de största fordonen.

(www.bytbil.com - "100 procent högre skatt på husbilar")
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Fantastiskt hur de kan lägga en så stor skattebörda på ägare av fritidsfordon som trots allt bara släpper ut avgaser en begränsad tid av året. Det har varit så i många år nu känns det som, att det är ett hyggligt enkelt sätt för staten att reglera inkomsterna till statskassan.
Hur stora volymer som förbrukas finns det statistik på https://spbi.se/statistik/volymer/volymer-drivmedel/ .
Sen är det bara att plocka fram en miljönisse med miniräknare och lite baskunskaper i matematik.
Utöver det är det ett ypperligt sätt att höja fordonsskatten om volymerna av sålt drivmedel börjar peka neråt vilket det naturligen gör när bränslet blir dyrare och folk bara förflyttar sig de nödvändigaste sträckorna med bil.
Att bränslepriserna kommer att stiga i takt med att motorerna blir effektivare behöver man nog heller inte vara genetiskt direktkopplad med Einstein för att räkna ut.
Ska bli intressant att se var miljödiskusionen tar vägen när batteritillverkarna hackat upp den begränsade mängden ingående metaller som behövs.
Då får vi nog börja utvinna gas ur fallfrukt, börja elda med kottar eller något annat finurligt.
Jag undrar varför inte utvecklingen istället sker inom miljövänligare bränslen där hela infrastrukturen redan finns. Flytande bränsle som går fort att tanka, motorer som utvecklats och förfinats under mer än 100 år, nät av befintliga tankstationer etc
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)