Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Goldendream - när stor husbil inte är stor nog
#1
Goldendream är en lyxig husbil som är byggd på lastbilschassi.

[Bild: safe_image.php?d=AQBACRqjoE4l0965&w=540&...xzzuJfEDwO]

www.jnytt.se - 12-meter-lyxhusbilen-ar-din-for-sex-miljoner
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Jag såg att den tunga "huslastbilen" på Goldendreams webbplats har svenskt registreringsnummer (PMR411), så jag roade mig med att kolla upp fordonsdatan hos Transportstyrelsen.

Tillverkningsåret är 2017 och den dess senaste godkända besiktning är 2017-10-12. Jag antar att den besiktigades utan att vara påställd för den var påställd första gången 2018-06-27 och den är inte importerad. Bilen ställdes därefter av redan 2018-07-30 och jag antar att den var påställd precis innan den 1 juli 2018 för att säkerställa att den inte skulle omfattas av Bonus-Malus-straffskatten. Fordonsskatten är 9.237 kr/år och den är befriad från fordonsskatt t.o.m. 2023-05-31 (Fordonet uppfyller 2013 års miljökrav).

Bilen är 11,99 meter lång och 2,55 meter bred. Dess tjänstevikt är 18,65 ton och totalvikten är 26 ton, vilket ger 7,35 ton i lastvikt. I bilen sitter det en Euro-6 dieselmotor med 12,8 liters cylindervolym på 375 kW.

Bilen är registrerad som Personbil med fordonsslagklass Husbil (PB2). Trots att det i realiteten är en stor tung lastbil med 26 tons totalvikt kan man köra bilen på vanligt personbilskörkort (B-körkort) om är körkortet är utfärdat före den 1 juli 1996 (www.transportstyrelsen.se - Fordon du får köra).

Uppgifterna om avgasutsläpp gör mig konfunderad. Provningsförfarandet är enligt WHSC, men det finns ingen uppgift angiven för CO2-utsläpp. Anger man inte CO2-utsläpp för tunga fordon?

Det är enbart följande avgasutsläpp som anges:
  • Kolmonoxid, CO: 5,1 mg/kWh
  • Totala kolväten, THC: 7 mg/kWh
  • Kväveoxider, NOx: 135,4 mg/kWh
  • Partiklar: 2,2 mg/kWh

Det saknas även uppgifter om bränsleförbrukning, vilket förmodligen också är anledning till att CO2-utsläpp inte finns angivet. Jag har svårt att föstå hur fordonsskatten är fastställd när det saknas uppgift om CO2-utsläpp.

Anledning till varför jag tittade på bilens data var att jag vill se hur stor Bonus-Malus-straffskatten hade blivit om den hade varit tagen i bruk efter den 1 juli 2018, men det gick inte eftersom CO2-utsläpp inte är angivet.

Avgasvärdena för den miljöklassade tunga husbilen uppges i mg/kWh. För min gamla PB1-registrerade Euro3-diesel uppges avgasvärdena i g/km. För att kunna jämföra utsläppen behöver man således veta hur stor den genomsnittliga förbrukningen av kWh/km är för den tunga husbilen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Detta visar ju hur sjuka regler det är när en sån bjässe ska gå att köra med B-kort inte klokt
[-] Följande 3 användare säger tack till dig yngrot för detta inlägg:
  • JOCKE.F, LMC400, Sokrates
Svara
#4
Det är först fr.o.m. den 1 janurai 2019 som bränselförbrukning och CO2-utsläpp måste anges från tunga lastbilar som är tillverkade inom EU.


Bifogade filer
.pdf   Infographic Co2 legislation_en.pdf (Storlek: 300,34 KB / Downloads: 0)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)