Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tecken på vikande högkonjunktur?
#1
Är minskad försäljning hav husbilar och husvagnar ett tecken på att högkonjunkturen går mot sitt slut?

Morgan Stanley släpte under onsdagen en underviktsrekommendation på Dometic DOM.

Leveranserna av husbilar och vagnar kombinerat, minskade med 11 procent i USA i juni i förhållande till motsvarande period ifjol. Efter en nedgång med 2 procent i maj innebar detta den första gången på "många år" med två raka månader med minustal, påpekar investmentbanken.
(www.di.se - morgan-stanley-dometic-kan-fa-lida-av-vikande-husvagnsforsaljning)

Är detta ett tidigt tecken på en vikande högkonjuktur i USA?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, Månsson, Pyttan
Svara
#2
Morgan Stanley ser ut att få rätt i sin förutsägelse, från i somras, om minskad försäljning av husbilar och husvagnar.

Amerikanska Thor Industries, som är en tillverkare av husvagnar och husbilar, sålde mindre än väntat i första kvartalet i det brutna räkenskapsåret.

Nettoomsättningen landade på 1,76 miljarder dollar (2,23), mot väntade 1,92 miljarder dollar enligt Refinitiv IBES.

. . .

I sektorn finns svenska Dometic . . . som tillverkar kylskåp till just husbilar, husvagnar och andra fordon. Deras största marknad är Americas som inkluderar USA. Dometic-aktien faller 5,5 procent på Stockholmsbörsen.


(www.di.se - Dometic faller efter svaga signaler från amerikansk husbilsjätte)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Det är avmattningen i Kina som ser ut att göra att vi är på väg mot sämre tider.

Nu toppar konjunkturen.
- - -
”Framför allt är det gruvsidan som drar. Vi är upp 15 procent vilket är betydligt bättre än vad vi såg under det tredje kvartalet. Tittar vi på industrikonjunkturen så är det upp 2 procent i order och 3 procent på fakturering, vilket är en avplattning utav den höga efterfrågan som vi ser. Men det är starka jämförelsesiffror”, säger Björn Rosengren.

”Regionsmässigt är det framför allt Nordamerika som drar, upp 14 procent, medan Europa ökar 3 procent och plus 2 procent i Asien. För SMS (Sandvik Machining Solutions) har vi ett svagt minus i Kina under den här perioden, vilket framför allt beror på bilindustrin som är svagare i Kina och en del i Europa”, fortsätter han.


(www.di.se - Sandviks vd: En stark avslutning på ett fantastiskt år)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
PMI-indexet för Euro-området kom in sämre än väntat.

Markits chefekonom Chris Williamson noterade i en kommentar att euroområdets ekonomi rörde sig allt närmare recession i januari, och att indexen antyder en BNP-tillväxt på endast 0,1 procent på kvartalsbasis.

Han noterade att företagen fortsatt hänvisade till brexit-oro, handelskrig och protesterna i Frankrike, men svaren i undersökningen tyder också på att ett djupare obehag satte in i början av året.

"Företagen är oroade för att en djupare ekonomisk inbromsning samlar momentum, där stigande politisk och ekonomisk och politisk osäkerhet inverkar allt mer negativt på riskaptit och efterfrågan", sade Chris Williamson.


(www.di.se - Räntor och valutor: Euron vänder ned på PMI-besvikelse)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Ännu en signal att det roliga håller på att gå mot sitt slut för den här gången:

Ekonomistyrningsverkets prognos visar att högkonjunkturen i svensk ekonomi har passerat toppen och att skatteintäkterna ökar långsammare i år än förra året. Främsta skälet är skattesänkningar.
(www.di.se - Skattesänkningar tynger det offentliga sparandet)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#6
Enligt Danske Banks chefekonom i Sverige, Michael Grahn, börjar det se riktigt dåligt ut för Tyskland, vilket påverkar Sverige eftersom en stor del av vår export går dit.

Tysk industristatistik för december var riktigt svag och eftersom svensk industri uppvisar en stark korrelation med Tyskland är det bara en tidsfråga innan även svensk industri kommer att försvagas. Detta kommer att ytterligare tynga svensk tillväxt, som redan pressas av svag konsumtion och fallande bostadsbyggande.
(www.di.se - Danske: Tysk svaghet kommer tynga svensk tillväxt)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
Mångden av lastbilar på vägarna avspeglar aktiviteten i ekonomin.

Lastbilar på autobahn har blivit en ny snabbrörlig mätare för läget i den tyska ekonomin.

”Det är en ny verklighetsnära indikator som sedan flera kvartal pekar på en dämpning av den tyska industrikonjunkturen”, säger Tysklandskännaren Hubert Fromlet.

(www.di.se - Ny indikator stärker bilden av tysk avmattning)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#8
Sveriges största handelspartner, Tyskland, är farligt nära recession. Efter ett BNP-fall det tredje kvartalet stod ekonomin och stampade det fjärde kvartalet när exporten hackade.

- - -

Enligt den tyska statistikmyndigheten Destatis var det främst inhemska faktorer som höll uppe BNP under det fjärde kvartalet. Både investeringar och hushållens konsumtion steg. Däremot ger utrikeshandeln inte längre något positivt bidrag till BNP-utvecklingen enligt Destatis.
(www.di.se - Tyskland snubblande nära recession)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
Euro-området tappar fart:

Chris Williamson, chefekonom på IHS Markit, säger att industrin i euroområdet är i den djupaste nedgången på nästan sex år. Framåtblickande indikatorer tyder på att riskerna ligger på nedsidan när vi rör oss in på våren.

”Mest oroande är den nedåtgående trenden i nya order. Order faller i en snabbare takt än produktion i en grad som inte setts på sju år, vilket betyder att produktionen sannolikt kommer att dras ned ytterligare om inte efterfrågan väcks till liv”, sade han.

(www.di.se - Mörkt för EMU:s inköpschefsindex: ”En grad som inte setts på sju år”)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
Tysklands ekonomi visar tydliga inbromsningssignaler och att skälen till det är årets svaga inledning för industrin, politisk osäkerhet, handelskonflikter och oklarheter kring Kinas ekonomi
(www.di.se - Tyska ekonomer sänker tillväxtprognosen för 2019)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)