Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olika typer av solceller
#1
Här kommer information om de vanligaste typerna av solceller:

Poly kristallina solceller
Solcellerna är tillverkade av flera mindre kisel kristaller i varje cell. Färgen på solcellen är blå mosaikskimrande. Poly har lägst pris räknat i kronor per Watt på grund av sin enklare tillverknings process. De är också de vanligast förekommande panelerna. Effektområden för 1,7 m² solcellspaneler är mellan 230 och 260 W.
De effektivaste poly cellerna omvandlar upp till cirka 19 % av solens energi till elektricitet. Med åren minskar effektiviteten något. De flesta solcellsproducenter garanterar att 80 % av verkningsgraden återstår efter 25 år.
Flera analyser har visat att effekt degraderingen för en normalt solcellsmodul är betydligt lägre.

Mono kristallina solceller
Är den äldsta solcells teknik och mest effektiva och består av tunna skivor från enkristall kiselblock.
De effektivaste har någon procent högre verkningsgrad än de effektivaste poly kristallina solcellerna. Färgen är jämn blå-svart och något mörkare i nyansen än poly kristalina celler.
Tillverkningsprocessen är mer komplicerad än poly kristallina celler varför priset är något högre. Monokristallina har fördelen att de alstrar energin bättre än polykristallina solceller vid sämre solljus förhållanden.

Amorfa solceller även kallade tunnfilmsceller
Tunt skikt av kisel är pålagt på ett bakskikt av metall, glas eller plast. Kan också vara flera skikt av tunt kisel som läggs ovanpå varandra för bästa effektivitet. Amorfa solceller kan tillverkas flexibla och då med fördelen att kunna följa bland annat rundade ytor.
Effektiviteten är låg vid jämförelse med de polykristallina cellerna. De effektivaste når upp till cirka 10 % omvandling av solenergi till solel. Dessutom minskar amorfa solcellers produktivitet snabbare än andra typer.

(electrotecenergy.se - typer-av-solceller)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, Ljusne-Håkan
Svara
#2
Har funderat lite att utveckla laddningen när man inte har tillgång till 230V men inte vill ha solpanelen på taket.

Min tanke är att sätta en sådan här hållare på vagnen.

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-oc...2000042368

Och till den en modifiarad cykel hållare som man förser med lås som förhindrar den klåfingrige ifall man vänder ryggen till..

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cyk...2000016573

Uppepå den så modifierar man ett fäste för att sätta dit en solcellspanel av mindre typ men ändå av bra klassificering.

https://www.sunwind.se/product/show/?id=...er-50W-12V

Sedan så gör man endera en koppling till ordinarie uttag (mellan bil och vagn) eller så gör man ett enskilt in/uttag mellan socellspanel och vagn där kabeln kan gå via ramen på vagnen till Batteriet.

Grundtanken skulle ju då vara att den är flyttbar så man slipper skaffa en ny varje gång man byter (och det gör man ju ofta).
Samt att den är vridbar (både uppåt/neråt och åt sidan) för att få ut mesta möjliga effekt.

Det andra skulle ju då vara att den blir svårare att stjäla då man mestandels är i närheten när den är monterad.

Tanken är också att den skall vara lätt att demontera (fälla ihop) och stoppa in i skuffen eller i skidlådan...

Vad säger de kluriga om en sådan?  Huh
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
Låter som en bra idé att få genomföringar under vagnen. Annars finns det säkert mobila varianter av solceller med "fötter" så man kan ställa den mot solen om du inte vill bygga om cykelstället. Känns som det finns möjlighet till en del skugga om den sitter på dragbalkarna. En annan variant som hade funkat för mig är att montera den på framsidan av hustrun. Då hade den garanterat varit i solen hela tiden

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 3 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates, yngrot
Svara
#4
Personligen gillar jag så enkla lösningar som möjligt. Om du bara skall ha cykelhållaren för solpanelen så tycker jag att det är att göra det onödigt komplicerat. Själv är jag nöjd med den solpanelsväska som jag byggde. En fördel med en panel som man kan flytta runt är att den inte behöver hamna i skugga p.g.a. att den måste sitta på en fast plats. Med en förlängningskabel kan man sätta panelen längre bort och öka möjligheterna att den hamnar i solen. Solpanelväskan kan låsas fast varhelst det passar.

Idag hade jag nog valt en mjuk solpanelsväska med tunna paneler. Då kan man både använda den som en solpanelsväska på marken och även skicka upp den på taket på husvagnen och fästa fast den med kederlisthållare om det finns ledig plats i kederlistskenan. Om panelen inte blir speciellt synlig när den ligger på taket kan man kanske låta den ligga kvar även när man är borta en stund. De tunna solpanelsväskorna tar dessutom lite plats.

Om man är lite om och kring sig kan man förbereda några olika inkopplingspunkter i vagnen för kabeln från solpanelsväskan. När den ligger på taket kanske det kan vara praktisk att tillfälligt kunna dra in kabeln genom ett takfönster och när den står på marken kan det vara praktiskt med en inkopplingspunkt under vagnen eller att bara dra in den genom ett fönster.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400
Svara
#5
Det låter som en smart pryl, men jag är inne på lite stabilare som kan sitta ute under natten och tåla väta bl a.

Kanske man kan göra ett fäste på reservhjulet (till hjulbularna) om man vill flytta den om det uppstår skugga?

Lite bökigt kanske men tung att bära iväg...
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#6
Haha, en solpanel har dessutom bra solskyddsfaktor!
Tycker ni det är ofta som ni hamnar med solcellerna på taket i sådan skugga att de inte gör någon nytta?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
(2020-01-01, 21:01)apersson850 Skrev: Haha, en solpanel har dessutom bra solskyddsfaktor!
Tycker ni det är ofta som ni hamnar med solcellerna på taket i sådan skugga att de inte gör någon nytta?

Nejdå, problemet är bara att man byter vagn så ofta och har man monterat dom på en så sitter dom där och så får man börja om igen.

Är inne på min fjärde anläggning nu och skulle vilja ha en som är mer flyttbar.

Tycker det ser så illa ut när man kikar på vagnar och tidigare ägaren plockat bort solcellerna på taket och en massa konstiga hål i vagnen efter tidgare utrustningar.
Det gäller även andra saker som en snål säljare plockat bort men som kanske varit avgörande i många fall för en bra försäljning.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#8
(2020-01-01, 21:01)Hagbard Skrev: Det låter som en smart pryl, men jag är inne på lite stabilare som kan sitta ute under natten och tåla väta bl a.

Kanske man kan göra ett fäste på reservhjulet (till hjulbularna) om man vill flytta den om det uppstår skugga?

Lite bökigt kanske men tung att bära iväg...

Om du kan skruva fast solpanelen på reservhjulet antar jag att är lika enkelt för någon annan att skruva bort det.

Är det stöldrisk eller kraftig vind som du har i baktanke när du vill att solpanelen skall vara svår att rubba?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400
Svara
#9
Nej mest om man skulle stå i skogen där det är lite skuggigare.

Tanken jag har var då att göra en liten platta som har hål lika fälgbultarna och skruva dit samt sätta dit en lös kulbult i mitten vänd innåt. Denna kan ju då hänga i reservhjulsanordningen under vagnen.

Själva ställningen är en vanlig cykelhållare som man spänner över kulan lika den som då sitter i ramen på vagnen.

Mest funderinga så här under den mörka tiden, men får se vad man hittar på.

Det som inte ligger i fatet är att göra en montering på taket utan försöka hitta på en annan enkel lösning.
Svara
#10
Sedan 1990 har vi haft en tradition att bara byta vagn när det blivit nödvändigt. Hade det inte hänt något hade vi nog haft den från 1990 än...
Så med den bakgrunden insåg jag inte omedelbart att frekventa vagnbyten kunde vara orsaken!  Smile

Sol på vintern är dock rätt klent. Även här nere i södra Sverige kommer solen inte högre än 10° över horisonten. De dagar det faktiskt inte är molnigt är det ändå mycket atmosfär som strålarna ska genom.

Den vagnen jag blev tvungen att köpa förra året är den första jag har haft med solceller. Det ligger två stycken på taket på den här. Förre ägaren lämnade alltså kvar dem, trots allehanda andra konstigheter som han gjort i vagnen. Men de har jag rättat till, så de är historia.
Nu har jag ju bara varit ute mellan april och september, så det är förstås på den ljusare delen av året. Men då har panelerna i alla fall gjort någon nytta. När jag nu inte haft 230 V, förstås, utan faktiskt märkt av om panelerna laddat något eller ej. Trots att de ligger platt på taket, alltså.
Finessen med takinstallationen är förstås att man inte behöver göra något. De är omedelbart på plats när jag stannar. Ja, redan innan, faktiskt, för de laddar ju även när jag kör. Tillsammans med vad bilen laddar, då.

Solinstrålningen är förresten ungefär 1 kW/m², räknat vinkelrätt mot solen. Men på vintern, när solen står lågt, absorberar atmosfären en del.
Jag har själv 12 m² solpaneler (för att värma vatten, alltså) på taket på huset. Vid midsommar gör taklutningen att de står perfekt vinkelrätt mot solstrålarna klockan 13:30 (svensk normaltid). De får jag ut närmare 8 kW, så verkningsgraden för vattenvärmning är rätt hög.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)