Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lastbilsdiesel v.s. Personbilsdiesel
#1
För några år sedan fölls det sig att jag fyllde upp med LKW-diesel (Truck diesel) i Tyskland när vi drog hem vår nya husvag från Holland. Misstog mig på pumparna när jag behövde tanka och tyckte att det var onödigt att backa med vagnen och tankade LKW-diesel i stället. Tyckte att LKW-diesel inte borde ställa till med något problem, även om jag inte visste skillnaderna mellan LKW- och PKW-diesel. Priset var en possitiv överaskning eftersom LKW-diesel är lite billigare än PKW-diesel. Enligt färddatorn sjönk bränsleförbrunkningen märkbart, ca 10%, med LKW-diesel i tanken. Funderar på om den lägre bränsleförbrukningen med kan bero på att LKW-diesel har högre Cetanvärde.

Lite Googlande ger att LKW-diesel uppfyller samma DIN-standard som PKW-diesel, men att det skiljer i tillsatserna mellan LKW- och PKW-diesel. Så som jag förstår det är LKW-diesel anpassade för motorer med lägre kompression och större cylindervolym, medans PKW-diesel är anpassade för motorer med högre kompression och som körs med högre varvtal. Hittade dock inte några uppgifter om det skiljer i Cetavärde mellan LKW- och PKW-diesel.

www.sueddeutsche.de - auto-kann-ein-pkw-bedenkenlos-lkw-diesel-tanken

Kan också nämna att jag vanligtvis slår i en skvätt Red Line RL-2 i tanken när jag tankar, vilket jag även gjorde när jag tankade LKW-diesel. Red Line RL-2 är inte Cetanhöjande, men den skall bl.a. bidra till bättre smörjning av dieselpumpen.

Skulle vara intressant att veta mer i detalj vad det är som skilljer mellan Truck diesel och vanlig diesel för personbilar.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
På en mack utanför München blev jag också lite tveksam. Gick in och frågade vad skillnaden var. Personalen jag pratade med påstod att det var samma diesel. Den till PKW hade normalt "rör" på handtaget medan den till LKW var utrustad med ett grövre rör för att kunna trycka i större volym på kortare tid eftersom lastbilstankarna rymmer flera hundra liter diesel. LKW röret var för grovt för att passa i en personbil.
Ingen aning om det stämmer som de sa.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
Jag hade frågan om Truckdiesel v.s. Personbilsdiesel i bakhuvudet när jag så att Circle K säljer Truckdiesel på en del av deras bensinstationer i Sverige. Skicka dom därför en förfrågan till dem och kom just på att leta efter svaret som damp ner i förrgår.

Fråga:
På vissa av Circle-K stationer säljs Truckdiesel. Vad är det för skillnad på Truckdiesel och vanlig diesel? Det har hänt någon gång att jag har råkat tanka min VW-buss (TDI Euro3) med Truckdiesel och tyckte att bränsleförbrukningen gick ner något med Truckdiesel i tanken. Är det skadligt att tanka Truckdiesel i lätta transportbilar?

Hälsningar,
Per

Svar:
Hej Per,

tack för ditt mejl.

Det skall inte skilja någonting på drivmedlet, det skall inte vara någon fara om du råkat tanka det i din bil.

Jag önskar dig en trevlig dag!
Med vänlig hälsning

William
Kundservice
Circle K Sverige AB
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#4
Samtalet om bränsletillsattser har flyttats till en egen tråd:

campingforum.net - Tillsattser för dieselmotorer
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig admin för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#5
Många dieselpumpar vid svenska mackar har en knapp där man väljer personbil eller lastbil. Enda skillnaden på dem är att om man väljer lastbil går pumpen fortare. Kan vara svårt att tanka en personbil då, eftersom den har ett rör från munstycket ner till tanken. Lastbilar har ofta hålet i själva tanken, så det är fritt fall sen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#6
Provade att tanka bilen på en "lastbilsmack" en gång. Det funkade inte för röret var grövre än tankhålet på bilen. Smartare det som du beskriver.
(2018-06-04, 11:06)apersson850 Skrev: Många dieselpumpar vid svenska mackar har en knapp där man väljer personbil eller lastbil. Enda skillnaden på dem är att om man väljer lastbil går pumpen fortare. Kan vara svårt att tanka en personbil då, eftersom den har ett rör från munstycket ner till tanken. Lastbilar har ofta hålet i själva tanken, så det är fritt fall sen.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Svara
#7
Ja, de pumparna jag avser är de som står vid vanliga bensinstationer, främst avsedda för personbilar. Lastbilsläget är till för mindre lastbilar och liknande fordon. Tunga lastbilar kommer oftast inte under taken där. Ibland är de så låga att jag får passa mig när jag har husvagnen efter.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#8
(2018-06-04, 12:06)apersson850 Skrev: Ja, de pumparna jag avser är de som står vid vanliga bensinstationer, främst avsedda för personbilar. Lastbilsläget är till för mindre lastbilar och liknande fordon. Tunga lastbilar kommer oftast inte under taken där. Ibland är de så låga att jag får passa mig när jag har husvagnen efter.
Kan vara lite genant att fastna.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Svara
#9
(2018-06-04, 11:06)apersson850 Skrev: Många dieselpumpar vid svenska mackar har en knapp där man väljer personbil eller lastbil. Enda skillnaden på dem är att om man väljer lastbil går pumpen fortare. Kan vara svårt att tanka en personbil då, eftersom den har ett rör från munstycket ner till tanken. Lastbilar har ofta hålet i själva tanken, så det är fritt fall sen.

Ja, det är också så det ser ut på många dieselpumpar i Spanien.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
Igår tankade jag lite diesel på en Shellmack där dom annonserade att dom har "Truck diesel" På fråga vad det är för skillnad på "Truck diesel" och vanlig diesel fick jag till svar att det är samma diesel i tankarna och att skillnaden består av att man för "Truck diesel" har grövre rör i pistolhantaget och kraftigare pump, så det går fortare att fylla stora lastbilstankar.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)