Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Våra beresta katter
#1
Detta är våra två katter som nu har genomfört fem tur & retur bilresor i campingbilen mellan Sydspanien och Sverige:

[Bild: WpF0lhTl.jpg]

I VW-bussen åker dom i denna 2-våningstransportbur där deras toalettlåda finns i nedervåningen. Deras vanliga transportburar integreras i övervåningen.

[Bild: i0YVJxO.jpg]

[Bild: t8LbNVbl.jpg]

Med den stora transportburen i bilen gick det inte längre att dra tillbaka sängen och fälla upp ryggstödet på 2-sittssoffan som den vilar på. Dessutom gick det inte heller att sätta dit iläggskivan till bordet. Detta medförde också att det nu bara får plats en person vid bordet. Det var således katterna som fick oss att "bygga ut" campingbilen genom att hänga på en mini-husvagn på dragkroken.

[Bild: XJBEhD8l.jpg]

För att slippa att katterna springer iväg när vi står på campingplatser ordnade jag en rastgård, som består av ett tennisnät.

[Bild: yO6kiyul.jpg]

Med dagskyddet på plats kan dom inte springa iväg. Det gäller bara att inte ställa bord och stolar för nära nätet så dom kan hoppa över. Så här långt har rastgården gjort sitt jobb.

[Bild: e0r0zo2l.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, Månsson, yngrot
Svara
#2
Jättesmart...Men vad gör Katten utanför?

[Bild: yO6kiyul.jpg]
Svara
#3
(2017-10-09, 11:10)Hagbard Skrev: Jättesmart...Men vad gör Katten utanför?

[Bild: yO6kiyul.jpg]

Fotot togs när jag provade nätet hemma på tomten innan dragskyddet var på plats.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Det gäller att tänka på att det inte blir för varmt när man reser med katter i varmt klimat. Inför den första resan med katterna för fem år sedan skaffade jag ventilationsgaller som man sätter upptill i framdörrarnas sidorutor. Därefter monterade jag fyra stycken 80 mm PC-fläktar på det ena ventilationsgallret för att erhålla effektivare ventilation. Fläktarna styrs av en rumstermostat. Så här ser det ut när ventilationsgallret är i transport läge:

[Bild: EGZ97Ip.jpg]

Senare har jag även utrustat det andra ventilationsgallret med ytterligare fyra PC-fläktar av samma storlek. Dessa fläktar styrs av en termoströmbrytare som jag hade liggande och som är fast inställd på 40 C. Detta är naturligtvis för varmt för katterna, men jag använder mig av ventilationen också när bilen är parkerad i solen utan katter i bilen. 

[Bild: a87QXHE.jpg]

När samtliga åtta fläktar snurrar känner man hur det sugs in uteluft genom bilens ventiler på instrumentbrädan.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#5
I syfte att "dra ut" luft i de två vanliga djurtransportboxar, som utgör en integrerad del i den stora tvåvånings-transportburen, monterade jag 120 mm PC-fläktar i de bakre gavlarna på transportburarna.

[Bild: 5HtTLuN.jpg]

Dessa fläktar styrs av en rumstermostat som sitter mellan de två transportburarna. Termostaten blir åtkomlig när man tar bort den yttre transportburen.

[Bild: 8wFPBGw.jpg]

Campingbilen, som är en 8-sätes VW Caravelle för persontransport, är utrustad med friskluftsventilation i taket för det bakre passagerarutrymmet. Luftkonditioneringen (AC) i bilen verkar dock bara för de friskluftsventiler som sitter i instrumentbrädan i förardelen. När det är varmt ute och man måste köra med ACn får man stänga av fläkten för det bakre passagerarutrymet för att undvika att blåsa in varm luft bak i bilen. Framsätena har en tendens att "blockera" spridning av den kalla luften till det bakre passagerarutrymmmet. Till en början med använde jag en USB-fläkt för att blåsa in kallare luft i framkant av den stora transportburen. USB-fläkten störde i bilradion så nu har jag installerat tre stycken 140 mm PC-fläktar i framkant på transportburen. Fläktarna är kopplade via en 3-lägesströmbrytare (on-off-on), så man kan välja: Kontinuerlig drift, Avstängda, Eller låta dom styras av samma rumstermostat som styr de två fläktar som sitter i gavlarna på de vanliga transportburarna.

[Bild: I8QyeRl.jpg]

Så här ser fläktarnas placering ut inifrån transportburen. Tillhöger i bild kan man även skymta de två plastburkar för bordsmargarin som utgör deras vattenskål och skål för torrfoder.

[Bild: WUjfcxd.jpg]

Så här ser det ut när "huliganerna" vilar i buren.

[Bild: 6KA0nvB.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)