Camping Forum - Din campingplats på nätet
Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Husvagn (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Dragbilar (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=26)
+--- Thread: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? (/showthread.php?tid=904)

Pages: 1 2 3 4


RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Ljusne-Håkan - 2020-04-11

(2020-04-11, 21:04)Kullke Skrev:
(2020-04-11, 09:04)Ljusne-Håkan Skrev: Bästa vingen tror jag skulle vara formad som den främre biten av en upponedvänd plastbåt. Så att luften klyvs och skickar luften både åt sidorna och uppåt.
Kanske en vanlig takbox gör det jobbet? Lite som bulben på lastfartyg.
Någonstans diskuterade du och jag detta, minns inte om det var här eller på husvagnsforumet.
Hur som beskrev jag då att min bensin V70 2.0t awd 226hk (italien import)drog >1.55 liter/mil med husvagn men med en ful takbox bak på taket sjönk förbrukningen till <1.3liter/mil trots att medelhastigheten höjdes sparade jag ca20%.
Blev samtidigt mycket trevligare att dra husvagnen och den ligger stadigare på vägen.
Upplever att det är mycket mindre jobbigt att dra husvagn med takboxen på, dessutom går det att köra på femman i mycket brantare uppförsbackar.
Jag antar att en ställbar vinge skulle sänka luftmotståndet ännu mer.

Ja den diskussionen minns jag, fast det var ganska länge sen.
Det är nog lättare att få tag på en gammal takbox än en vinge. I den kan man ju ha lite grejer man (jag) normalt har i gasolkofferten som en liten grill plus grillkol. Mindre risk för övervikt o böter.


RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Sokrates - 2020-04-11

(2020-04-11, 21:04)Kullke Skrev:
(2020-04-11, 09:04)Ljusne-Håkan Skrev: Bästa vingen tror jag skulle vara formad som den främre biten av en upponedvänd plastbåt. Så att luften klyvs och skickar luften både åt sidorna och uppåt.
Kanske en vanlig takbox gör det jobbet? Lite som bulben på lastfartyg.

. . . min bensin V70 2.0t awd 226hk (italien import)drog >1.55 liter/mil med husvagn men med en ful takbox bak på taket sjönk förbrukningen till <1.3liter/mil trots att medelhastigheten höjdes sparade jag ca20%.
Blev samtidigt mycket trevligare att dra husvagnen och den ligger stadigare på vägen.
Upplever att det är mycket mindre jobbigt att dra husvagn med takboxen på, dessutom går det att köra på femman i mycket brantare uppförsbackar.
Jag antar att en ställbar vinge skulle sänka luftmotståndet ännu mer.

Intressant! Får mig osökt att tänka på vad en besiktningsman berättade när jag besiktigade bilen när takboxarna satt på bilen. Besiktingsmannen berättade att under vintern hade det kommit in en annan bil med takboxen vid besiktningen. Personen berättade för besiktningsmannen att han körde med takboxen på bilen året runt då den bidrog till att sänka bränsleförbrukningen.

Anledningen till varför jag låter mina takboxar sitta på bilen är att det tar lite tid att få upp och ner dem bl.a. då jag har har solpaneler uppp på boxarna. Vidare har jag inte någon bra förvaringsplats för takboxarna, så då får dom förvaras fastskruvade på bilen, så sliper dom få "fötter", som kan ske när dom ligger löst på tomten. Eftersom min "takboxkonstruktion" utgör en del av bilens campingutrustning, så är det snabbare att fixa till bilen för camping när takboxarna redan sitter på bilen.

Vad är det för takbox som du har? Du har möjligvis inte någon bild på hur den ser ut när den sitter på bilen?



RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Kullke - 2020-04-12

(2020-04-11, 22:04)Sokrates Skrev:
(2020-04-11, 21:04)Kullke Skrev:
(2020-04-11, 09:04)Ljusne-Håkan Skrev: Bästa vingen tror jag skulle vara formad som den främre biten av en upponedvänd plastbåt. Så att luften klyvs och skickar luften både åt sidorna och uppåt.
Kanske en vanlig takbox gör det jobbet? Lite som bulben på lastfartyg.

. . . min bensin V70 2.0t awd 226hk (italien import)drog >1.55 liter/mil med husvagn men med en ful takbox bak på taket sjönk förbrukningen till <1.3liter/mil trots att medelhastigheten höjdes sparade jag ca20%.
Blev samtidigt mycket trevligare att dra husvagnen och den ligger stadigare på vägen.
Upplever att det är mycket mindre jobbigt att dra husvagn med takboxen på, dessutom går det att köra på femman i mycket brantare uppförsbackar.
Jag antar att en ställbar vinge skulle sänka luftmotståndet ännu mer.

Intressant! Får mig osökt att tänka på vad en besiktningsman berättade när jag besiktigade bilen när takboxarna satt på bilen. Besiktingsmannen berättade att under vintern hade det kommit in en annan bil med takboxen vid besiktningen. Personen berättade för besiktningsmannen att han körde med takboxen på bilen året runt då den bidrog till att sänka bränsleförbrukningen.

Anledningen till varför jag låter mina takboxar sitta på bilen är att det tar lite tid att få upp och ner dem bl.a. då jag har har solpaneler uppp på boxarna. Vidare har jag inte någon bra förvaringsplats för takboxarna, så då får dom förvaras fastskruvade på bilen, så sliper dom få "fötter", som kan ske när dom ligger löst på tomten. Eftersom min "takboxkonstruktion" utgör en del av bilens campingutrustning, så är det snabbare att fixa till bilen för camping när takboxarna redan sitter på bilen.

Vad är det för takbox som du har? Du har möjligvis inte någon bild på hur den ser ut när den sitter på bilen?
Jag hittade den när jag jobba som grävmaskinist vid en sopsortering, har bild bara jag lyckas få in den här.


RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Kullke - 2020-04-12

Testar igen få med bild


RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Sokrates - 2020-04-12

(2020-04-12, 00:04)Kullke Skrev: Testar igen få med bild

Jag har tidigare  dragit ihop en guide för uppladdning av bilder som avhandlar inlägg av bilder via imgur och infoga bild som man har uppladdat på annan plats.

https://campingforum.net/showthread.php?tid=11

Därutöver går det även att lägga in bilder som bilagor.


RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Hagbard - 2020-04-12

Har haft en Packline (svart glasfiber 230x90) som jag köpte året efter den kom ut (1983) som jag hadde till 2014 och det enda som byttes var gångjärnen i fram till rostfritt annars så funkade de kanon. 2014 köpte jag en vit Car Pack 230x90, 29 kg som jag fortfarande har och även den i glasfiber men övriga beslag i rostfritt, även denna funkar kanon.

Så till körning, visst drar bilen lite mer när den sitter på och ingenting finns efter, men har man något efter så har uppfattningen varit att förbrukningen varit lite lägre än att inte ha takboxen på. Speciellt vid påkopplad boggievagn där friktionen verkar vara högre än med enkelaxel.

Det andra som varit märkbart är gången, utan takbox så vill de gärna vingla lite (mer sidvindskänslig) vilket man inte märker så mycket när boxen är på, speciellt då man åker längre sträckor. 

Men en takbox med en liten förhöjning bak kanske ger mer effekt än en som inte har (funderar därför på att skapa någon liten vinge som kan styra upp vinden typ Thules).

Har även haft under tiden några boxar av ABS plast (en liten smalare för bara skidor som öppnades från sidan) men dessa rekommenderas inte, det mesta gick sönder, gångjärn, lås, och sprickor i ABS-plasten. Men lättare var dom.

Ser man då till den första som jag sålde 2014 (då 31 år) och som lever fortfarande (hos en bekant) så är nog glasfiber att rekommendera, precis som Cabby 1988.


RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Hagbard - 2020-04-12

(2020-04-11, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-04-11, 21:04)Kullke Skrev:
(2020-04-11, 09:04)Ljusne-Håkan Skrev: Bästa vingen tror jag skulle vara formad som den främre biten av en upponedvänd plastbåt. Så att luften klyvs och skickar luften både åt sidorna och uppåt.
Kanske en vanlig takbox gör det jobbet? Lite som bulben på lastfartyg.
Någonstans diskuterade du och jag detta, minns inte om det var här eller på husvagnsforumet.
Hur som beskrev jag då att min bensin V70 2.0t awd 226hk (italien import)drog >1.55 liter/mil med husvagn men med en ful takbox bak på taket sjönk förbrukningen till <1.3liter/mil trots att medelhastigheten höjdes sparade jag ca20%.
Blev samtidigt mycket trevligare att dra husvagnen och den ligger stadigare på vägen.
Upplever att det är mycket mindre jobbigt att dra husvagn med takboxen på, dessutom går det att köra på femman i mycket brantare uppförsbackar.
Jag antar att en ställbar vinge skulle sänka luftmotståndet ännu mer.

Ja den diskussionen minns jag, fast det var ganska länge sen.
Det är nog lättare att få tag på en gammal takbox än en vinge. I den kan man ju ha lite grejer man (jag) normalt har i gasolkofferten som en liten grill plus grillkol. Mindre risk för övervikt o böter.

I takboxen förvaras det mesta som är "utanför" vagnen, stolar, bord, underlag, en del stänger, kablar mm. Man får räkna lite mellan tummen och pekfingret så det inte överstiger 100 kg som för det mesta är den godkända vikten på taket som ingår i lastvikten för bilen.
Men med lättviktsprylar så brukar det vara en liten marginal.

Glömde:
http://www.scandfree.se/


RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Sokrates - 2020-04-12

(2020-04-12, 12:04)Hagbard Skrev: Har även haft under tiden några boxar av ABS plast (en liten smalare för bara skidor som öppnades från sidan) men dessa rekommenderas inte, det mesta gick sönder, gångjärn, lås, och sprickor i ABS-plasten. Men lättare var dom.

Låter nästan som att någon av dina gamla ABS-takboxar kan ha varit Thule Combi 250. Det är två Thule Combi 250 som jag har på taket. Jag köpte dom begagnade för en överkomlig summa. Trots att dom är gamla och har fått utstå väder, vind och stark soljus, så är dom "still going strong" Smile


RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - Hagbard - 2020-04-12

(2020-04-12, 13:04)Sokrates Skrev:
(2020-04-12, 12:04)Hagbard Skrev: Har även haft under tiden några boxar av ABS plast (en liten smalare för bara skidor som öppnades från sidan) men dessa rekommenderas inte, det mesta gick sönder, gångjärn, lås, och sprickor i ABS-plasten. Men lättare var dom.

Låter nästan som att någon av dina gamla ABS-takboxar kan ha varit Thule Combi 250. Det är två Thule Combi 250 som jag har på taket. Jag köpte dom begagnade för en överkomlig summa. Trots att dom är gamla och har fått utstå väder, vind och stark soljus, så är dom "still going strong" Smile

Kan det bero på att du har dina i "värmen"?

ABS plast i kyla är inte så hållbart, speciellt när tempen kryper ner till -25/30 grader och man skall öppna dessa då de kärvar och nyper vid öppnandet.


RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - JOCKE.F - 2020-04-12

(2020-04-12, 12:04)Hagbard Skrev:
(2020-04-11, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-04-11, 21:04)Kullke Skrev:
(2020-04-11, 09:04)Ljusne-Håkan Skrev: Bästa vingen tror jag skulle vara formad som den främre biten av en upponedvänd plastbåt. Så att luften klyvs och skickar luften både åt sidorna och uppåt.
Kanske en vanlig takbox gör det jobbet? Lite som bulben på lastfartyg.
Någonstans diskuterade du och jag detta, minns inte om det var här eller på husvagnsforumet.
Hur som beskrev jag då att min bensin V70 2.0t awd 226hk (italien import)drog >1.55 liter/mil med husvagn men med en ful takbox bak på taket sjönk förbrukningen till <1.3liter/mil trots att medelhastigheten höjdes sparade jag ca20%.
Blev samtidigt mycket trevligare att dra husvagnen och den ligger stadigare på vägen.
Upplever att det är mycket mindre jobbigt att dra husvagn med takboxen på, dessutom går det att köra på femman i mycket brantare uppförsbackar.
Jag antar att en ställbar vinge skulle sänka luftmotståndet ännu mer.

Ja den diskussionen minns jag, fast det var ganska länge sen.
Det är nog lättare att få tag på en gammal takbox än en vinge. I den kan man ju ha lite grejer man (jag) normalt har i gasolkofferten som en liten grill plus grillkol. Mindre risk för övervikt o böter.

I takboxen förvaras det mesta som är "utanför" vagnen, stolar, bord, underlag, en del stänger, kablar mm. Man får räkna lite mellan tummen och pekfingret så det inte överstiger 100 kg som för det mesta är den godkända vikten på taket som ingår i lastvikten för bilen.
Men med lättviktsprylar så brukar det vara en liten marginal.

Glömde:
http://www.scandfree.se/
Har nog en sådan men min heter Freetime från Volvohandlarn.Den går att lasta mycket i Big Grin (har lastat 15 flak öl där)och den ökar inte förbrukningen något nämnvärt.Tror också som Hagbard att bilen och vagnen går bättre med boxen monterad.