Camping Forum - Din campingplats på nätet
KIP MiniKip 37 EK 1991 - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Husvagn (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Min Husvagn (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Thread: KIP MiniKip 37 EK 1991 (/showthread.php?tid=644)



KIP MiniKip 37 EK 1991 - BoUte - 2019-01-22

Jag har en gammal liten husvagn, KIP MiniKip 37 EK 1991, som jag lite överraskande köpte i februari 2007.
Är en Holländsk husvagn från KIP Caravans.
Den har den smidiga smala utvändiga bredden på 182cm och en invändig längd på 370cm.
Samma utvändiga karossbredd som min bil Honda CR-V, samt spårar i bilens hjulspår, vilket är bra både på små grusvägar och i djup snö. Är en rolig kombination med så liten lätt smal husvagn och min 4WD dragbil :-)
Man kan läsa mer om den på min webbplats FrittLiv, Min husvagn.

Min lilla husvagn är som ett komplett litet mikrohem med en boyta på 6,4 kvm, med stort toarum med fast Dometic toabänk och fast lite hörnhandfat (jag monterat in för smidig handtvätt) samt nedfällbart stort handfat där man även lätt tvättar håret, tvålågigt kök med diskho, 12V kompressorkylskåp på 49L med riktigt frysfack (jag som bytte till när gasolkylskåpet tog slut av ålder), Trumatic S3002 varmluftsvärme (nyrenoverad 2018), gasolkoffert med 2 x P6 gasolflaskor och automatisk växelventil mellan flaskorna, sittgrupp som lätt rymmer fyra personer och nedbäddade blir en rymlig dubbelsäng, samt har bra förvaring och en garderob. Och en lastvikt på 210kg!
Jag singelcampar själv i den och då har jag min bäddning liggande färdigbäddad på ena soffbänken och så använder jag andra soffbänken dagtid, så blir nedbäddandet för natten enkelt och smidigt. Bara en soffa är dock för smal för att sova på under natten så behöver bädda ned.

Isoleringen består av 25mm frigolit i väggar och golv samt 42mm frigolit i taket, vilket är bra i taket för både sommarvärme och vinterkyla. Dock synd det inte är 42mm i hela husvagnen. Fönstren är tvåglasfönster (plast) som dock är av lite äldre modell så de går ihop till enkelglas de yttre 1,5cm runtom kanten. De två fasta sidorutorna har jag kompletterat med en tredje inre plexiglasruta, vilket ökade boendekomforten en hel del de svalare årstiderna samt minskade gasolförbrukningen till uppvärmning en aningen.

På taket har jag sammanlagt 250W solpaneler som gör mig självförsörjande på ström ihop med 2x80Ah marinblybatterier, så har inte varit ansluten till 230V elnätet sedan jag provade en gång första sommaren med husvagnen, samt en gång vid en senhöstcamping 2008-10-25 uppe på Ånnaboda CC Camping, pga av att vagnen inte är så bra isolerad så jag använde ett elelement för att spara gasolen till resandets fricampande.

I stort det enda jag saknar med min husvagn är att den skulle varit superisolerad för låg gasolförbrukning vid fricamping året runt, den skulle haft plats för 2 x PC10 gasolflaskor samt den skulle haft en bra boggiaxel för mjuk bekväm gång på små ojämna asfaltvägar, små grusvägar och små skogsvägar med lite högre markfrigång också.
Om jag riktigt drömmer mig bort skulle jag haft 400W solceller och kanske 400Ah batterikapacitet också...

Jag är annars supersåld på såhär små husvagnar med så komplett boendefunktion - blir som små mysiga äventyrsvagnar där fricampande blir så lätt och man kan in och utforska riktigt små mysiga skogsvägar utan problem (för det mesta, ibland tar det stopp vid en låst bom så man får backa tillbaka långt). Gillar fortfarande min lilla mysiga KIP-husvagn nu efter 11 årssäsongers campande i den och skulle aldrig vilja ha en större husvagn.

Har ibland varit sugen på att byta till en campinginredd liten skåpbil, typ VW T5 "buss" eller en Mercedes-Benz Vito, inredd till camper van, helst 4WD då. Hade nog varit så mycket smidigare vid camping in på alla dessa små skogsvägar, samt hade nog känts lättare att bara sticka ut ett par dagar i skogen över helgen. Men känns som jag får en så mycket bättre boendekomfort i min lilla husvagn, samt sådana campers kostar väldigt mycket mer.

 [Bild: i60Un4B.jpg]


RE: KIP MiniKip 37 EK 1991 - apersson850 - 2022-10-11

Jag såg faktiskt en sådan i fredags, på E4, när jag var på väg mot Stockholm. Vanliga är de inte.