Camping Forum - Din campingplats på nätet
Placering av antenn för DAB-radio - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Gemensamt (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Radio & TV (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=111)
+---- Forum: Radio & Hi-Fi (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=119)
+---- Thread: Placering av antenn för DAB-radio (/showthread.php?tid=544)

Pages: 1 2


Placering av antenn för DAB-radio - Sokrates - 2018-09-08

Jag står i valet och kvalet var jag bör montera glasantennen för DAB-radio som levererades med min nya bilstereo. Den skall monteras vid sidan av A-stolpen och jordas mot plåten i A-stolpen. Glasantennen är tänkt att sättas vid höger A-stolpe och enligt anvisningen skall man lämna 10-15 cm mellan taket och antennen. Det sitter redan en GSM-antenn på A-stolpen och jag är orolig för att det kan uppstå störningar om DAB-antennen placeras för nära GSM-antennen. Funderar på om det har någon betydelse om man sätter antennen något längre ner vid A-stolpen. 

Har hittat följande information om DAB-antenner:

www.dab-radio.se - dab-antenn

www.dabonwheels.co.uk/star-rating


RE: Placering av antenn för DAB-radio - Sokrates - 2018-09-09

En fundering som har slagit mig är om det skulle fungara att montera glasantennen på min VW Caravelle på den mittre sidorutan på vänstersida. Då skulle antennen komma bort en bit från den GSM-antenn som sitter i framrutan. Jag vet inte hur bra det är att montera glasantennen på mörktonade rutor, som jag har i min bil i det bakgre passagerarutrymmet. Vidare sitter det vanligtvis även en termomatta på rutan, med en aluminiumfolie närmas glaset. Jag antar att aluminium folien i termomattan kan skapa problem med mottagningen.


RE: Placering av antenn för DAB-radio - Sokrates - 2018-09-09

Det finns också DAB/FM-antenn "splitters" som gör att man kan använda den vanliga bilradioantennen även för DAB-radion, men det krävs att antennen är en vanlig passiv antenn utan strömförsörning. Bilen är original utrustad med en aktiv radioantenn i vindrutan, men jag har installerat en passiv teleskopantenn efter att det blev avbrott i antennanslutningen i vindrutans antenn. Därmed skulle jag kunna använda mig av en "splitter", men jag vet inte hur bra mottagning en blir.

caraudiosecurity.com - radio-dab-dab-sma-aerial-antenna-dab-splitter


RE: Placering av antenn för DAB-radio - Sokrates - 2018-09-09

Jag är nu benägen att avbryta installationen av den DAB-glasantenn som följde med bilstereon, då jag inte tror att den blir speciellt bra på min bil. Är i stället inne på antingen en extern glassantenn eller en magnetfotsantenn. Utifrån vad jag har läst är inte de s.k. "splitters/converters" optimala eftersom den vanliga teleskopantennen inte är anpassad för DAB-freqvenserna. Eftersom jag kör omkring med takboxar mest hela tiden kanske en magnetfotsantenn skulle bli bäst då också kan sättas uppe på en av takboxarna. Jag vet dock inte om det kommer att medföra några problem att det redan sitter två 4G-antenner på takboxarna.


RE: Placering av antenn för DAB-radio - LMC400 - 2018-09-09

Utan att veta ett skvatt om denna typen av antenn så känns det konstigt om den skulle störas av gsm. Det är ju en ganska vanlig signaltyp i fordon idag. Kan du inte montera den löst med t ex en tapebit och se om du får störningar under olika förhållanden? Hittar du en bra plats som funkar så är det bara att montera mer permanent. Om villkoret att den ska sitta i A-stolpen så kanske du kan sätta den i den där inte gsm-antennen sitter. Då får du ju ett par meter mellan dessa båda.


RE: Placering av antenn för DAB-radio - Sokrates - 2018-09-09

(2018-09-09, 13:09)LMC400 Skrev: Utan att veta ett skvatt om denna typen av antenn så känns det konstigt om den skulle störas av gsm. Det är ju en ganska vanlig signaltyp i fordon idag. Kan du inte montera den löst med t ex en tapebit och se om du får störningar under olika förhållanden? Hittar du en bra plats som funkar så är det bara att montera mer permanent. Om villkoret att den ska sitta i A-stolpen så kanske du kan sätta den i den där inte gsm-antennen sitter. Då får du ju ett par meter mellan dessa båda.

Jag vill minnas att jag satte GSM-antennen i höger A-stolpe p.g.a. att kabeln inte räckte för att sätta den på vänster sida. Min DAB-antenn är designad för att sättas på höger sida, men utifrån vad vissa skriver så kan det nog fungera att sätta den upp och ner även på vänster sida, men då är jag rädd för att den kan skymma siktfältet något. Detta är förmodligen anledningen till att de DAB-antener som är tillverkade av Brittiska Autoleads är designade för att sitta på vänster sida, som är passagerar sidan hos bilar i Stobritannien.

Jag tror att antenner som klistras på glaset är bäst lämpade i vanliga bilar där man från antennens placering kan erhålla lite av en 360 graders vy. I min bil är det skillnad då vi vanligtvis åker med aluminiumlklädda termomattor för fönstrena i det bakre passagerarutrymmet, samtidigt som det står en stor tvåvänings transportbr för katterna i mitten av bilen och som når ända upp till innertaket. En magnetfotsantenn kan jag enkelt flytta och prova olika platser och se hur det påverkar mottagnigsförhållandet, samtidigt som jag kan sätta antennen på högsta punkten och erhålla samma mottagningsförhållande oavsett riktning. Tyvärr finns det inte någon DAB-radiosändare i närheten så jag får inte in någon signal alls nu. I stället för att "förbruka" glasantennen väljer jag att spara den till en annan bil.


RE: Placering av antenn för DAB-radio - LMC400 - 2018-09-09

Hittade denna artikel från i somras. Det verkar inte vara en prioriterad fråga att få en övergång till DAB i Sverige om jag tolkar det rätt. Verkar som om Sverige sneglar lite på hur det utvecklar sig i Europa först. Du har kanske mer nytta av det på resorna till Spanien genom Europa?

https://www.worlddab.org/country-information/sweden


RE: Placering av antenn för DAB-radio - Sokrates - 2018-09-09

(2018-09-09, 15:09)LMC400 Skrev: Hittade denna artikel från i somras. Det verkar inte vara en prioriterad fråga att få en övergång till DAB i Sverige om jag tolkar det rätt. Verkar som om Sverige sneglar lite på hur det utvecklar sig i Europa först. Du har kanske mer nytta av det på resorna till Spanien genom Europa?

https://www.worlddab.org/country-information/sweden

Ja, i Sverige är det bara i Stockholm, Göteborg och Malmö som det finns DAB-radiosändingar. I Danmark och Norge övergår man enbart till DAB-radio inom bara några år. Anledningen till att jag har köpt en bilstereo med DAB-radio är att den tidigare radion fungerade dåligt under resor genom Europa. Jag tror att det kan ha varit något problem med radiomottagaren i den tidigare bilstereon, men det upptäckte jag försent när garantin var utgången. Jag har även bytt radioantenn, men inget har hjälp. Ledsnade helt enkelt på att inte ha en bilradio som fungerar tillfredställande, varvid jag köpte en ny och då även valde en med DAB-radio. Nu vore det skamm om jag inte skall kunna få till det bättre. Framtiden får utvisa hur det blir, men hursomhelst har jag nu en radio i bilen som även kommer att fungera i de länder som inom enbart några år har gått över till DAB Smile


RE: Placering av antenn för DAB-radio - LMC400 - 2018-09-09

(2018-09-09, 15:09)Sokrates Skrev:
(2018-09-09, 15:09)LMC400 Skrev: Hittade denna artikel från i somras. Det verkar inte vara en prioriterad fråga att få en övergång till DAB i Sverige om jag tolkar det rätt. Verkar som om Sverige sneglar lite på hur det utvecklar sig i Europa först. Du har kanske mer nytta av det på resorna till Spanien genom Europa?

https://www.worlddab.org/country-information/sweden

Ja, i Sverige är det bara i Stockholm, Göteborg och Malmö som det finns DAB-radiosändingar. I Danmark och Norge övergår man enbart till DAB-radio inom bara några år. Anledningen till att jag har köpt en bilstereo med DAB-radio är att den tidigare radion fungerade dåligt under resor genom Europa. Jag tror att det kan ha varit något problem med radiomottagaren i den tidigare bilstereon, men det upptäckte jag försent när garantin var utgången. Jag har även bytt radioantenn, men inget har hjälp. Ledsnade helt enkelt på att inte ha en bilradio som fungerar tillfredställande, varvid jag köpte en ny och då även valde en med DAB-radio. Nu vore det skamm om jag inte skall kunna få till det bättre. Framtiden får utvisa hur det blir, men hursomhelst har jag nu en radio i bilen som även kommer att fungera i de länder som inom enbart några år har gått över till DAB Smile

Så är det. Har man köpt en funktion så vill man att den ska fungera. Svårt att veta om det fungerar bara, om man nu inte befinner sig inom täckningsområdet. Det lilla jag läste om det var att utbudet av kanaler skulle öka med DAB och det är ju positivt.
Det finns annars en hel del radioappar man kan köra på telefonen via bluetooth till stereon. Det funkar naturligtvis bäst om man inte har begränsningar i mängden data.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk


RE: Placering av antenn för DAB-radio - Sokrates - 2018-09-09

(2018-09-09, 16:09)LMC400 Skrev: Det finns annars en hel del radioappar man kan köra på telefonen via bluetooth till stereon. Det funkar naturligtvis bäst om man inte har begränsningar i mängden data.

Strömma musik över Internet är inte riktigt i min stil då jag endast har begränsat med data och inte vill spendera mer än nödvändigt. Det är framförallt när vi åker ute i Europa som vi vill ha tillgång till en radio med god mottagning. Tycker att det ger en extra dimension när man reser i ett land och även lyssnar till deras radio.