Camping Forum - Din campingplats på nätet
Finska Solifer tom år....? - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Husvagn (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Husvagnsmodeller (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=162)
+--- Thread: Finska Solifer tom år....? (/showthread.php?tid=254)



Finska Solifer tom år....? - Ljusne-Håkan - 2017-12-03

Sitter o glor på Blocket som vanligt. Vid ev husvagnsbyte har jag siktat in mig på antingen Cabby eller Kabe. Men nyare Solifer verkar minst lika fina, o de ser ut att vara lätta efter storleken, fint för mig som vill fara en bit varje dag o se nåt nytt... Nerfällbara extrabäddar för barn har de ju oxå ofta. Superfina inredningar, i alla fall på bild. Så nu är Solifer högintressanta igen! Finska grejer är ju sisu.
1. Hur länge byggdes de i Finland?
2. Blev det sämre när de gjordes av Polar i Dorotea?
3. När försvann de helt som Bluff-Solifer till Tyskland? (Ointressant för mig)

Allmänna tankar o åsikter om Solifer från typ år 2000 och framåt tas gärna emot, nånting liknade storleken på Cabby 532DLX vi har nu. Inget ni tycker o tror behöver ha vetenskapliga grunder, det går bra även med filosofiska tankar.


RE: Finska Solifer tom år....? - Månsson - 2017-12-03

1. till 2004
2. ?
3. tror att det var 2014


RE: Finska Solifer tom år....? - Wittmann68 - 2017-12-04

Jag har en solifer från 2010 och den är byggd i Polar fabriken. Jag har haft en solifer 550 DL från 89 och jag tycker inte att kvaliten har sjunkit sedan tillverkningen flyttade till Sverige. Det kanske är någon annan i detta forum som har en annan åsikt, vad vet jag.


RE: Finska Solifer tom år....? - Ljusne-Håkan - 2017-12-04

(2017-12-04, 12:12)Wittmann68 Skrev: Jag har en solifer från 2010 och den är byggd i Polar fabriken. Jag har haft en solifer 550 DL från 89 och jag tycker inte att kvaliten har sjunkit sedan tillverkningen flyttade till Sverige. Det kanske är någon annan i detta forum som har en annan åsikt, vad vet jag.

Är de bara täta så är det väl inte så stor skillnad på de nordiska vagnarna, cirkpumpar mm är väl nästan identiskt. Jag har också haft ett par äldre Solifer, det som var lite dumt med dom var att dörren satt bak vid sängen. Skulle frun kliva upp o ta ett bloss vid dörrn när det var kyligt ute blev det iskallt i sängen på direkten.


RE: Finska Solifer tom år....? - Wittmann68 - 2017-12-04

Planlösningen i vår vagn är bra tycker jag då dörren sitter framtill men nästa lite för långt fram. Då har jag inte problemet med att min fru röker, det är snarare så att jag är den som orsakar temperatursänkningen i vagnen då jag måste upp vid 5 snåret och ”gubbkissa”!


RE: Finska Solifer tom år....? - Ljusne-Håkan - 2017-12-04

(2017-12-04, 16:12)Wittmann68 Skrev: Planlösningen i vår vagn är bra tycker jag då dörren sitter framtill men nästa lite för långt fram. Då har jag inte problemet med att min fru röker, det är snarare så att jag är den som orsakar temperatursänkningen i vagnen då jag måste upp vid 5 snåret och ”gubbkissa”!

Jag antar att dörren långt fram gör så styrbords soffa där fram blir kortare än babordssoffan, som därmed är den bästa när man ligger o glor på tv eller slöar o skriver dumheter på FB med mobilen. Men för att få plats med två långsoffor fram måste hela husvangen va längre...