Camping Forum - Din campingplats på nätet
Gissa platsen - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Gemensamt (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Barn & Lek (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=25)
+--- Thread: Gissa platsen (/showthread.php?tid=149)



RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-22

(2017-12-22, 18:12)Nicro Skrev: Kom igen nu,,,,

Vet man men inte har en ny bild så svara och släpp över den nya bilden till någon som har och vill. Nu blir det ju bara segt..

Får hoppas vi inte bara har tittare och inga lämnare? 

Men känner man till gamla torget och svensk industris fader så har man kommit rätt.


RE: Gissa platsen - Sokrates - 2017-12-22

Med hjälp av Google så är jag säker på att det är centrala Norrköping vid Motala Ström. Klocktornet i bildens bakgrund förefaller att tillhöra Rådhuset.

På upplev Norrköping kan man läsa:

Industrilandskapet är ett tidshistoriskt dokument fullt i klass med medeltidens Visby ringmur och stormaktstidens Gamla Stan i Stockholm. Norrköpings industrilandskap utgörs av stadens centrala delar med många sevärda byggnader och aktiviteter.

Den första spännande byggnaden i Industrilandskapet är Louis De Geer konsert & kongress, inrymd i en gammal pappersfabrik. Här kan du bland annat lyssna till en av landets främsta symfoniorkestrar.

Industrilandskapets port är Holmentornet från 1750-talet. Färgen är ett resultat av arkitektens resa till Paris, där han såg hur man blandade gul färg i bruket. Idag kallar vi det norrköpingsgult.

Efter något hundratal meter passerar du Strykbrädan. Huset har fått sitt namn tack vare grannen, Strykjärnet. En passande miljö för ett av landets mest spännande museer - Arbetets museum. Precis bredvid ligger Stadsmuseet som visar upp det lokala kulturarvet. En fortsatt vandring, och korsning av Kungsgatan, leder dig till Campus Norrköpings koncentrerade studentmiljö.

Lite längre bort, på andra sidan Strömmen ser du Visualiseringscenter C som kombinerar forskning med nyskapande kultur. I den klotformade arenan, omteatern visas experimentella 3D-föreställningar och i Cnema visas film från hela världen. Här finns även Norrköpings Science Park som verkar för att den innovationskraft och spetskompetens som finns i regionen ska utvecklas till nya företag som främjar tillväxten. Med basen i den unika kompetens som finns inom Linköpings universitet skapas en kreativ mötesplats för framtidens entreprenörer.

(www.upplev.norrkoping.se/sv/item/industrilandskapet)


Gissa platsen - Nicro - 2017-12-22




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


RE: Gissa platsen - Sokrates - 2017-12-22

Är det någon annan som kan lägga upp en ny bild?


RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-22

(2017-12-22, 19:12)Sokrates Skrev: Är det någon annan som kan lägga upp en ny bild?

Kommer det inget så lägg upp något klurigt Smile


RE: Gissa platsen - Sokrates - 2017-12-22

Hittade följande bild bland mina foton, så då drar jag till med en bild själv:
[Bild: 0HAjBFU.jpg]

Vad heter staden och vem förknippas huset med?


RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-22

(2017-12-22, 20:12)Sokrates Skrev: Hittade följande bild bland mina foton, så då drar jag till med en bild själv:
[Bild: 0HAjBFU.jpg]

Vad heter staden och vem förknippas huset med?

Det första som flög upp är HC Andersens barndomshem i Odense.


RE: Gissa platsen - Sokrates - 2017-12-22

(2017-12-22, 21:12)Hagbard Skrev: Det första som flög upp är HC Andersens barndomshem i Odense.

Helt rätt!

Visst är det Hans Christian (HC) Andersens barndomshem i Odense. Om jag hade valt denna bild hade det om möjligt blivit ännu lättare Smile
[Bild: FThHJz7.jpg]


RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-23

(2017-12-22, 22:12)Sokrates Skrev:
(2017-12-22, 21:12)Hagbard Skrev: Det första som flög upp är HC Andersens barndomshem i Odense.

Helt rätt!

Visst är det Hans Christian (HC) Andersens barndomshem i Odense. Om jag hade valt denna bild hade det om möjligt blivit ännu lättare Smile
[Bild: FThHJz7.jpg]

Ja vem har inte läst sagofabrorns HC Andersens litterära sagor, och med dom även hans födelsehem i Odense på Fyn.  Rolleyes


RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-23

Semesterminnen...

[Bild: 9uJXyYg.jpg]