Camping Forum - Din campingplats på nätet
Gissa platsen - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Gemensamt (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Barn & Lek (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=25)
+--- Thread: Gissa platsen (/showthread.php?tid=149)



RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-13

(2017-12-13, 15:12)Sokrates Skrev:
(2017-12-13, 09:12)Hagbard Skrev:
(2017-12-13, 00:12)Sokrates Skrev: Detta var inte lätt. Det blir till att gissa för att försöka gaffla-in platsen. Är stranden belägen vid Adreaiska havet?

Nej  närmaste vatten är Atlanten.

Svaret får mig att tro att vattnet på bilden inte är en del av havet. Dessutom skall det hav som platsen ligger närmast vara Atlanten.

Den stora byggnaden på bilden gav lite vibbar om komunism facism. Hum, detta är svårt.

Ligger platsen i Europa?

Lite österut från dig, en gammal fiskeby med en känd badort från 1870 talet...Smile


RE: Gissa platsen - Sokrates - 2017-12-13

(2017-12-13, 15:12)Hagbard Skrev: Lite österut från dig, en gammal fiskeby med en känd badort från 1870 talet...Smile

En bit öster ut och med Atlanten som närmaste hav går inte ihop. Måste vara väster ut. Ligger platsen på Iberiska halvön?


RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-13

(2017-12-13, 18:12)Sokrates Skrev:
(2017-12-13, 15:12)Hagbard Skrev: Lite österut från dig, en gammal fiskeby med en känd badort från 1870 talet...Smile

En bit öster ut och med Atlanten som närmaste hav går inte ihop. Måste vara väster ut. Ligger platsen på Iberiska halvön?

Va petig du e, klart de skall vara västerut...Förstår inte hur den här maskinen skriver egentligen... Rolleyes Ja.


RE: Gissa platsen - Sokrates - 2017-12-13

(2017-12-13, 18:12)Hagbard Skrev: Va petig du e, klart de skall vara västerut...Förstår inte hur den här maskinen skriver egentligen... Rolleyes Ja.
Smile Smile Smile

Nu tror jag att platsen ligger i Portugal. Med hjälp av Google hittar jag följande:

Det var här på den portugisiska rivieran, i Estoril och Cascais, som badturismen i Portugal föddes på 1870-talet. Kung Ludvig I flyttade sitt sensommarresidens till en gammal borg i Cascais för att njuta av det milda klimatet, det kalla hälsosamma havsvattnet och de varma källorna. Adeln och Lissabons rika följde naturligtvis efter. (www.expressen.se/allt-om-resor/stranda-langs-portugals-kust)

Även om jag inte hittar den stora byggnaden som finns i bilden drar jag ändå till med att platsen är Cascais i Portugal väster om Lissabon.


RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-13

(2017-12-13, 18:12)Sokrates Skrev:
(2017-12-13, 18:12)Hagbard Skrev: Va petig du e, klart de skall vara västerut...Förstår inte hur den här maskinen skriver egentligen... Rolleyes Ja.
Smile  Smile  Smile

Nu tror jag att platsen ligger i Portugal. Med hjälp av Google hittar jag följande:

Det var här på den portugisiska rivieran, i Estoril och Cascais, som badturismen i Portugal föddes på 1870-talet. Kung Ludvig I flyttade sitt sensommarresidens till en gammal borg i Cascais för att njuta av det milda klimatet, det kalla hälsosamma havsvattnet och de varma källorna. Adeln och Lissabons rika följde naturligtvis efter. (www.expressen.se/allt-om-resor/stranda-langs-portugals-kust)

Även om jag inte hittar den stora byggnaden som finns i bilden drar jag ändå till med att platsen är Cascais i Portugal väster om Lissabon.

Du har så rätt, duktigt.

Ja den stora byggnaden finns nog inte kvar (kollade själv på Google) men det var ett Hotell 1998 när jag var där. Och pendeltågen till Lisboa går strax till vänster på bild.
Bilden är tagen från den stora Marinan som jag har bakom ryggen.
Och det nya Hotellet heter (tror jag) Hotell Cascais Miragem som är byggt till höger om det gamla.
Och där Hotellet på bilden ligger så är det ett annat nytt stort hus med överhängande/utstickande övre våningsplan.


RE: Gissa platsen - Sokrates - 2017-12-13

Fick leta lite bland foton som jag har tagit. Här kommer en bild av en stad i Europa:
[Bild: HeJEMvT.jpg]

Vad heter staden?


RE: Gissa platsen - Sokrates - 2017-12-14

Här kommer en ledtråd: Fotot är taget i nära anslutning till en campingplats in- och utfart.


RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-15

(2017-12-14, 13:12)Sokrates Skrev: Här kommer en ledtråd: Fotot är taget i nära anslutning till en campingplats in- och utfart.

Ingen som har en idé?


RE: Gissa platsen - Nicro - 2017-12-15

Min första tanke var Istanbul.


RE: Gissa platsen - Hagbard - 2017-12-15

(2017-12-15, 10:12)Nicro Skrev: Min första tanke var Istanbul.

Tror det är fel världsdel, den världsdelen har kupoler och minareter.