Camping Forum - Din campingplats på nätet
Centalbankerna och deras vansinne - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Gemensamt (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Ekonomiska klubben (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=165)
+--- Thread: Centalbankerna och deras vansinne (/showthread.php?tid=140)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


Centalbankerna och deras vansinne - LMC400 - 2023-01-28

Låna pengar och investera på börsen är alltid ett högt spel även om det finns en del "säkra" kort.
Käftsmällen då de investerade och lånade pengarna går back och banken fortfarande vill ha ränta och amortering är nog långt ifrån angenäm.
De som handlar med aktier talar gärna om när man tjänat 20% på ett år men nämner sällan de som gått back 65% på tre månader

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk


RE: Centalbankerna och deras vansinne - apersson850 - 2023-01-28

Jag har gjort ett aktieklipp i mitt liv. Då jag inte handlar speciellt regelbundet får jag vara nöjd med det, och att det för övrigt åtminstone brukar öka på sikt.


Centalbankerna och deras vansinne - LMC400 - 2023-01-29

Man får nog vara glad så länge det totalt ökar. Räntor på sparkonton har legat på noll i många år under tiden börsen tuggat på.
Antalen aktieköp som jag räknar som klipp är också få. Några tuggar på sakta men säkert. Tror man ska ha någon eller några stabila utdelningsaktier i botten med lite mer investerat kapital. I tex Investor sitter det ett gäng som vet vad de sysslar med. Man är säker på att de hela tiden gör sitt bästa för att öka vinsterna i bolagen de engagerar sig i. Då kan man chansa, med lite mindre pengar, på lite osäkrare kort. En del går bra. Andra sämre. Då kan man köpa och sälja mindre poster i stöten.
Då jag valt att sälja en aktie med vinst har jag plockat ut vinsten för att på sätt minska antalet "egna" pengar som roterar på börsen på sikt. Om det då blir en längre period när allt går söderut kan man sitta lugnt i båten. Hoppar aldrig på trender som bitcoin och liknande. Låter det FÖR bra är det oftast det.
Däremot är en aktie för säg 100-200 kr som delar ut 10 kr varje år en ganska bra sparform. Då behöver man inte hänga upp sig så hårt på hur kursen svänger.
Som med allt annat bör man läsa på och följa med om det ska resultera i värdeökning

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk


RE: Centalbankerna och deras vansinne - Sokrates - 2023-06-03

Nu börjar vi se konsekvenserna av det vansinniga med negativ ränta och krisränta även under högkonjuktur.

"Banksektorn är mer exponerad till fastighetssektorn i Sverige än i EU, övriga Norden eller USA och sektorns obligationsemissioner ligger till största delen med rörlig ränta och med stora obligationsförfall redan 2023, påpekade tidningen.

”Ju närmare vi tittar på Sverige, desto värre ser det ut”, sa James McMorrow, ekonom med inriktning på den kommersiella fastighetssektorn på analysföretaget Capital Economics till Financial Times."


(www.di.se - Världens ögon på SBB)


RE: Centalbankerna och deras vansinne - Sokrates - 2023-08-13

Det kommer att göra ont när folk tvingas att anpassa sig till en icke konstlad låg ränta.

Nya siffror visar att allt fler bostadsrättsföreningar tvingas höja avgifterna. Frågan är bara om höjningarna räcker.

”För många föreningar kommer det att bli ett bryskt uppvaknande”, säger HSB:s Johan Lindén som ser ett behov av att höja med 40–50 procent i genomsnitt.


(www.di.se - Bostadsproffs: Avgifterna måste höjas 40-50 procent i snitt)


RE: Centalbankerna och deras vansinne - apersson850 - 2023-08-14

Många tycker jag är hopplöst gammalmodig som sett till att betala mitt hus och allt annat.
Just nu är en del av dem snarare avundsjuka.


RE: Centalbankerna och deras vansinne - LMC400 - 2023-08-15

(2023-08-14, 09:08)apersson850 Skrev: Många tycker jag är hopplöst gammalmodig som sett till att betala mitt hus och allt annat.
Just nu är en del av dem snarare avundsjuka.
"Skrattar bäst som skrattar sist" Det har varit lite för lätt att låna till allt mellan himmel och jord. Du har tänkt helt rätt

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk


RE: Centalbankerna och deras vansinne - Sokrates - 2023-08-27

Centralbankernas vansinne med ultra låg krisränta massiva obligations köp - även under brinnande högkonjuktur - har skickat upp pristet för fasta tillgångar, såsom fastigheter i skyn. Detta driver med viss fördröjning upp hyrorna.

Bostadshyrorna ökar nu kraftigt i Sverige och i övriga Europa. I Sverige talar mycket för att hyrorna kommer att fortsätta upp rejält de kommande åren, vilket påverkar många som redan nu kämpar med höga levnadsomkostnader.

(www.di.se - Hyreschocken är inte över på länge)


RE: Centalbankerna och deras vansinne - apersson850 - 2023-08-27

Men det flesta fastighetsägarna har bekymmer med kostnader för förbrukningsvaror av alla slag, inte att värdet på deras hus ökat. Det är bara de som ska köpa fler fastigheter som drabbas där.


RE: Centalbankerna och deras vansinne - Sokrates - 2023-08-27

(2023-08-27, 21:08)apersson850 Skrev: Men det flesta fastighetsägarna har bekymmer med kostnader för förbrukningsvaror av alla slag, inte att värdet på deras hus ökat. Det är bara de som ska köpa fler fastigheter som drabbas där.

Om man har hyresgäster vill man ha en viss avkastning på kapitalet. När fastighetspriserna åker upp kan man öka belåningen för att göra nya investeringar. Det är nog få eller inga fasigheter för uthyrning som inte är belånade. Förr eller senare slår högre ränta igenom på hyrorna.