Camping Forum - Din campingplats på nätet
Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Gemensamt (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Säkerhet & Larm (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=135)
+---- Forum: Brandsäkerhet (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=136)
+---- Thread: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? (/showthread.php?tid=132)



Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - Sokrates - 2017-09-14

Jag undrar vad ni har för brandsäkerhetsutrustning i era vagnar och bilar.

I husvagnen har jag ett optisk brandvarnare och en låttåtkomlig brandfilt. I campingbilen har jag en brandsläckare, men jag hittade inte någon lättåtkomlig plats där den inte är ivägen, så den hamnade tyvärr i bagagutrymmet.


RE: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - Perin - 2017-09-14

Brandsläckare monterad på fäste över ytterdörren och brandvarnare även kopplad till inbrottslarmet.


RE: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - Månsson - 2017-09-14

Brandvarnare i vagnen och krocksensor på gasolen i kofferten. Ingen brandsläckare.


RE: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - Hagbard - 2017-09-16

5 kg brandsläckare precis utanför dörren, brandvarnare inne i vagnen funkade inte då den skrek varje gång man kokade vatten eller tände några värmeljus.

Så vad bör man ha i stället?


RE: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - PerJohan - 2017-09-18

Det låter jättekonstigt att brandvarnaren larmade på det där sättet? Vår brandvarnare larmar inte när vi har ljus tända eller lagar all möjlig mat. Men den kanske inte larmar när det brinner heller.. Big Grin

Nu kan jag inte mycket om brandvarnare, men visst måste du kunna hitta en brandvarnare som funkar i husvagnen Hagbard? Alla jag känner som har husvagn (utom en brandman, såklart) har brandvarnare i husvagnen utan några bekymmer. Har du bara testat med en, eller med fler med samma bekymmer? Testat olika placeringar?

För övrigt har vi en brandvarnare då som sagt, samt en brandsläckare precis innanför dörren.


RE: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - Hagbard - 2017-09-19

(2017-09-18, 11:09)PerJohan Skrev: Det låter jättekonstigt att brandvarnaren larmade på det där sättet? Vår brandvarnare larmar inte när vi har ljus tända eller lagar all möjlig mat. Men den kanske inte larmar när det brinner heller.. Big Grin

Nu kan jag inte mycket om brandvarnare, men visst måste du kunna hitta en brandvarnare som funkar i husvagnen Hagbard? Alla jag känner som har husvagn (utom en brandman, såklart) har brandvarnare i husvagnen utan några bekymmer. Har du bara testat med en, eller med fler med samma bekymmer? Testat olika placeringar?

För övrigt har vi en brandvarnare då som sagt, samt en brandsläckare precis innanför dörren.

Men va 17, jag fick den av Nordbanken en gång i tiden och den kanske var gammal redan då.

Får kanske investera i en ny, får prata med chefen som håller i kassan... Shy

.


RE: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - PerJohan - 2017-09-19

(2017-09-19, 11:09)Hagbard Skrev:
(2017-09-18, 11:09)PerJohan Skrev: Det låter jättekonstigt att brandvarnaren larmade på det där sättet? Vår brandvarnare larmar inte när vi har ljus tända eller lagar all möjlig mat. Men den kanske inte larmar när det brinner heller.. Big Grin

Nu kan jag inte mycket om brandvarnare, men visst måste du kunna hitta en brandvarnare som funkar i husvagnen Hagbard? Alla jag känner som har husvagn (utom en brandman, såklart) har brandvarnare i husvagnen utan några bekymmer. Har du bara testat med en, eller med fler med samma bekymmer? Testat olika placeringar?

För övrigt har vi en brandvarnare då som sagt, samt en brandsläckare precis innanför dörren.

Men va 17, jag fick den av Nordbanken en gång i tiden och den kanske var gammal redan då.

Får kanske investera i en ny, får prata med chefen som håller i kassan... Shy

.
Ja, jag tror att det kan vara värt ett föraök iallafall! Smile

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


RE: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - yngrot - 2017-09-21

I min nuvarande vagn Cabby 512 fr 1987 finns brandsläckare intill dörren . På den nya blir det brandvarnare och släckare + gaslarm .  Säkerheten är hustrun noga med Smile


RE: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - Per.Olov - 2017-09-21

(2017-09-21, 09:09)yngrot Skrev: I min nuvarande vagn Cabby 512 fr 1987 finns brandsläckare intill dörren . På den nya blir det brandvarnare och släckare + gaslarm .  Säkerheten är hustrun noga med  Smile

I vår vagn Kabe Safir 1999 har vi brandvarnare, släckare vid dörren + gaslarm.

Ha det gött.


RE: Vad har ni för brandsäkerhetsutrustning? - Stig K - 2017-09-22

I vår Cabby C61L -99 har vi brandvarnare i taket och 1-kilos brandsläckare på väggen vid dörren. (2-kilos fick inte plats)