Kip Shelter är en liten husvagn med eleverbart tak som finns i lite olika modeller. Dörren är placerad bak och golvet är försett med lastförankringsöglor så man kan lasta en lättare motorcykel innen i vagnen. Vagnen har 750 kg totalvikt vilket medför att lastvikten är begränsad till 155 kg, så tvåhjulingen kan inte vara alltför tung.
kipcaravans.nl/modellen/shelter
Personligen hade jag nog föredragit ett luftförtält än följande förtält som ser onödigt komplicerat ut att sätta upp.
Jag tycker det är sällan jag ser små husvagnar. Åtminstone i Sverige. Jag har bott i en 420, så jag förstår varför små vagnar är sällsynta.
Ja, i USA ser man dem aldrig...
Vår förra var också en 420. Den dagen som barnen inte vill följa med kommer jag tveklöst att köpa en liten vagn igen. Så mycket lättare att hitta platser där den går in. Italien är ett lysande exempel. Vår nuvarande är 760 cm. Alltså en medelvagn i Sverige skulle jag gissa på. På campingen i Italien som vi åkt till några gånger går ca 90% av platserna bort för att de helt enkelt är för små. Det bottnar i att flertalet av dessa campingar grundades på 50- och 60- talet då husvagnar var betydligt mindre. Många ställen ser ut så i de trakterna. En liten vagn är även lättare att dra dit över alla backarna i sydtyskland.
Efter att ha tittat på alla kluriga lösningar som Sokrates gjort i sin lilla glasfibervagn blir jag mer och mer intresserad av en liten vagn. Men...behov och intressen är olika. Visst är en jättevagn trevligt när den står på plats som en enklare form av sommarstuga men det ger inte samma möjligheter att upptäcka världen.
Håll med om att det är lite tänkvärt att den med forumets minsta(?) vagn är den av oss som verkligen ger sig ut på långväga äventyr
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
En liten husvagn är super lyxigt jämfört med när jag hade min motorcykel. I den ena packväskan hade jag fjälltältet, sovsäck och liggunderlag. I topboxen hade jag trangiaköket, mat, en liten vattendunk och lite bra ha grejor. I den andra packväskan hade jag kläder och skor. Allt har sin charm.
Jo tack, jag har varit med om att tälta också.
Ett karosseri på 5,5-6 meter tycker jag är lagom för två personer. När bredden är 2,5 meter. Men inte har jag fått för mig att släpa den till Italien heller. Däremot (minst) lika långt i motsatt riktning.
(2020-09-24, 13:09)apersson850 Skrev: [ -> ]Jo tack, jag har varit med om att tälta också.
Ett karosseri på 5,5-6 meter tycker jag är lagom för två personer. När bredden är 2,5 meter.
Läste följande citat från ensamseglaren Sven Örvind som kanske passar in i sammanhanget
”De tror att komfort är lycka, men, tyvärr, den typen av lycka funkar bara på kort sikt eftersom den, liksom drogmissbruk och avbetalningsköp, bränner energi avsedd för framtida välbefinnande. De som njuter ansträngningslös komfort berövas ständigt energi. De tappar ork, blir latare och fetare, får mindre god hälsa och blir mer uttråkade. Vill du må bra är det bättre att börja motionera än att köpa en mjukare säng. Vila tär på din energi. Det är bara genom att använda energi som du skapar energi och det är överflöd på energi som gör dig lycklig och frisk. Det är denna brist på insikt som gör att många människor slösar bort stor del av sina liv i strävan mot ökad komfort.”
(
www.hamnen.se - Yrvind når Atlantö efter 78 dagar)
Jag hade någonting i bakhuvudet om en ensamseglande man från Göteborg som seglade en egenbyggd båt som hette "Bris", vilket är samma man som då hette Sven Lundin.
www.yrvind.com
(2020-09-25, 00:09)Sokrates Skrev: [ -> ]Läste följande citat från ensamseglaren Sven Örvind som kanske passar in i sammanhanget
Vila tär på din energi. Det är bara genom att använda energi som du skapar energi och det är överflöd på energi som gör dig lycklig och frisk.
Jaha, det var inte mycket han begrep.
Energianvändning skapar brist på energi. Den återladdar man genom näring och vila. Kroppen överladdar lite, vilket gör att upprepade cykler lyfter din energi (eller egentligen syreupptagningsförmåga) till allt högre höjder.