2020-07-13, 19:07
2020-07-17, 16:07
Nog ingen som vet förutom Hobby.
Hobbys inredning är ju byggt för att hålla upp karossen, så om lådorna är en del av denna teknik för stabilitetens skull är det nog inte många som vet.
Det andra är nog vilken typ av expansionsbeslag dom använder, om dom använder någon typ av de som finns på marknaden eller om lådorna är en del av skåpets hållfasthetsfunktion?
De normala expansionsbeslagen, i nordiska vagnar, fungerar som så att man drar ut lådan och lyfter upp den lite i framkant och sedan skall det gå en liten bit till ut varefter man lyfter ur lådan.
Är det inte så, då har dom något special som vi inte skall förstå eller röra.
Och det som är bakom har dom anset att det skall hålla vagnens livstid.
Hobbys inredning är ju byggt för att hålla upp karossen, så om lådorna är en del av denna teknik för stabilitetens skull är det nog inte många som vet.
Det andra är nog vilken typ av expansionsbeslag dom använder, om dom använder någon typ av de som finns på marknaden eller om lådorna är en del av skåpets hållfasthetsfunktion?
De normala expansionsbeslagen, i nordiska vagnar, fungerar som så att man drar ut lådan och lyfter upp den lite i framkant och sedan skall det gå en liten bit till ut varefter man lyfter ur lådan.
Är det inte så, då har dom något special som vi inte skall förstå eller röra.
Och det som är bakom har dom anset att det skall hålla vagnens livstid.
2020-07-18, 09:07
Hittade tillslut hur man lossade lådorna,det satt en liten spärr precis som på ett Ikea kök men mycket mindre.Fick en läcka på en av vatten ledningarna där en y-koppling gått sönder på något konstigt sätt.Så det blev till att bytta till en annan.
2020-07-20, 09:07
Varför är jag så förjust i Hobby husvagnar?
Mycket beroende på just sådana saker som att i efterhand försöka laga någonting,
eller att överhuvudtaget komma åt det som falerarar.
T ex försöka felsöka trafikbelysningen och hitta kopplingspunkterna.
I en vagn så var det nästan hopplöst att få igång bakre belysningsrampen med alla trafikbelysningar.
Det kom ingen ström fram till resp . ljuspunkt.
Var hitta kopplingspunkten?
Följer ledningen och den försvinner bakom toan (toan satt i bakre vänstar hörnet).
Efter att monterat ner toans bakre innervägg samt själva Thetford kassettoan och vad fanns där?
Kopplingsplinten för bakre ljusramp sitter där på golvet!!!
Helt oxiderad, förmodligen pga fukt som inte kommit ut då ventilationen var obefintlig.
Efter rengöring och byte av en del klämkontakter så fungerade ljusrampen i bak igen.
Sedan var det bara att försöka få dit plast bakstycket med skåp och toa igen.
Det var inte gjort på en kvart precis...
I ett annat fall så höll ett takskåp på att lossna från taket och jag gav mig på att försöka fästa upp det igen.
Normalt så letar man efter de skruvar som håller detta skåp uppe men några skruvar fanns det inte.
Mot väggen satt dom undre distanserna som skulle hålla skåpet uppe med blindnit (popnit)?
Skåpet fastsättning i taket bestod av "molly" (i en tunn lauanplyfa 3,7mm)?
Och hur få den dessa, samt att kunna montera detta igen?
Det gick alltså inte, utan skåpet fick fortsätta att hänga lite löst med risken att det rasade ner.
Att sedan försöka täta om sodolisterna då man tror att dessa sitter monterade i en förstärkningsplåt/regel men så är inte fallet.
Sidolisterna sitter en bit under den förstärkningsregel som skåpen är skruvade i för att hålla upp väggen.
Och det lustiga är att överskåpen inte sitter skruvade i den övre av dessa reglar utan strax däröver med popnit?
Sidolisten siter bara skruvad i den yttre plåten utan förstärkning?!
Har man tillgång till CadCam så borde det ju vara enkelt att anpassa förstärkningsreglar med både inredning och de yttre listerna så det går att "skruva" fast tillbehören och skippa blindnit (popnit) och Molly.
Lite från hjärtat en mulen dag...
Mycket beroende på just sådana saker som att i efterhand försöka laga någonting,
eller att överhuvudtaget komma åt det som falerarar.
T ex försöka felsöka trafikbelysningen och hitta kopplingspunkterna.
I en vagn så var det nästan hopplöst att få igång bakre belysningsrampen med alla trafikbelysningar.
Det kom ingen ström fram till resp . ljuspunkt.
Var hitta kopplingspunkten?
Följer ledningen och den försvinner bakom toan (toan satt i bakre vänstar hörnet).
Efter att monterat ner toans bakre innervägg samt själva Thetford kassettoan och vad fanns där?
Kopplingsplinten för bakre ljusramp sitter där på golvet!!!
Helt oxiderad, förmodligen pga fukt som inte kommit ut då ventilationen var obefintlig.
Efter rengöring och byte av en del klämkontakter så fungerade ljusrampen i bak igen.
Sedan var det bara att försöka få dit plast bakstycket med skåp och toa igen.
Det var inte gjort på en kvart precis...
I ett annat fall så höll ett takskåp på att lossna från taket och jag gav mig på att försöka fästa upp det igen.
Normalt så letar man efter de skruvar som håller detta skåp uppe men några skruvar fanns det inte.
Mot väggen satt dom undre distanserna som skulle hålla skåpet uppe med blindnit (popnit)?
Skåpet fastsättning i taket bestod av "molly" (i en tunn lauanplyfa 3,7mm)?
Och hur få den dessa, samt att kunna montera detta igen?
Det gick alltså inte, utan skåpet fick fortsätta att hänga lite löst med risken att det rasade ner.
Att sedan försöka täta om sodolisterna då man tror att dessa sitter monterade i en förstärkningsplåt/regel men så är inte fallet.
Sidolisterna sitter en bit under den förstärkningsregel som skåpen är skruvade i för att hålla upp väggen.
Och det lustiga är att överskåpen inte sitter skruvade i den övre av dessa reglar utan strax däröver med popnit?
Sidolisten siter bara skruvad i den yttre plåten utan förstärkning?!
Har man tillgång till CadCam så borde det ju vara enkelt att anpassa förstärkningsreglar med både inredning och de yttre listerna så det går att "skruva" fast tillbehören och skippa blindnit (popnit) och Molly.
Lite från hjärtat en mulen dag...